۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱

مدیر جهاد کشاورزی سرایان:

سایت جامع الگویی و ترویجی پنبه در سرایان راه اندازی شد

سایت جامع الگویی و ترویجی پنبه در سرایان راه اندازی شد

بیرجند- مدیر جهاد کشاورزی سرایان از راه اندازی سایت جامع الگویی و ترویجی پنبه با هدف صرفه جویی و مصرف بهینه آب، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، موسی سلیمانی صبح پنج شنبه در بازدید از سایت جامع الگویی و ترویجی پنبه سرایان اظهار داشت: با توجه به سابقه کشت پنبه در شهرستان سرایان و همچنین علاقه مندی کشاورزان و وجود صنایع وابسته به این کشت در شهرستان سرایان سایت الگویی ترویجی تولیدی پنبه عملیاتی شد.

وی معرفی ارقام جدید و توسعه آن در شهرستان، توسعه مکانیزاسیون در کشت پنبه، صرفه جویی و مصرف بهینه آب، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید را از اهداف اجرای سایت الگویی تولیدی ترویجی پنبه عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان اضافه کرد: ارتقاء دانش، بینش، مهارت و توانمندسازی تولیدکنندگان، اصلاح مدیریت مزرعه، ارتقاء عملکرد مزارع تحت پوشش به میزان حداقل پنج درصد میانگین موجود، کاهش مصرف و صرفه جویی در آب به میزان ۳۰ درصد، کاهش مصرف آلاینده های شیمیایی شامل کود و سم به میزان پنج درصد میانگین موجود از مهمترین اهداف کمی اجرای سایت الگویی ترویج ترویجی تولیدی پنبه است.

اجرای سایت در ۵۷ هکتار

سلیمانی با بیان اینکه این سایت با اراضی تحت پوشش ۵۷ هکتار و سطح سه هکتار در واحد اصلی عملیاتی شده است، بیان داشت: در حال حاضر تعداد ۲۹ نفر از کشاورزان حوزه این موتور پمپ و موتور پمپهای مجاور به عنوان واحدهای تابعی سایت تحت پوشش قرار گرفته و تحت عنوان گروه هدف انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه در این سایت استفاده از بذور دلینته گواهی شده و ترویج آن به جای بذور کرکدار مرغوب تحویلی از کارخانه پنبه به بهره برداران توصیه شده است، بیان کرد: در ارتباط با ارقام جدید تا حدودی به هدف نزدیک شده و علاقه مندی کشاورزان را از رقم پرمصرف ورامین با طول رشد زیاد به رقم خرداد با رشد کمتر و فرصت دادن به آب آخر گندم انجام شده است

مدیر جهاد کشاورزی سرایان با بیان اینکه تاریخ دهم تا سی ام اردیبهشت ماه سال جاری عملیات کاشت پنبه در سایت اجرایی شد، عنوان داشت: کاشت با دستگاه ردیف کار پنوماتیک و همچنین تغییر در دستگاه بذر کار هندی و ایجاد تیپ پهن کن در این دستگاه، تحولی در این روش کشت صورت پذیرفت.

تولید نشای پنبه به صورت بومی

سلیمانی ادامه داد: کارشناسان پهنه اقدام به تولید نشای پنبه به صورت بومی کرده و کاشت پنبه در این سایت الگویی در سطح دو دهم هکتار به صورت آزمایشی انجام شد.

وی با بیان اینکه آبیاری تیپ با هدف ترویج این نوع سیستم آبیاری در سطح سه هکتار از سایت انجام شده است، افزود: با اجرای آبیاری تیپ در مزرعه کاهش هزینه های آب آبیاری و در مجموع کاهش هزینه های تولیدی را در بر داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان با بیان اینکه بیشترین روش مبارزه با آفات به صورت اجرای روشهای پیشگیرانه بوده است، گفت: با تحقق این امر روش مبارزه با آفات به صورت شیمیایی به ۲۰ درصد رسیده که کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته وی در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت پنبه قرار دارد که پیش بینی می شود امسال چهار هزار و ۸۶۰ تن محصول از این اراضی برداشت شود.

کد خبر 4061790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha