۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۲

به همت پژوهشکده گیلان شناسی برگزار می شود؛

یادمان ۱۱۰ سالگی انتشار «خیر الکلام» و «نسیم شمال» در رشت

یادمان ۱۱۰ سالگی انتشار «خیر الکلام» و «نسیم شمال» در رشت

رشت- یادمان ۱۱۰ سالگی انتشار روزنامه های «خیر الکلام» و «نسیم شمال» به همت پژوهشکده گیلان شناسی و موسسه فرهنگی هنری معیار سخن در رشت برگزار می شود.

مجری یادمان ۱۱۰ سالگی انتشار روزنامه های خیرالکلام و نسیم شمال در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این نشست فرهنگی که ۲۰ شهریور ماه برگزار می شود،، در راستای زنده نگه داشتن رویدادها و گاه شماری های فرهنگی گیلان است که جنبه تاریخی و هویتی دارند.

بهنام رمضانی نژاد افزود: مطبوعات به عنوان یکی از شاخصه های اصلی هویت رشت معاصر هستند زیرا در دوره مشروطه، مرکز گیلان به عنوان یکی از پایگاه های جریان مشروطه خواهی بود و مطبوعات در رشد اندیشه مردم و ترویج مبارزات آزادی خواهان مبتنی بر قانون تاثیر بسزایی داشتند.

وی با اشاره به تولد اولین جریده در رشت در ۱۱۰ سال پیش ابراز کرد: شماره نخست «خیر الکلام» به مدیر مسئولی افصح المتکلمین املشی، در مرداد ۱۲۸۶ خورشیدی منتشر شد و با تولد خیر الکلام، رشت نیز به جرگه سرزمین های صاحب جریده پیوست.

رمضانی نژاد تصریح کرد: دو ماه بعد در ۱۸شهریور ۱۲۸۶ خورشیدی، جریده نسیم شمال به مدیریت  اشرف الدین حسینی قزوینی منتشر شد که هر دو این روزنامه ها  چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ شخصیت مدیران این رسانه های مکتوب، چهر ه های تاثیر گذار در سطح کشور بودند.

مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری معیار سخن، بر بازآفرینی و احیای اندیشه های تاریخ ساز تاکید و اذعان کرد: در این نشست فرهنگی، سید فرید قاسمی، پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران و معروف به حافظه تاریخ مطبوعات ایران مشخصا در مورد جایگاه ملی نسیم شمال و خیر الکلام صحبت می کند.

این فعال فرهنگی به برگزاری نشست ۱۰۰سالگی روزنامه جنگل در خرداد ماه اشاره و تاکید کرد:  میراث مطبوعات گیلان و زمینه های پژوهشی آن، دیگر محور این نشست است که تلاش داریم زمینه های پژوهشی، احیا و استفاده دوباره از اندیشه های مدیران جراید یاد شده را در تولید محصولات فرهنگی مورد بررسی قرار دهیم.  

رمضانی نژاد، از تمامی شهروندان، محققان و پژوهشگران خواست تا با حضور در این نشست فرهنگی و بیان پرسش هایی پیرامون تاریخ مطبوعات و چگونگی احیا، در این نشست حضوری فعال و عاملانه داشته باشند.

گفتنی است، یادمان۱۱۰ سالگی انتشار روزنامه های خیر الکلام و نسیم شمال، عصر روز دوشنبه، بیستم شهریور ماه ساعت ۱۰ در پژوهشکده گیلان شناسی (تقاطع غیر همسطح انتظام، بلوار شیون فومنی، جنب مزار میرزا کوچک خان)  برگزار می شود.

کد خبر 4080419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha