۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸

رئیس کمیته حافظه جهانی مطرح کرد؛

ایران برای ثبت مشترک میراث مستند باکشورهای منطقه اعلام آمادگی کرد

ایران برای ثبت مشترک میراث مستند باکشورهای منطقه اعلام آمادگی کرد

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی آمادگی کشورمان را برای انجام طرح های مشترک با کشورهای منطقه با هدف حفاظت از میراث مستند و ثبت جهانی آنها، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست منطقه ای با هدف همکاری برای حفاظت و تسهیل در دسترسی به میراث مستند صبح امروز سه شنبه هفتم شهریور ماه با حضور نماینده سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد(یونسکو) و نمایندگانی از کشورهای ایران، آذربایجان، هند، قزاقستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان و همچنین دبیرکمیسیون ملی یونسکو و رئیس کمیته ملی حافظه جهانی، در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز به کار کرد.

در جلسه افتتاحیه این نشست، اشرف بروجردی رئیس کمیته ملی حافظه جهانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن خوشامد گویی به مهمانان داخلی و خارجی در این نشست منطقه ای ابراز امیدواری کرد در این نشست دو روزه، تجارب کشورهای منطقه در زمینه حفظ و نگهداری میراث مستند و دسترس پذیر کردن آنها به اشتراک گذاشته شود و این گفتگوها زمینه ای برای همکاری و هم افزایی ایجاد کند.

وی گفت: دو سال پیش در چنین روزهایی دبیرخانه حافظه جهانی یونسکو، کلیات سعدی را به عنوان مکتوب فکری بشریت در فهرست حافظه جهانی به ثبت رساند. سعدی پیام آور، برابری، صلح و امید است و سخن این شاعر بزرگ ایرانی در گذر زمان نه تنها رنگ نباخته بلکه به الگویی برای همزیستی مسالمت آمیز جهانی بدل شده است.

بروجردی اضافه کرد: در نگاه سعدی بین انسان ها هیچ تفاوتی وجود ندارد و همه با هم و به اعتبار انسان بودنشان در کنار همدیگر زیستی انسانی دارند.

وی همچنین جایگاه شاهنامه فردوسی در ترویج اندیشه صلح جهانی اشاره کرد و گفت: این کتاب با ستایش خرد آغاز می شود و بی تردید پیام اصلی چنین آثاری که در ستایش از خرد، برابری، صلح، امید و اعتدال بیان شده، تنها متعلق به ایرانیان نیست بلکه به همه انسانها در هر زمان و مکانی تعلق دارد.

رئیس کمیته حافظه جهانی تاکید کرد: همه کشورها می توانند مشابه چنین آثار فاخر و ارزشمندی را در پیشینه فرهنگی خودشان بیاورند و فارغ از مرزهای سیاسی جهان امروز، بشریت می تواند با الگو گرفتن از این آثار تعاملی جهانی ایجاد کند.

رئیس کتابخانه ملی ایران رسالت اصلی کمیته های ملی حافظه جهانی در کشورهای مختلف را معرفی میراث مکتوب و مستند خودشان به جهان و تسهیل در دسترسی عموم به این آثار عنوان از یونسکو برا ی تاسیس حافظه جهانی تقدیر کرد و گفت: اقداماتی که در این زمینه انجام شده است به یادآوری اهمیت مسئله صلح و دوستی در برنامه حافظه جهانی منجر شده است.

بروجردی حافظه جهانی را نماد هویت فرهنگی ملل متحد و البته مختلف جهان ذکر کرد و گفت: این میراث مستند کل تاریخ ثبت شده بشریت را دربرمی گیرد و همه چیز به دلیل «خیلی قدیمی یا خیلی جدید بودن» از نظر دور نمی مانند.

به گفته وی قسمت زیادی از میراث مستند انسانها در آرشیوها و مراکز فرهنگی کشورهای مختلف قرار دارد که البته خطرهای متعددی آن را تهدید می کند؛ از جمله بلایای طبیعی، جنگ و تاراج آثار فرهنگی ملت ها و در مورد مواد الکترونیکی و دیداری و شنیداری، کهنگی آنها حاصل رفتارهای ما انسانها خواهد بود.

رئیس کمیته حافظه جهانی افزود: باید توجه داشتیم که حفاظت و دسترسی به میراث مستند از طریق ارتقای آگاهی مردم با کمک دولت ها میسر است و  از این رو جمهوری اسلامی ایران در همین راستا اقدامات متعددی را انجام داده است و تاکنون ۹ اثر را در برنامه حافظه جهانی و پنج اثر هم در برنامه منطقه ای حافظه جهانی به ثبت رسانده است. ما در فهرست آثار ملی هم تاکنون بیش از ۵۰ ااثر را به ثبت رسانده ایم.

بروجردی بااظهار امیدواری نسبت به تبادل تجربیات ارزشمند و رهنمودهای لازم از سوی اعضای حاضر در این کنفرانس و برداشتن گام های موثر و عملی برای حفاظت و دسترسی به میراث منطقه ای، آمادگی کشورمان را  برای انجام طرح ها و پروژه های مشترک با کشورهای منطقه در این زمینه اعلام کرد.

وی ثبت مشترک کتاب «المسالک و الممالک» را در آلمان و در فهرست حافظه جهانی و مشارکت ایران در ثبت اسناد کربلا با کشور عراق را نشانه های این روحیه تعاملی کشورمان برای حفاظت از میراث مستند ذکر و ابراز امیدواری کرد: نشستی که امروز آغاز شده است، آغاز راهی برای نزدیکی و همکاری هر چه بیشتر کشورهای عضو در این مسیر باشد.

کد خبر 4072705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha