۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۳

با موضوع رویدادهای شهریور ۱۳۲۰؛

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» منتشر شد

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» منتشر شد

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» نوشته علیرضا حسن‌زاده که از سوی انتشارات کتابسرای نیک منتشر شده، رویدادهای شهریور ۱۳۲۰ را به موضوع و روایت جدیدی از مفهوم مسخ در رمان ایرانی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نویسنده این رمان، انسان شناسی است که پیشتر از وی آثار مختلفی در زمینه قصه‌های پریان ایران، آیین‌های ایرانی و غیره چون افسانه زندگان (باز ۱۳۸۱)، وضع آیینی و وضع هنجاری (دانشگاه آمستردام، ۲۰۱۳)، زن و فرهنگ (نشر نی ۱۳۸۲)، مردم شناسی ایرانی (افکار ۱۳۸۷)، کودکان و جهان افسانه (افکار ۱۳۹۵) و غیره به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر شده است.

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» در سه فصل درخت گردو، توپ مروارید، و شهر کلاغ‌ها نوشته شده و مضمون مسخ را در شکل و صورتی جدید مطرح می‌کند. نویسنده سعی می‌کند در محلات تهران شهریور ۱۳۲۰ رویدادهای رمان خود را پیش ببرد، آسیاب‌های آبی یوسف آباد، شمس العماره، شمیران و غیره از جمله این محلات هستند.

مطالعات نویسنده این اثر در زمینه قصه‌های پریان در این رمان، سورئالیسم را با صورت‌ها و خرده روایت‌هایی از قصه‌های پریان آمیخته است. در حالی که مسخ در آثاری چون آثار کافکا نتیجه از دست رفتن هویت انسان در برابر زندگی ماشینی و در عزارادان بیل ساعدی نتیجه‌ای برآمده از فقر است، اما در این رمان مضمون مسخ در سطح فردی و  فرافردی مطرح می‌شود و فصل سوم که مضمون باززایی را دربر دارد، مبتنی بر بافت فرهنگی و تمدنی ایران است.

موضوعاتی چون نفت و آب و توپ مروارید در این رمان معنایی سورئال یافته و نویسنده به سراغ ناخودآگاه هندی حافظه قومی و مثالی ایرانیان در شخصیت‌های مطرح در رمان است. یکی از باشندگان  و ساکنان قدیمی تهران، کلاغ‌ها در کنار انسان‌ها هستند و مضمون روشنایی تاریک در سیمای کلاغ‌هایی که چون ماه در آسمان از پرهایشان نور می‌تابد از مضامین دیگر این رمان است.

خبر دیگر اینکه، به زودی از این نویسنده و از این ناشر دو کتاب دیگر با نام‌های رویاهای اسب بالدار و خواستگاری اژدها نیز منتشر خواهد شد.

کد خبر 4087602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha