۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۲۲:۲۳

معاون صنایع دستی کشور:

شورای شهر به ترویج صنایع دستی کمک کند

شورای شهر به ترویج صنایع دستی کمک کند

نامور مطلق گفت: جای صنایع‌دستی در طراحی المان‌های شهر تهران خالی است، شورای اسلامی شهر تهران می‌تواند در ترویج صنایع‌دستی به ما کمک کند.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛ بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شب گذشته ۲۹ خرداد در نشست زهرا احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعضای پنجمین دوره شوارای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک به منتخبان شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: متأسفانه تاکنون نتوانستیم از فرصت‌های شهر به‌خوبی استفاده کنیم، اما در حال حاضرکه بعد از نزدیک به دو دهه دولت و شورای شهر با هم همراه هستند فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت‌ها در اختیار ما قرار داده شده است.

وی گفت: صنایع‌دستی جزو صنایع‌ هویتی ماست، بدون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هیچ هویتی نه در صنعت و نه در هنر برای ما می‌ماند، هرجا که این صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نباشد هویت ما نیز حضور ندارد. صنایع‌دستی همچنین یکی از صنایع‌ اشتغال‌زا است، این هنرصنعت انسان‌محور است و نیازمند اعتبارات کمی برای اشتغال‌زایی است.

نامور مطلق با اشاره بر تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری برلزوم اشتغال‌زایی در کشورگفت: با صنایع‌دستی می‌توان اشتغال پایدار و زودبازده ایجاد کرد. همچنین صنایع‌دستی می‌تواند درتمرکز زدایی، محرومیت‌زدایی، توزیع عادلانه فرصت‌ها و سرمایه‌ها نقش داشته باشد.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ارزش افزوده بالای صنایع‌دستی و رشد ۲.۵ برابری صادرات صنایع‌دستی در دولت یازدهم گفت: صنایع‌دستی ایرانی در سطح ایران و جهان وضعیت خوبی دارد. یکی از مشکلات شهر تهران این است که تکلیفش با حوزه‌ هنرهای سنتی و شهرهای خلاق چندان روشن نیست، صنایع‌دستی از رشد قابل توجهی برخوردار است و می‌تواند موجب توسعه شهرها و محرومیت‌زدایی شود.

وی تأکید کرد: «با وجود اینکه تهران یکی از کانون‌های اصلی شیشه و آبگینه است، حالتی بلاتکلیف در زمینه صنایع‌دستی دارد. تهران هم ویژگی تهران بودن را از دست داده است و هم نتوانسته ویژگی ایرانی بودن را به‌دست بیاورد، اگر تهران به دنبال هویت خود می‌گردد، به میراث‌فرهنگی نیازمند است، همچنین به گردشگری و صنایع‌دستی برای اشتغال‌زایی نیازمند است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه باید محورهای هنرهای سنتی و اصیل را در شهر تهران بیشتر کنیم، گفت: ما به‌همراه چین و هند جزو سه کشور بزرگ تولید صنایع‌دستی هستیم اما در حوزه فروش بسیار ضعیف هستیم. بازارچه‌های صنایع‌دستی، شب‌بازارهای صنایع‌دستی و گسترش آن‌ها در سطح شهر در کنار کیوسک‌های صنایع‌دستی می‌تواند برای توسعه فروش صنایع دستی و ایجاد گفتمان صنایع دستی بسیار به ما کمک کند.

وی در ادامه افزود: جای صنایع‌دستی در طراحی المان‌های شهر تهران خالی است، شورای اسلامی شهر تهران می‌تواند در ترویج صنایع‌دستی به ما کمک کند زیرا جای صنایع دستی و هنرهای هویتی در این شهر کم است. شهر تهران نیازمند حضور صنایع‌دستی است.

کد خبر 4010330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha