۹ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۰۹

شهریار زرشناس:

انقلاب اسلامی توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند

انقلاب اسلامی توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: انقلاب اسلامی توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند، اما در مورد ساخت اقتصادی و فرهنگی این اتفاق نیفتاد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» با حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طلاب پایه دو و سه از دانشگاه ها و حوزه های علمیه سراسر کشور به همت دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است.

شهریار زرشناس از اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه علوم انسانی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن حضور در این دوره، در سخنانی به تشریح موضوع شبه مدرنیته و انقلاب اسلامی پرداخت.

وی یکی از وجوه انقلاب اسلامی را قیام در مقابل شبه مدرنیته اعلام کرد و افزود: انقلاب توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند. اما در مورد ساخت اقتصادی و فرهنگی این اتفاق نیفتاد. در حالی که باید ساخت ماهیتی فرهنگ و اقتصاد شبه مدرنی که حاکم بود شکسته و دچار انقلاب می‌شد.

دکتر زرشناس افزود: در سایر حوزهها مانند آموزش و پرورش، نظام پزشکی، نظام اداری و... نیز وضعیت همین است و همه و همه، همان نظامات شبه مدرن قبل از انقلاب هست و فقط گاهی ظواهر آن ترمیم شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: حال که این چنین است ما باید تئوریهای لازم را در این راستا تولید کنیم، تا هر زمان عزمی در این زمینه شکل گرفت، تئوریهای مناسب آن وجود داشته باشد.

وی در ادامه با تشریح تاریخچه ظهور و بروز مدرنیته و شبه مدرنیته در غرب به تبیین مراحل تبلیغ و تسری مدرنیته در جهان و به طور خاص ایران پرداخت.

زرشناس تصریح کرد: قدرت قاهره اجتماعی و سیاسی غرب باعث شد که در مدرنسازی کشورهایی چون ایران، چین و حتی ژاپن توفیق یابند؛ در غیر این صورت اگر ما صرفا به حال خود رها می‌شدیم، شاید به هیچ وجه به شکلی که امروز هستیم، مدرن نمیشدیم.

وی در پایان به نقد نئولیبرالیسم پرداخت و عمده مشکلات امروز جامعه و کشور ما را ناشی از زمانی دانست که افرادی با این دیدگاه روی کار آمدند و این مشکلات تا امروز نیز ادامه دارد.

کد خبر 4074170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha