۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰

مهر گزارش می‌دهد؛

جنجال حفاری در حریم آناهیتا/ چاله‌هایی که پر و خالی می‌شوند!

جنجال حفاری در حریم آناهیتا/ چاله‌هایی که پر و خالی می‌شوند!

حفر ۲۱ چاله برای نرده‌کشی بین زمین اوقاف و معبد آناهیتا نقطه آغاز اختلاف میان دو اداره میراث فرهنگی و اوقاف برسر این منطقه میراثی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گویا قرار نیست معبد آناهیتا مشهورترین معبد ایران و ثبت شده در فهرست میراث پیشنهادی یونسکو روی آرامش را به خود ببیند. در سال های اخیر بلاهایی که برسر آن می‌آید فاصله‌اش را تا جهانی شدن بیشتر می‌کند.

این بار هم زمینی با ۳۳۳ متر مربع بار دیگر زخم اختلافات بین اداره میراث فرهنگی استان را با اداره اوقاف باز کرده است زمینی که اداره اوقاف اعلام می‌کند طبق اسناد متعلق به آنهاست ولی میراث فرهنگی آن را جزو حریم و عرصه معبد می‌داند و اجازه ساخت و ساز به اوقاف در آن نمی‌دهد و معتقد  است که اداره اوقاف و امور خیریه کنگاور بدون در نظر گرفتن ضوابط و قوانین میراث فرهنگی و به دور از چشم یگان حفاظت میراث فرهنگی اقدام به حفاری غیرمجاز در در نزدیکی امامزاده ابراهیم و عرصه معبد  کرده است.

حفاری  برای نرده‌گذاری حصار پیرامونی امام زاده در معبد آناهیتا

محمد رسول واحدی مدیر اداره اوقاف شهرستان صحنه، گنگاور و هرسین در این باره به خبرنگار مهر گفت: سال ۷۶ اداره اوقاف منازعه ای با اداره میراث فرهنگی درباره سه هکتار زمینی که در داخل اراضی معبد آناهیتا بوده داشت که منجر به صدور رای توقیف اموال میراث شد. همچنین جلسه ای در سازمان میراث فرهنگی برگزار و درباره این اختلافات بحث شد و در نهایت آنها تعهد دادند که در ازای اینکه اوقاف از خواسته هایش کوتاه بیاید آنها امامزاده را بازسازی کنند.

وی ادامه داد: در سال ۷۷ حدود ۵۰ میلیون تومان بودجه برای این کار تصویب شد و میراث فرهنگی گنبد امامزاده را مرمت کرد. تا اینکه گفتند بودجه تمام شده و کارگاه تا زمانی که بودجه بگیریم تعطیل است. دیگر خبری نشد تا سال ۸۸. در آن سال مسئول وقت اوقاف بنا به استدلال خودش دور این محدوده را حصار می‌کشد که میراث فرهنگی جلوی کار را می‌گیرد. در سال ۹۰ وقتی که من به این اداره آمدم با اداره کل میراث فرهنگی توافق کردیم که این محدوده اجرفرش شود و با مدیرکل بعدی نیز قرار گذاشتیم که طرح پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی داده شود و طبق آن جلو برویم. اما معاونت های سازمان مخالفت کردند.

وی افزود: ما بعدها شکایت کردیم و رای دادگاه تجدید نظر را گرفتیم به این ترتیب ۳۳۳ متر زمینی که در سند امامزاده آمده و از قبل نیز بر سر آن با میراث فرهنگی تفاهم کرده بودیم به امامزاده ملحق شود. پس با رای دادگستری اقدام به حفاری کردیم اما اگر می‌خواستیم برای گذاشتن حصار و نرده حفاری استاندارد کنیم می‌بایست در اندازه های ۵۰ در ۵۰ این کار را انجام می‌دادیم اما این حفاری ها ۲۰ در ۲۰ است پس نشان می‌دهد که ما فقط می‌خواستیم نرده بگذاریم نه اینکه شبستان بسازیم. اما یک شب دیدیم که این حفاری ها پر شده است. این بار دستور دادگستری را داشتیم که نوشته بود هر کسی مانع کار شد دستگیر شود. چاله ها را خالی می‌کردیم که آمده و مانع کار ما شدند ماموران هم گفتند ک ما می‌توانیم شما را جلب کنیم. در نهایت قرار شد در یک مدت ده روزه حصار کشی با طرح میراث انجام شود.

واحدی گفت: غیر از این ۳۳۳ متر ۱۲۰ متر زمین پرت نیز وجود دارد که جزو محدوده کوچه است اما چون نه ما و نه اوقاف سندی برای آن نداریم ولی این محدوده را برای کتابخانه سرویس بهداشتی و هیات امنا در نقشه سال ۷۶ اعلام کردند که در نظر گرفته اند و هنوز تکلیف این زمین هم مشخص نیست.

سنگ قبر کشف شده

آنطور که اداره میراث فرهنگی کرمانشاه اعلام کرده در هنگام این حفاری ها یک سنگ قبر نیز پیدا شده است در این باره هم واحدی توضیح داد: در هنگام این اقدامات نیروهای یگان و نیروی انتظامی‌هم حضور داشتند چرا آن موقع این سنگ قبر پیدا نشد؟ ضمن اینکه در محدوده معبد پر است از سنگ قبر پس اتفاق جدید نیفتاده است ضمن اینکه ما هیچ وقت در هنگام کار به سنگ قبر نخوردیم شاید این یکی از سنگ های این محدوده باشد که آورده شده به این مکان و از آن عکس گرفته اند.

در منطقه سفید رنگ وسط نقشه که عرصه محوطه معبد را نشان می‌دهد هر گونه پی کنی، خاک برداری و ساخت و ساز ممنوع است

وی با بیان اینکه حدود ۳ هکتار از زمین های معبد و عرصه ساختمان اصلی نیز اوقافی هست گفت: موضوع دستور قاضی به ما حصارکشی است و نه ساخت و ساز پس قرار نیست غیر از حصار چیز دیگری ساخته شود. همچنین اندازه صفحه ستون ها نیز این را مشخص می‌کند که ما قصد ساخت و ساز نداریم.

در پاسخ به این موضوعات بابک طاهریان سرپرست پایگاه پژوهشی معبدآناهیتا به خبرنگار مهر گفت: در قانون آمده است که هر گونه ساخت و سازی  و عملیات اجرایی در عرصه و حریم بناهای تاریخی ثبت شده ممنوع است حتی نگفته با مجوز سازمان میراث فرهنگی. قاضی نمی‌تواند دستوری بالاتر از قانون بدهد. قاضی دادگستری نوشته رفع تصرف کنید. ما هم این کار را انجام دادیم و خط کشی کرده و تحویلشان دادیم. اما بعد از آن بازهم ساخت و ساز حتی در حد نرده نباید انجام می‌شد با این وجود آیا نرده کشی به مجوز شهرداری نیاز دارد یا نه؟ چطر ۲۱ صفحه ستون بدون مجوز شهرداری کار گذاشته شده است؟ کندن ۲۱ چاله در عرصه یک بنای ثبتی خلاف قانون است. ما پیشنهاد کرده بودیم که به جای کندن چاله، از پیش ساخته استفاده کنند تا قابل جابه جایی باشد درست است که این زمین به اوقاف تعلق دارد اما در هر حال هم معبد آناهیتا و هم امامزاده ابراهیم ثبت ملی هستند و طبق قانون هر گونه عملیات اجرایی در آنجا ممنوع است. امامزاده ابراهیم هم بنای ثبت ملی شده است و هر اتفاقی درون آن باید با مجوز میراث فرهنگی باشد. ما  بقیه ارگانها باید با یکدیگر تعامل کنیم و قانون مدار باشیم.  

وی درباره ۱۲۰ متر زمین بلاتکلیف نیز گفت: این طرحی که سال ۷۶ اعلام شد هم خلاف قانون هست و قابل اجرا نیست چون در آن زمین هم ساخت و ساز ممنوع است.

اختلاف میان اوقاف و میراث فرهنگی در کنگاور هنوز ادامه دارد و در فضاهای مجازی نیز به شدت درباره آن بحث می‌شود.

کد خبر 4060174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha