یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

مهمترین اعمال عید سعید فطر/ فطر ابتدای مسیر بندگی است

مهمترین اعمال عید سعید فطر/ فطر ابتدای مسیر بندگی است

یک استاد دانشگاه با اشاره به اعمالی که در شب و روز عید فطر وارد شده، گفت: اعمالی برای شب عید فطر و روز عید فطر در احادیث و روایات ذکر شده است که مکمل با یک ماه بندگی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفت و گو رادیو گفت وگو با موضوع عید سعید فطر و چگونگی اعمال آن و در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام سجاد نیکجو استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام سجاد نیکجو به معنای عید فطر پرداخت و گفت: کلمه عید به معنای بازگشت و کلمه فطرت به معنای سرشت است در واقع عید فطر به معنای بازگشت به فطرت و سرشت انسان است و انسان بعد از یک ماه تمرین عبادت و بندگی مواجه با عید بزرگی به نام عید سعید فطر می شود.

وی با اشاره به اعمالی که در شب و روز عید فطر وارد شده، عنوان کرد: به خاطر اهمیت و عظمت این روز، اعمالی برای شب عید فطر و روز عید فطر در احادیث و روایات ذکر شده است که برای امشب برخی از این اعمال مکمل با یک ماه عبادت و بندگی است که عبارتند از غسل هنگام غروب آفتاب، خواندن نماز و طلب استغفار  و در خواست دعا در این شب  از سیره و سنت ائمه معصومین علیهما السلام بوده است. فضیلت بسیاری برای زیارت امام حسین (ع) وارد شده است.

این استاد دانشگاه افزود: نمازهای مختلفی در کتاب شریف مفاتیح ذکر شده است. قرائت تکبیر بعد از نماز مغرب امشب و بعد از نماز عشا و همچنین بعد از نماز صبح و نماز عید فردا و همچنین قرائت ذکر یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیَّةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ تا انتها و ۱۰ مرتبه تکرار شود که از اعمال شب جمعه می باشد.

وی به بیان اعمال روز عید فطر پرداخت و گفت: برای روز عید فطر نیز اعمالی مطرح شده از جمله انجام غسل روز عید است که زمانش بعد از طلوع فجر تا وقت به جا آوردن عید سعید فطر است، پوشیدن لباس مرتب و نیکو و استفاده از عطر و بوی خوش در روایات آمده است، پرداخت ذکات فطره از اعمال روز عید فطر است.

حجت الاسلام نیکجو اظهار داشت: افطار کردن قبل از نماز عید به طوری که مستحب است با خرما یا شیرینی یا با تربت امام حسین(ع) افطار شود. قرائت دعایی است که از امام باقر(ع) وارد شده که در مفاتیح آمده است. اقامه نماز که از اعمال مستحب موکد است، قرائت دعای ندبه و زیارت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به هر شکلی که مقدور است، انجام شود.

وی افزود: یکی از اعمالی که مطرح شده صله رحم و تبریک گفتن به همدیگر و محبت کردن است. یکی از فلسفه عبادات جمعی در اسلام، اطلاع پیدا کردن از اوضاع و احوال اشخاص از همدیگر است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه روزه در ماه مبارک رمضان، تمرین بندگی است و بعد از روز عید در ابتدای مسیر قرار می گیریم، گفت: در واقع ما بعد از یک ماه عبادت و بندگی در ماه مبارک رمضان، در ابتدای اتوبان بندگی قرار می گیریم و در ابتدای جاده و مسیر صحیح زندگی کردن که زندگی آمیخته با عبادت، محبت و قانون مداری است. در واقع کار ما از فردا شروع می شود ما یک ماه تمرین اراده کردیم تا صحیح زندگی کنیم.

کد خبر 4014310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha