۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۱

کشف سفال‌نوشته شکسته با حروفی به خط پهلوی اشکانی در بیرجند

کشف سفال‌نوشته شکسته با حروفی به خط پهلوی اشکانی در بیرجند

مهمترین یافته به دست آمده از فصل سوم کاوش باستان‌شناختی در تپه تخچرآباد بیرجند متعلق به اواخر عصر آهن جدید یک قطعه سفال‌نوشته شکسته دارای چند حرف به خط پهلوی اشکانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن دانا، سرپرست فصل سوم کاوش باستان‌شناختی در تپه تخچرآباد بیرجند با اعلام این خبر گفت: این سفال نوشته پیش از خشک شدن سفال با یک شئ نوک تیز بر روی بدنه آن ایجاد شده است.

به گفته این باستان شناس، بقایای معماری به دست آمده در این فصل در بالاترین سطح شامل دیوارها و فضاها، کف، اجاق و یافته‌ها شامل سفال، دست افزار و سنگ چاقوتیزکنی بود.
او با اشاره به کاوش گسترده در فصل سوم برای شناسایی ماهیت بنا و فضاهای احتمالی درون آن گفت: در پایان این فصل پلان بیرونی به طور کامل کاوش شده و تا عمق حدود ۵/۱ متری از بالاترین سطح تپه از زیر خاک خارج شد.

او افزود: در این کاوش مشخص شد بنای تخچرآباد، بنایی خشتی و چینه‌ای به صورت دایره نامنظم است که شش برج توپر بر گرداگرد خود دارد.

او با اشاره به تفاوت اندازه و شکل برجها با یکدیگر گفت: کاوش گسترده در سطح درونی بنا تا عمق حدود نیم متری نشانگر گستردگی فضاهای معماری دوره اشکانی در بالاترین سطح این بنا است.

به گفته این باستان شناس، فضاهای شناسایی شده دوره اشکانی در فصل سوم ارتفاع اندکی داشتند و پس از ترک آن‌ها را به طور آگاهانه با سنگ پر کرده بودند.

او افزود: فضاهای شبه مسکونی فصل سوم در کنار فضاهای به ظاهر آیینی به دست آمده در فصل دوم نشان می‌دهد تعداد اندکی (احتمالاً کاهن) در این فضاها در دوره اشکانی زندگی و مراسم آیینی خود را برگزار می‌کردند.

این باستان شناس، هدف از فصل سوم کاوش در این محوطه را تکمیل باقی مانده پلان بیرونی بنای خشتی عنوان کرد که حدود دوسوم آن در فصلهای پیشین شناسایی شده بودند.

به گفته وی در دو فصل پیشین که در سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۹۵ انجام شده بود، بقایای یک بنای خشتی به دست آمد که بیرون آن با شن و درون آن با خشت و سنگ به طور آگاهانه پر شده بود.   بر اساس شواهد به دست آمده از دو فصل پیشین این بنا اواخر عصر آهن جدید و اوایل دوره هخامنشی تاریخ گذاری شد.

به گفته وی و براساس شواهد بخشهایی از سطح پرشده بنا، در دوره اشکانی به طور محدود مورد استفاده قرار گرفته است

کد خبر 4070887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha