۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۵۳

مهمترین چالش‌هایی که روسای انجمن‌های پزشکی از آن سخن گفتند

مهمترین چالش‌هایی که روسای انجمن‌های پزشکی از آن سخن گفتند

روسای انجمن‌های پزشکی در دومین نمایشگاه کتاب های تخصصی علوم دارویی و پزشکی ـ دانشگاهی کتب پزشکی از مشکلات و چالش‌های حوزه خود سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست روسای انجمن پزشکی با حضور علی صادقی طاری، دبیر انجمن چشم‌پزشکی، ایرج خسرونیا، رئیس انجمن بیماری‌های داخلی و محمود برفه‌ای، عضو هیات رئیسه انجمن رادیولوژی در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

خسرونیا در ابتدای این نشست با بیان اینکه طب داخلی در تمام دنیا طب مادر شناخته می‌شود گفت: در میان رشته‌های پزشکی همواره حرف اول و آخر متخصص داخلی می‌زند اما در ایران متخصص داخلی چندان اهمیت ندارد و شاخه شاخه کردن آن باعث تضعیف این علم در ایران شده است. به همین دلیل است که شاید در ایران به تعداد انگشتان دو دست متخصص داخلی متبحر نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در گذشته بهترین دانشجویان رشته پزشکی سراغ تخصص داخلی می‌رفتند اما اکنون کسانی وارد این رشته می‌شوند که از قبولی در میان رشته‌های دیگر ناامید شده و یا اینکه به فکر قبولی در فوق‌تخصص هستند. بنابراین ما متخصص داخلی که در رشته خودش متخصص باشد کمتر داریم.

وی افزود: متخصص داخلی باید به اعضای بدن و بیماری‌های آن تسلط داشته باشد تا بتواند بیماری را به درستی تشخیص دهد اما متاسفانه درآمد ثابت و مناسبی برای او در نظر گرفته نمی‌شود و به همین دلیل است که دانشجویان علاقه‌مند نیستند وارد این رشته شوند. از سوی دیگر در دانشگاه‌ها دانشجویان این رشته را کسانی تدریس می‌کنند که فوق‌تخصص دارند و متخصص این رشته نیستند. به همین دلیل خواسته ما این است که آموزش این رشته تغییر پیدا کرده و آموزش داخلی از آموزش فوق تخصص‌ها جدا شود.

خسرونیا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسایل و حاشیه‌هایی که درباره طب سنتی و اسلامی به‌وجود آمده توضیح داد: ما اساسا چیزی به‌نام طب سنتی یا طب اسلامی نداریم چراکه طب نیز مانند سایر علوم است و به‌طور مثال ما نمی‌توانیم از مهندسی ساختمان سنتی در شرایط فعلی سخن بگوییم. چرا که علم از آغاز پیدایش خود تاکنون روالی را طی کرده است.

وی ادامه داد: امروز به اسم طب سنتی و اسلامی دکان‌هایی ایجاد شده است. البته خوشبختانه با هوشیاری مسئولان اخیرا نام طب ایرانی بر این موضوع گذاشته شده و سعی شده جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. با این وجود افتخار ما این است که طب ما پایه طب پزشکی در دنیاست و در عرصه‌های مختلف هم پیشرفت‌های مناسبی داشته‌ایم و امیدوارم که با تلاش رسانه‌های جنبی از دام گسترده‌ای که برای مردم به نام طب سنتی یا طب اسلامی پهن شده است جلوگیری شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی در ادامه نیز درباره مشکلاتی که برخی از انجمن‌های پزشکی درباره تعرفه دارند گفت: مشکلاتی که انجمن‌ها با وزارت بهداشت پیدا کرده‌اند به مسایل ریشه‌ای‌تری مانند پول برمی‌گردد. سال گذشته به وزارت بهداشت بودجه‌ای اختصاص داده شد تا طرح تحول سلامت را پیاده کند اما سال گذشته این پول به کمتر از نصف آن تقلیل پیدا کرد و به همین دلیل اغلب بیمه‌ها از پرداخت تعهدشان سرباز می‌زدند.

وی افزود: اگر قرار است سوبسیدی به بیماران مستضعف پرداخت شود باید روال مناسبی صورت گیرد چرا که به‌نظر می‌رسد اکنون وزارت بهداشت معتقد است این یارانه باید از جیب پزشکان پرداخت شود که ماجرا هم از انجمن‌های پزشکی چون رادیولوژی، بیهوشی، قلب و ... شروع شده و به بیماری‌های داخلی تعمیم یافته است.

خسرونیا در بخش پایانی سخنانش هم درباره قصور پزشکی سخنانی را ارایه کرد و گفت: به‌هرحال در درمان برخی از بیماری‌ها و جراحی‌ها عوارضی به‌وجود می‌آید که گاهی از سوی اطرافیان بیمار اشتباه پزشکی تلقی می‌شود در حالیکه اینگونه نیست. امروزه جامعه پزشکی ۴۰۰ میلیون واحد کار انجام می‌دهد که شاید از میان آن تنها ۴۰۰ مورد قصور پزشکی گزارش شود.

وی یادآور شد: با اجرای طرح ارجاع و مراجعه بیماران به ترتیب به پزشکان عمومی، متخصصان و فوق‌تخصص‌ها پیش‌بینی می‌شود که قصورات پزشکی کاهش پیدا کند.

صادقی نیز در ادامه این نشست درباره جایگاه چشم‌پزشکی ایران در منطقه و دنیا سخن گفت و افزود: چشم‌پزشکی ایران در دنیا جایگاه خاص و قدمت دیرینه دارد و چشم‌پزشکی ایران هم به‌دنبال آن توانسته جایگاه خوبی را کسب کند به گونه‌ای که ما در منطقه کسی را رقیب خود به‌حساب نمی‌آوریم و شاید در خاورمیانه تنها چند کشور باشند که در این حوزه وضعیت مناسبی داشته باشند. در اروپا هم برخلاف آنچه که تصور می‌شود چشم‌پزشکی به‌صورت عام پیشرفت نکرده است و به‌طور مثال در اسپانیا که به پیشرفته‌بودن در چشم پزشکی شهره است تنها یک یا چند کلینیک معروف هستند.

به گفته این چشم پزشک در دانشگاه‌های ایران نیز همان دروسی که در دانشگاه‌ها امریکا تدریس می‌شود آموزش داده شده و بنابراین از نظر دانش نظری چشم‌پزشکی هم فوق‌العاده پیشرفته هستیم.

وی با اشاره به میزان استقبال از رشته چشم‌پزشکی در حال حاضر گفت: با توجه به اینکه رشته‌های دیگر پزشکی رشد گسترده‌ای داشته‌اند. طبیعی است که چشم‌پزشکی نسبت به گذشته متقاضی کمتری پیدا کرده است. این در حالی است که ممکن است این اتفاق در آینده برای برخی از رشته‌های پزشکی دیگر نیز بیفتد.

صادقی نیز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان بالای جراحی لیزیک در ایران گفت: این عمل جراحی با توجه به معیار زیبایی به درخواست متقاضی صورت می‌گیرد و بنابراین پزشک معالج در میزان انجام آن دخالتی ندارد چرا که مانند جراحی‌های پلاستیک به درخواست بیمار صورت می‌گیرد.

برفه‌ای نیز در ادامه این نشست درباره مشکلات جامعه رادیولوژی سخن گفت و ادامه داد: طی ۴ سال گذشته به‌خاطر سیاست‌های نه‌چندان دوستانه وزارت بهداشت جامعه رادیولوژی دچار چالش‌هایی شده است که صرفا بعضی از آنها مشکلات مادی هم نبوده است این در حالی است که اگر وزارت بهداشت ما را با آغوش باز می‌پذیرفت مشکلی نداشتیم و این در حالی است که درهای این وزارتخانه به روی ما باز شود بازهم علاقه‌مند به تعامل با آنها هستیم و خودمان را در مقابل وزارت بهداشت نمی‌بینیم. اما متاسفانه عده‌ای تصور می‌کنند با تحقیر و توهین راه به جایی می‌برند ولی این سیاست تاثیرگذار نخواهد بود.

این رادیولوژیست افزود: گاهی جامعه رادیولوژی مجبور شده برای بیان اعتراض خود به کف خیابان‌ها بیاید که عملا با واکنش‌های خشنی هم مواجه شده و این نقطه تاریکی در کارنامه وزارت بهداشت محسوب می‌شود. ما از مسئولان وزارتخانه فقط احترام می‌خواهیم و اینکه نظرات جامعه رادیولوژی را نیز به‌رسمیت بشناسند.

برفه‌ای در بخش پایانی سخنانش درخواست بازنگری تعرفه‌ها را ارایه داد و گفت: اگر قرار است کسی از جیب پزشکان سوبسید پرداخت کند امیدواریم که تبعیضی صورت نگیرد و همه به‌صورت یکسان این موضوع را پرداخت کنند چرا که در غیر اینصورت جامعه‌ای مانند جامعه رادیولوژی با توجه به کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تعرفه خدمات با مشکلات شدید مالی مواجه خواهد شد.

گفتنی است دومین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم دارویی و پزشکی دانشگاهی و اولین نمایشگاه رسانه‌های سلامت‌محور با همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران ، ۲۱ تا ۲۳ شهریورماه امسال در مصلای تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 4086693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha