۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۳

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا:

سخن تیلرسون درباره تغییر نظام ایران آرزوی داشتن اسب شاخدار است

سخن تیلرسون درباره تغییر نظام ایران آرزوی داشتن اسب شاخدار است

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه دنیا از سال وقوع انقلاب ایران تغییر کرده، سخن وزیر خارجه آمریکا در خصوص تغییر نظام ایران را شبیه آرزوی داشتن اسب شاخدار دانست.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- عبدالحمید بیاتی: سنای آمریکا به تازگی تحریم های جدید را علیه ایران به بهانه فعالیت موشکی تهران اعمال کرده و از سوی دیگر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه ایالات متحده نیز از لزوم تغییر حکومت در ایران سخن گفته است.

این اقدام سنا در حالی انجام می شود که فعالیت موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مطابقت دارد و اعمال این تحریم ها نقض برجام محسوب می شود.

در همین رابطه برای تحلیل بهتر این روند با پروفسور «دانیل سرور» مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا، به گفتگو نشستیم.

سرور از معروف ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ و از کارشناسان ارشد موسسه «روابط دو سوی آتلانتیک» و از اساتید دانشگاه «جان هاپکینز» است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ های عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کُروات های یوگسلاوی فعالیت کرده است. متن این مصاحبه به شرح زیر است:

*همانطور که اطلاع دارید سنای آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران بواسطه برنامه موشکی آن اعمال کرده، شما این اقدام سنا را چطور ارزیابی می کنید؟

احساس من این است که کنگره آمریکا نگران توسعه موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای از سوی ایران است و این تحریم ها برای جلوگیری از توسعه چنین برنامه ای در ایران است.

*ایران می گوید که برنامه موشکی دفاعی بوده و قانونی است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مطابقت کامل دارد و هیچ اقدامی نمی تواند از حق قانونی خود بازدارد، شما این وضعیت را چطور تحلیل می کنید؟

تهران گفتگوهای خوبی با شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ داشته است. قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران می خواهد هرگونه فعالیت مرتبط با موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای را متوقف کند اما این امر ممنوع نشده است.

*ایران اعلام کرده که اعمال تحریم های غیر مرتبط هسته ای نقض برجام محسوب می شود، بر این اساس و با توجه به اقدامات آمریکا شما وضعیت فعلی را چطور ارزیابی می کنید؟

مجوزهای برجام در مورد تحریم ها بویژه تحریم های آمریکا پیچیده هستند. در این میان می توان به بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام اشاره کرد. بند ۲۶ به انجام بهترین اقدامات با حسن نیت از سوی آمریکا با توجه به نقش رئیس جمهور و کنگره آمریکا برای حفظ برجام تاکید دارد. برداشت من این است که سنا در تحریم های جدید برخی قیدها و شروطی را که به نظر می رسد نقض برجام باشند حذف کرده اما من تصور می کنم که این امر (اعمال تحریم با در نظر گرفتن برجام) مورد خوشایند ایران نخواهد بود.

به نظر من مذاکراتی بر سر جزئیات میان ایران و آمریکا برای حل این موارد ضروری است.

بند ۲۹ برجام نیز به صراحت از آمریکا می خواهد که نباید ایران را از بهره مند شدن از مزایای برجام بازدارد. به نظر من دولت ترامپ در حال نزدیک شدن به این بند از برجام است زیرا عادی سازی روابط اقتصادی برای اطمینان از اینکه ایران به برجام پایبند است ضروری است. اما نکته مهم عادی سازی روابط اقتصادی بطور اساسی میان ایران و اروپا، روسیه، چین و سایر کشورهای جهان رخ خواهد داد. فکر می کنم هنوز فاصله زیادی برای عادی سازی روابط میان آمریکا و ایران داریم و این به دلیل دیدگاه هایی است که هم در ایران و هم در آمریکا وجود دارد.

*«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اخیرا درباره تغییر حکومت (تغییر رژیم) در ایران صحبت کرده، دیدگاه شما در مورد این اظهارات چیست؟

تیلرسون می تواند آرزوی اسب تک شاخ هم داشته باشد اما این آرزو به حقیقت نمی پیوندد. می توان گفت که ایرانی ها و آمریکایی ها باید این سوال را از خود بپرسند که چه می خواهند؟ از سال ۱۹۷۹ تا کنون بسیاری از موارد در جهان تغییر کرده و بویژه سیستم در آمریکا تکامل یافته است.

کد خبر 4009910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha