۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷

محمدرسول ایمانی:

انسان دارای یک جوهره ملکوتی است

انسان دارای یک جوهره ملکوتی است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: نفس انسان پس از ماه رمضان و رعایت انساک و مقررات موجود در این ماه نورانیت خود را کشف کرده و متوجه عدم تعلق نفس به ماده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم رادیو گفت و گو با موضوع بررسی روزه داری در آیین هندوئیسم، با حضور محمدرسول ایمانی (دکترای ادیان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

ایمانی با اشاره به اینکه انساک یا روزه یکی از احکام مهم در آیین هندویی است، گفت: به اعتقاد افراد هندو انساک از لذت های جسمانی و طعام، در آیین هندو زمینه ی تجربه های معنوی بیشتری را برای انسان فراهم می کند.

وی با بیان اینکه تجربه های معنوی در گرو تعقل و تامل هستند، عنوان کرد: افراد هندو با فاصله گرفتن از لذت های دنیوی، دریچه ی معنویت آسمانی را به روی خود باز کرده و از آن بهره می برند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به قوم یونجی و رشی در آیین هندو، توضیح داد: برخی از افراد هندو با فاصله گرفتن از جامعه و زندگی در جنگل سعی داشتند از لذت های دنیوی فاصله بگیرند.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: برخی از افراد هندو عمل انساک را به عنوان تنها شرط لازم برای نجات و رهایی می دانستند.

ایمانی در خصوص شیوه ی به وجود آمدن اعتقاد انساک در آیین هندو گفت: عمل انساک در آیین هندو وام گرفته از سخنان الهی و پیامبران خداوند در زمان های مختلف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه انسان دارای یک جوهره ی ملکوتی است، عنوان کرد: انسان در ذات یک مجرد ناقص است، به طوری که ذات بشر همواره به یک ماده نیاز دارد.

این دکترای ادیان با بیان اینکه فقط ملائک دارای نفس مجرد کامل هستند، افزود: نفس ناقص انسان زمانی به مجرد کامل تبدیل می شود، که از مادگی فاصله گرفته و تعلق و ارتباط خود را کاهش دهد. در این صورت جوهره ی نورانی نفس به صورت واضح تری نمایان خواهد شد.

وی در خصوص ماه رمضان توضیح داد: نفس انسان پس از ماه رمضان و رعایت انساک و مقررات موجود در این ماه نورانیت خود را کشف کرده و متوجه عدم تعلق نفس به ماده می شود.

ایمانی همچنین در ادامه تاکید کرد: درک و بینش درست حقایق و افزایش انگیزه های معنوی در انسان زمانی میسر می شود که تلعق نفس کاهش یافته و نورانیت نفس انسان افزایش پیدا کند.

وی در خصوص حقیقت ریاضت، توضیح داد: ریاضت حقیقی زمانی است که تعلق نفس به بدن کم تر باشد. به طوری که در نتیجه ی این کار شناخت صحیح از حقیقت و کشش بیشتر به مباحث معنوی صورت بگیرد.

کد خبر 4006895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha