۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۳

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل خبر داد:

مستندنگاری و رهاسازی دو قطعه پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب

مستندنگاری و رهاسازی دو قطعه پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب

آران و بیدگل - رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل از مستندنگاری و رهاسازی دو قطعه پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب در بخش کویرات این شهرستان خبر داد.

اللهیار دولتخواه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این دو پرنده توسط دوستداران محیط زیست بخش مرکزی به  این اداره تحویل داده شده که پس از تیمار و اطمینان از شرایط سلامت در پناهگاه حیات وحش یخاب رها سازی شد.

وی افزود: چاخ لق و توکا اسامی این دو پرنده است که در پناهگاه حیات وحش یخاب زیست می کنند.

گفتنی است؛ چاخ لق پرنده ای است که جثه به نسبت بزرگی دارد با سر گرد و چشم‌های درشت به رنگ زرد. منقار آن کوتاه و کلفت به رنگ زرد و سیاه است، پاهایی بلند و قطور به رنگ زرد روشن و پر و بالی به رگه‌رگه قهوه‌ای خاکی و سفید دارد. در هنگام پرواز، طرح بال آن مشخص و شامل دو نوار سفید است. طول بدن چاخ‌لق ۴۰ سانتی‌متر است و دارای دودیسی جنسی نیست.

جنس نر توکاها با حلقهٔ چشمی و منقار نارنجی و آوازی با ملودی غنی است؛ جنس ماده و پرندهٔ ‌نابالغ پوشش قهوه‌ای پررنگ دارد. این پرنده در درخت‌زارها و باغ‌ها زندگی می‌کند و لانه ای شکیل با نوارهایی از گِل و فنجان‌شکل می‌سازد. توکای سیاه همه‌چیزخوار است و از انواع مختلف حشرات، کرم‌های خاکی، توت‌ها و میوه ها تغذیه می‌کند.

پناهگاه حیات وحش یخاب با وسعت ۲۷۱ هزار هکتار در شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. این منطقه دشتی و کوهستانی و دارای گیاهان متنوع نظیر درمنه، خارشتر، گون و ... است و زیستگاه انواع گونه های جانوری از قبیل کاراکال، گربه وحشی، جبیر کل و بز ، قوچ و میش و هوبره است.

کد خبر 4067529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha