۴ شهریور ۱۳۹۶، ۰:۰۲

در گفتگوی مهر با ساعی بررسی شد؛

نحوه رای گیری برای کمیسیون ورزشکاران/ چرخش صندوق رای در اردوها!

نحوه رای گیری برای کمیسیون ورزشکاران/ چرخش صندوق رای در اردوها!

رئیس کمیسیون ورزشکاران با تاکید بر اینکه انتخابات این کمیسیون در موعد مقرر برگزار می شود، در مورد زمان ثبت نام کاندیداها و نحوه رای گیری برای آنها توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، «کمیسیون ورزشکاران» به عنوان مهمترین کمیسیون کمیته بین المللی المپیک (IOC) جایگاه ویژه ای در این نهاد بین المللی دارد و بر همین اساس چگونگی فعالیت آن در کمیته ملی المپیک کشورهای عضو IOC نیز موردتوجه است. این کمیسیون چند سالی است که در کمیته ملی المپیک ایران تشکیل و آغاز به کار کرده است. البته برای اولین بار قرار است اعضای این کمیسیون با برگزاری مجمع انتخاباتی مشخص و معرفی شوند. 

بنا به تصمیم هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، اولین انتخابات کمیسیون ورزشکاران ۲۰ مهرماه برگزار می شود. قرار است انتخابات کمیسیون ورزشکاران بر اساس اساسنامه ای برگزار شود که کمیته بین المللی المپیک (IOC) به تازگی آن را تائید کرده است.

در هر صورت کمتر از دو ماه به برگزاری انتخابات مهمترین کمیسیون کمیته ملی المپیک باقی مانده است؛ کمیسیونی که در هیات اجرایی یک عضو دارای حق رای و در مجمع کمیته ملی المپیک هم ۶ عضو صاحب رای خواهد داشت و همین مسئله حساسیت انتخابات 20 مهرماه را می رساند و اینکه از حالا باید اقدامات لازم برای برگزاری درست و قانونمند این انتخابات انجام شده باشد. 

همین مسئله موضوع گفتگوی خبرنگار مهر با هادی ساعی، رئیس فعلی کمیسیون ورزشکاران بود که خود قصد دارد برای اولین انتخابات رسمی این کمیسیون کاندیدا شود. 

ثبت نام از کاندیداها یک ماه پیش از انتخابات
هادی ساعی با اشاره به اینکه طبق مصوبه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، انتخابات کمیسیون ورزشکاران در موعد مقرر برگزار می شود، تصریح کرد: اقدامات لازم برای برگزاری به موقع و درست این انتخابات در حال انجام است. یکی از مهمترین مسائل ثبت نام ازکاندیداهاست. طبق صحبت ها و هماهنگی صورت گرفته، قرار است یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ثبت نام از کاندیداها انجام شود. 

وی در این رابطه ادامه داد: از میان تمام ورزشکارانی که در رشته های مختلف فعالیت دارند، فقط ورزشکاران رشته های حاضر در بازی های المپیک و بازی های آسیایی می توانند برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران کاندیدا شوند.  ضمن اینکه فقط هم ورزشکاران همین رشته ها حق حضور در انتخابات کمیسیون و ارائه رای را دارند. 

فقط المپیکی یا آسیایی بودن کافی نیست
تهیه آئین نامه انتخاباتی و برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران موضوع دیگری بود که ساعی در مورد آن توضیح داد. وی در این رابطه گفت: اساسنامه کمیسیون ورزشکاران مورد تائید کمیته بین المللی المپیک قرار گرفته اما برای برگزاری انتخابات پیش رو آئین نامه ای هم تهیه خواهد شد. البته این آئین نامه خیلی پیچیده و گسترده نیست. فقط برای مشخص شدن وضعیت برخی ورزشکاران برای کاندیدا شدن و حضور در انتخابات داشتن چنین آئین نامه ای لازم به نظر می رسد. به هر حال هر ورزشکاری به صرف المپیکی یا آسیایی بودن نمی تواند کاندیدا شود. وی باید شرایط لازم دیگر را هم داشت باشد مثلا اینکه بیشتر از سه دوره المپیک از دوره فعالیت وی نگذشته باشد.

بررسی تعداد اعضای کمیسیون
ساعی همچنین در مورد ترکیب کمیسیون ورزشکاران نیز گفت: ۱۵ کرسی حداکثر کرسی در نظر گرفته شده برای این کمیسیون است. تعداد اعضای کمیسیون ورزشکاران باید فرد باشد بنابراین انتخابات باید در نهایت به معرفی ۹، ۱۱، ۱۳ یا ۱۵ نفر برای عضویت ختم شود. اینکه دقیقا چه تعداد ورزشکار عضو کمیسیون شوند، یکی از مسائلی است که باید در مورد آن به جمع بندی برسیم. 

باید و نبایدهای ترکیب نهایی
وی تاکید کرد: البته در مورد شرایط عضویت ورزشکاران در کمیسیون ورزشکاران یکسری مسائل بر اساس اساسنامه مصوب IOC مشخص و روشن است. مثلا اینکه از مجموع اعضای کمیسیون ورزشکارن حتما باید سه نفر از بانوان ورزشکار باشند. از هر رشته هم بیش از سه نفر نمی توانند عضو کمیسیون باشند. دیگر اینکه یکی از اعضا هم از میان ورزشکاران واجد شرایط فعال در رشته های زمستانی انتخاب می شود. 

ساعی همچنین در مورد کاندیدا شدن ورزشکاران لژیونر، دوتابعیتی و دوپینگی برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران گفت: اینها جزو همان مواردی است که باید در قالب آئین نامه مورد نظر در مورد آنها اعمال نظر و تصمیم گیری شود. به هر حال برای انتخابات کمیسیون، علاوه بر قوانین بین المللی باید به یکسری از باید و نبایدها و قوانین داخلی هم توجه شود. از نظر شخصِ من، ورزشکاری که به دلیل دوپینگ، محروم شده است شرایط حضور در کمیسیون و اینکه نماینده جامعه ورزشکاران باشد را ندارد. 

چرخش صندوق رای در  اردوها
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس بررسی های اولیه ای که کمیته ملی المپیک برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران داشت، در مجموع ۴۸۰ ورزشکار از ۳۷ فدراسیون حائز شرایط لازم برای حضور در مجمع انتخاباتی کمیسیون ورزشکاران شناخته شدن که در واقع حق رای دارند. ( همچنین از این تعداد فقط ۱۸۰ ورزشکار از ۲۰ فدراسیون می توانند برای کسب کرسی در این کمیسیون کاندیدا شوند.)

 با این اوصاف و با توجه به گستردگی تعداد ورزشکاران واجد شرایط برای مشارکت در انتخابات کمیسیون ورزشکاران، رای گیری از آنها به چه صورت انجام خواهد شد؟ آیا این انتخابات مانند آنچه برای فدراسیون ها و خود کمیته ملی المپیک انجام می شود، به صورت متمرکز خواهد بود یا پیش بینی دیگری شده است؟ 

هادی ساعی در این رابطه به خبرنگار مهر توضیح داد و گفت: باید در مورد نحوه رای گیری هم تصمیم گیری شود. از نظر من اینکه چرخش صندوق و اینکه آن را به محل برگزاری اردو یا تمرین ورزشکاران ببریم، بهتر است. به هر حال اینکه در یه زمان و مکان مشخص امکان رای گیری وجود داشته باشد، ممکن است باعث شود که خیلی از ورزشکاران نتوانند در انتخابات حاضر شوند و رای بدهند. همین مسئله باعث کاهش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات می شود. از نظر انتخابات اینگونه که همه افراد حائز شرایط نتوانند در آن شرکت کنند، درست نیست. در هر صورت باید در این مورد تصمیم گیری شود اما احتمال اینکه صندوق رای به محل اردو و مسابقه ورزشکاران برود، بعید نیست. 

صندوق رای به شهرستان ها نمی رود
«در این صورت این احتمال وجود دارد که برای رای گیری همزمان در شهرستان ها هم برنامه ای پیش بینی شود؟»، پاسخ رئیس کمیسیون ورزشکاران به این پرسش منفی بود. وی گفت: احتمال اینکه صندوق رای را به شهرستان ها هم ببریم یا آنجا هم صندوق رای داشته باشیم، ضعیف است. احتمال چنین کاری وجود ندارد. 

انتخاب پست ها داخلی انجام می شود
وی همچنین در مورد انتخاب رئیس، نایب رئیس، دبیرکل، خزانه دار و دیگر پست های احتمالی کمیسیون ورزشکاران گفت: آنچه مسلم است ورزشکارا کاندیدا باید ابتدا برای عضویت در کمیسیون صاحب رای شوند سپس می توانند برای پست های موردنظر کاندیدا شوند. انتخاب رئیس و نایب رئیس و دیگر پست ها به صورت داخلی انجام می شود. 

حق هیچ ورزشکاری ضایع نخواهد شد
هادی ساعی با بیان اینکه خود نیز برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران کاندیدا خواهد شد، بر اهمیت کمیسیون ورزشکاران و جایگاه آن در کمیته ملی المپیک تاکید کرد و گفت: طبق اساسنامه ۶ نفر از اعضای کمیسیون ورزشکاران عضو مجمع کمیته ملی المپیک می شوند و حق رای در انتخابات این کمیته دارند. ضمن اینکه یک نفر با حق رای در نشست های هیات اجرایی شرکت می کند. قعطا انتخابات کمیسیون به بهترین شکل برگزار خواهد شد تا حق هیچ ورزشکاری ضایع نشود. 

کد خبر 4065383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha