۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰:۳۷

پدر شعبده باز نوجوان گلستانی در گفتگو با مهر:

امیرعلی بهترین شعبده باز ایران می شود/اجرا برای بیماران سرطانی

امیرعلی بهترین شعبده باز ایران می شود/اجرا برای بیماران سرطانی

گرگان - پدر شعبده باز نوجوان گلستانی از تلاش پسرش برای بهترین شدن در این هنر بدیع و برنامه های خیریه او برای سرگرم کردن بیماران و نیازمندان سخن می گوید.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - محمدامین شعبانی: دوران کودکی به ویژه دوران تحصیل هرگاه از ما سوال می شد دوست دارید در آینده چه کاره شوید؟ هر یک از ما و دوستان مان علاقه خود را به عنوان شغل آینده اعلام می کردیم. غالب علاقمندی های ما مشترک بود؛ یکی دلش می خواست پزشک شود و یکی دیگر مهندس. دوستی به دنبال خلبان شدن بود و دیگری علاقه داشت پلیس جامعه شود. در این میان کمتر کودکی پیدا می شد که شغل منحصر به فردی را برای آینده اش ترسیم کند، مگر آنکه پدرش به آن حرفه مشغول بوده و بخواهد راه وی را ادامه دهد.

نوجوان قصه ما از جنس همان کودکان منحصر به فرد است؛ چه آنکه از سه سال قبل و دوران کودکی حرفه آینده اش را انتخاب کرده که دانستن آن برای ماجالب توجه ست.

«شعبده بازی» یا تردستی، حرفه ای است که «امیرعلی افتخاری» آن را به صورت حرفه ای دنبال می کند. امیرعلی که هنوز ۱۵ سالش به پایان نرسیده، با تلاش شبانه روزی به این هنر بدیع در استان گلستان می پردازد و دوست دارد روزی «بهترین شعبده باز ایران» شود.

امیرعلی متولد ۲۸ بهمن ماه ۸۱ در شهرستان کردکوی است و با حمایت های پدرش محمدصالح، مسیر آینده خود را ترسیم کرده و از ماه ها قبل نامی برای خود دست و پا کرده است. اجراهای متفاوت و کم نظیر وی در مکان های گوناگون به ویژه صداوسیمای مرکز گلستان او را از «جویای نام» بودن خارج و به یک برند تردستی در استان تبدیل کرده است.

در روزی که امیرعلی در گوشه ای از مرکز استان به اجرای برنامه مشغول بود فرصت را مغتنم شمردیم و دقایقی با پدرش به گفتگو پرداختیم که حاصل آن در ادامه می آید.

احیاگر شعبده بازی در استان

پدر امیرعلی ابتدا به چگونگی علاقمند شدن فرزندش به این هنر اشاره کرده و می گوید: روزی بهروز کریمی (از دوستان دیوید کاپرفیلد، شعبده باز مطرح جهان) برای اجرای برنامه ای به استان گلستان سفر کرده بود و امیرعلی با تماشای آن اجرا به این هنر علاقه نشان داد.

محمدصالح افتخاری ادامه می دهد: سپس فیلم های مربوط به اجراهای استاد کریمی را تهیه کردیم و امیرعلی به بررسی نکات آن پرداخت. او در ادامه توانست با حسین شهریاری که از شاگردان شاخص کریمی است و داریوش بنی عقیل تهیه کننده و کارگردان برنامه های تلویزیونی برای آموزش بیشتر ارتباط برقرار و به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کند.

وی فرزندش را ادامه دهنده علم شعبده بازی در استان می داند و بیان می کند: باتوجه به اینکه شعبده در استان کمتر انجام و حمایت شده، امیرعلی از معدود افرادی است که درحال احیای این هنر در استان است. پسرم بیشتر با این شعر فردوسی سعی در شناساندن این علم و هنر می کند:«چو شادی بکاهد، بکاهد روان  خرد گردد اندر میان ناتوان»

این علم و هنر باعث شده جوانان و نوجوانان بسیاری از امیرعلی درخواست کنند که به آنها آموزش دهدافتخاری درباره اینکه چه احساسی پس از هر اجرا به فرزندش دست می دهد، می گوید: هیجانی که در چشمان مردم وجود دارد، معمایی که در ذهنشان به وجود می آید و آن شادمانی که پس از تماشای این هنر به آنها دست می دهد برای امیرعلی بسیار لذتبخش است.

نوجوانی که در این سن و سال به حرفه تردستی روی آورده قاعدتاً باید از هوش فراوانی برخوردار باشد. از آقای افتخاری درباره وضعیت تحصیلی و تاثیر این هنر بر درس پسرش می پرسم که اینگونه پاسخم می دهد: هنر شعبده بازی برگرفته از علوم فیزیک، شیمی و ریاضی است که برای تقویت ذهن بسیار مفید است. امیرعلی در مدرسه شاهد درس می خواند و جزو دانش آموزان نمونه کلاس محسوب می شود. از زمان روی آوردن به این هنر درسش نیز تقویت شده است.

پدر امیرعلی به جذابیت اجراهای فرزندش برای سایر نوجوانان اشاره کرده و می گوید: این علم و هنر باعث شده جوانان و نوجوانان بسیاری از امیرعلی درخواست کنند که به آنها آموزش دهد. هرگاه موقع اجرا می شود متقاضیان آموزش این هنر در محل برنامه حاضر می شوند. من فکر می کنم در آینده ای نه چندان دور جوانان زیادی به این حرفه روی آورند.

وی که خود از مشوقین و حامیان اصلی برنامه های امیرعلی است و همواره در اجراها در کنار وی حضور دارد، می گوید: امیرعلی از سوی خانواده و بستگان به بهترین شکل ممکن حمایت می شود. علاوه بر این، مردم و برخی مدیران استانی و شهرستانی نیز از برنامه های او حمایت کرده اند که انگیزه اش را افزایش داده است.

اجرای برنامه های خیریه

هنر امیرعلی احتمالاً طرفداران بسیاری دارد، کسانی که به شعبده علاقمند هستند و از او برای اجرای برنامه دعوت می کنند. پدر این هنرمند گلستانی درباره مکان های اجرای پسرش می گوید: در امیرعلی از خوشحالی کودکانی که بر روی آسفالت می نشینند و با اشتیاق برنامه هایش را می بینند به وجد می آیداکثر ادارات کل استان، تالار فخرالدین اسعد گرگانی، بازنشستگان ثبت احوال کشور و استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیمای گلستان، ساحل دریا، بیمارستان پنج آذر گرگان، دانشگاه علوم پزشکی، قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ و ده ها جای دیگر برنامه اجرا کرده و تا پایان سال اجرا خواهد داشت.

افتخاری ادامه می دهد: حتی کانون بازنشستگان کشوری  برای  ارتباط عاطفی بازنشستگان با نوادگان آنان برنامه ای دارد که آنها با حضور در خانه امید به همراه نوه های خود در کانون، سرگرمی های دیگری اجرا کنند و نوه های آنان آموزش تردستی ببینند.

حضور در برنامه های خیریه بخش قابل توجه و تقدیر اجراهای امیرعلی است که جایگاه ویژه ای در میان تراکم برنامه های او دارد. پدر امیرعلی در این باره هم توضیحاتی می دهد: امیرعلی برای افراد مددجوی کمیته امداد و بچه های بی سرپرست از سوی موسسه های مددکاری دعوت می شود و بدون هیچ گونه چشمداشتی برای آنان برنامه اجرا می کند. او از خوشحالی کودکانی که بر روی آسفالت می نشینند و با اشتیاق برنامه هایش را می بینند به وجد می آید.

افتخاری خبر خوش دیگری هم دارد: با هماهنگی دکتر حزینی فوق تخصص سرطان، قرار است به زودی برنامه ای برای شادی بیماران سرطانی در استان اجرا کند.

وی سخنانش را با جملاتی درباره هزینه های اجرای امیرعلی به پایان می رساند: فعلاً که تامین هزینه هایش برعهده خودش است. خرید ابزار شعبده و ظروف یکبار مصرف مهمترین هزینه های جاری امیرعلی است. پسرم می خواهد بهترین شعبده باز ایران شود!

کد خبر 4086696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha