۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۱

نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی مطرح کرد:

طغیان آفت پسیل پسته در سه شهرستان خراسان جنوبی/خسارت۲۰۰ میلیاردی

طغیان آفت پسیل پسته در سه شهرستان خراسان جنوبی/خسارت۲۰۰ میلیاردی

بیرجند- نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: متاسفانه آفت پسیل پسته امسال در باغات شهرستان های بشرویه، فردوس و سرایان شیوع و حالت طغیانی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا خزاعی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پسیل پسته یکی از آفات کلیدی در پسته است که متاسفانه امسال در باغات پسته بشرویه، فردوس و سرایان شیوع و حالت طغیانی به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سمومی که برای این آفت تهیه می شود کیفیت لازم را ندارد، افزود: امسال حدود ۵۰ درصد محصولات پسته شهرستان های شمالی استان دچار پوکی و آسیب شده است.

نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت در سه شهرستان بشرویه، فردوس و سرایان حدود ۱۵ هزار هکتار است، گفت: تقریبا ۲۰۰ میلیارد تومان به باغات پسته در این شهرستان ها خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد:علی رغم اینکه سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده است که این سموم مورد تایید شرکت خدمات حمایتی و موسسه آب و خاک قرار گرفته است اما ما این تایید را قبول نداریم.

خزاعی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات کشور و همچنین نمایندگان مجلس باید در این زمینه وارد شوند، عنوان کرد: خسارات وارده بر باغات پسته استان از سرمازدگی بر سطح زیر کشت زعفران و زرشک کمتر نبوده است لذا نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه در سفر ریاست جمهوری به استان در سال ۹۳ مصوبه ای مبنی بر اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار جهت طرح انتقال آب به اراضی کشاورزی مطرح شده است، گفت: از این اعتبار تنها ۵۰ درصد تخصیص داده شده است که ۶۰۰ کیلومتر انتقال لوله نیز انجام شده است.

نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مابقی اعتبارات مصوبه سفر ریاست جمهوری هنوز تخصیص داده نشده است، اظهار داشت: باتوجه به بحران آب و خشکسالی در استان نیاز است بودجه های بخش کشاورزی افزایش و به صورت کامل تخصیص داده شود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات چند هزار میلیاردی در استان های غربی کشور برای جلوگیری از برون رفت آب، بیان کرد: با توجه به اینکه هشت هزار قنات در استان وجود دارد نیاز است این چنین اعتباراتی با کمک نمایندگان مجلس به شرق کشور نیز تخصیص داده شود.

کد خبر 4118037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha