۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۹

محمد رضا فیروزه ای در گفتگو با مهر:

دوسالانه باید در سطح بالا برگزار شود/ تقویت خرید آثار از دوسالانه

دوسالانه باید در سطح بالا برگزار شود/ تقویت خرید آثار از دوسالانه

محمد رضا فیروزه ای معتقد است برای هر دوسالانه می توان فرآیند خرید آثار را هم تقویت کرد اما شرط آن برگزاری دوسالانه با کیفیت بالا و بودجه مناسب است.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین دوسالانه نقاشی با همراهی انجمن هنرمندان نقاش در دوره ریاست محمدرضا فیروزه ای در هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش برگزار شد که دوره ششم این بی ینال بود. پس از آن دو دوره دیگر هم دوسالانه نقاشی برگزار شد اما همچنان دوره ششم از طرف انجمن نقاشان ایران بی ینالی با کیفیتی متفاوت ارزیابی می شود.

فیروزه ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت برپایی دوسالانه ها به خبرنگار مهر گفت: به نظر من دوسالانه ها دیگر آن اهمیت و کارکرد گذشته را ندارند که یک دلیلش طولانی شدن فاصله بین دوسالانه ها به دلیل تغییر مدیریت فرهنگی و سیاست های متنوعی است که در هر دوره داشته اند.

این هنرمند با اشاره به اینکه انجمن می خواست دوسالانه را به شکل جدیدی در قالب دوسالانه هنر برگزار کند که با آن مخالفت شد، بیان کرد: بی اعتمادی به حوزه هنر و نبود شناخت از توانمندی حوزه هنرهای تجسمی باعث شده دوسالانه ها به طور منظم برگزار نشوند.

وی ادامه داد: دوسالانه ششم هم با مشکلات فراوانی برگزار شد تا جایی که یک ماه مانده به برگزاری دوسالانه هنوز جایی برای برگزاری نداشتیم و من و خانم فرح اصولی به عنوان دبیر دوسالانه تمام وقت به دنبال جا به این نهاد و آن اداره می رفتیم. به هر حال دوسالانه ششم با همراهی ارشاد برگزار شد و قرار بود در دوره های بعدی این همراهی ادامه داشته باشد ولی با کم و زیاد کردن هایی مثل داشتن توقعات بالا و کم کارهایی، ادامه کار با ارشاد میسر نشد.

فیرزوه ای در پاسخ به اینکه چرا معمولا مدیران به انجمن های هنری اعتماد نمی کنند، بیان کرد: یک مقدار مسایل شخصی دخیل است مثلا در آن برهۀ به خصوص، نظر شخصی مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی و مخالفتش با انجمن و هیات مدیره باعث شد که همکاری انجمن و ارشاد برای برگزاری دوسالانه اتفاق نیفتد.

این نقاش درباره این موضوع که در سال های اخیر بیشتر اهتمام دفتر امور هنرهای تجسمی در برگزاری جشنواره تجسمی فجر بوده و این اهتمام در برگزاری منظم دوسالانه ها دیده نمی شود نیز اظهار کرد: سابقه برگزاری جشنواره تجسمی فجر به دهه ۶۰ برمی گردد و فقط مختص به این ۹ سال اخیر نیست و البته شروع آن در ابتدا مشابه شروع جشنواره فیلم فجر نبود. فیلم فجر مداوم دنبال شد و کلیت هنر سینما را در سال قبل به نمایش گذاشت، بنابراین مورد تایید سینماگران و باقی هنرمندان قرار گرفت. جشنواره تجسمی فجر در دهه ۶۰ در قالب نمایشگاه های گروهی در چند نوبت در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و هیچ ویژگی خاصی نداشت و بعد هم تعطیل شد و الان هم مثل آن دوسالانه های دولتی از کیفیت پایینی برخوردار است.

وی ادامه داد: در آغاز هم هنرمندان شاخص تجسمی هم در فجر شرکت نمی کردند و بعضی را با خریدن کارشان به فجر جذب کردند اما روال و سیاستگذاری فجر چون غلط است آن نتیجه را هم که مدنظر است به دست نیاورده است. در ادامه راه هم دیدیم که هنرمندان مطرح و درجه یک معمولاً در جشنواره تجسمی فجر شرکت نمی کنند و بیشتر جوان ها هستند که به دلیل دیده شدن کارشان در این جشنواره شرکت می کنند.

فیروزه ای در پاسخ به اینکه در نهایت برگزاری دوسالانه نقاشی خواست انجمن است یا خیر، گفت: این را باید از اعضا بپرسیم. دو سال پیش که می خواستیم برای برگزاری دوسالانه همفکری کنیم، شورای سیاستگذاری تشکیل دادیم. در جلسات شورای سیاستگذاری کسانی بودند که موافق برگزاری دوسالانه نقاشی بودند و بعضی ها هم با دوسالانه ای متفاوت در ابعادی فراتر از مدیای نقاشی موافق بودند. بنابراین می شود حدس زد که در بدنه انجمن هم این دو نظر وجود دارد.

وی ادامه داد: از یک دوسالانه در یک سطح قابل قبول و اصولی که با حضور هنرمندان مهم و تاثیرگذار برگزار می شود، طبیعتاً می توان انتظاراتی بالاتر از فقط برگزاری یک دوسالانه را داشت. مهم این است که دوسالانه در یک سطح بسیار قابل قبول برگزار شود که در این صورت بانک ها و نهادها هم برای خرید آثار پیش قدم می شوند و می دانند که دارند از یک سطح هنری بالا و از یک جریان هنری مهم خرید می کنند. در واقع می توان این طور هم به مساله نگاه کرد که مخاطبان این اطمینان را دارند که بهترین کارهای دوسال اخیر از فعال ترین هنرمندان را کنار هم گرد آورده ایم.

عضو هیات مدیره انجمن نقاشان ایران در پاسخ به این پرسش که اگر دولت بودجه دوسالانه را به انجمن هنرمندان نقاش ایران بدهد تا فقط دوسالانه نقاشی را برگزار کند و سمت دوسالانه هنر نرود آیا انجمن این را می پذیرد؟ بیان کرد: من خیلی هم مخالف ایده برگزاری دوسالانه ای که فقط نقاشی باشد، نیستم. ما می توانیم باز هم دوسالانه نقاشی برگزار کنیم منتهی یک دوسالانه نقاشی در سطح بسیار خوب، نه تکرار قبلی ها. می توان با یک برنامه ریزی منسجم و درست و با کمترین دخالت دولت یک دوسالانه مهم برگزار کرد که این نیاز به یک بودجه مشخص دارد و اگر چنین حمایتی وجود داشته باشد برگزاری یک دوسالانه اصولی و درست در حیطه نقاشی را شدنی می دانم.

کد خبر 4061061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha