۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲

۶۰ میلیارد از فدراسیون ها طلبکاریم؛

مدبر: یکسال و نیم است از فدراسیون و سرخابی‌ها درآمدی نداشتیم

مدبر: یکسال و نیم است از فدراسیون و سرخابی‌ها درآمدی نداشتیم

مدیرعامل شرکت توسعه اماکن ورزشی با بیان اینکه فدراسیون ها ۶۰ میلیارد بدهی دارند، گفت: یک سال و نیم است که از فدراسیون فوتبال و سرخابی ها درآمدی نداشته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی مدبر در نشست خبری که امروز دوشنبه در محل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برگزار شد با بیان اینکه از سال ۹۲ و همزمان با آغاز دولت تدبیر و  امید، ۲۹۲ پروژه از مجموع پروژه های ورزشی کشور برای افتتاح باقی مانده بود، یادآور شد: تا امروز از این تعداد ۵۴ پروژه افتتاح شده است و تا پایان سال مالی امسال در صورت رسیدن بودجه لازم، ۴۸ پروژه دیگر افتتاح خواهد شد، در مجموع بهره برداری از ۱۰۲ پروژه را تا پایان دولت فعلی در دستور کار داریم.

وی با اشاره به بهره برداری های صورت گرفته از سالن های ورزشی در هفته تربیت بدنی خاطرنشان کرد: در این هفته سالن دو و میدانی بروجن افتتاح شد که یکی از پروژه های منحصر به فرد ورزشی در رشته دو و میدانی به حساب می آید در مجموعه ورزشی انقلاب نیز چند سالن چند منظوره را افتتاح کردیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با یادآوری اینکه سال گذشته ۵۰۹ میلیارد بودجه دریافتی این شرکت بود که بیشتر به صورت اوراق در اختیار گذاشته شد، خاطرنشان کرد: از این میزان ۲۰۳ میلیارد جذب و به پیمانکاران تعلق گرفت برای امسال نیز ۳۶۸ میلیارد بودجه مصوب داریم که تاکنون ۲۰۶ میلیارد آن در قالب اوراق تخصیص داده شده است.

مدبر با بیان اینکه ورزش کشور به لحاظ زیرساختی وضعیت خوبی دارد، خاطرنشان کرد: البته ما از دو بعد مشکل داریم یکی استفاده بهینه از مجموعه ها و دیگری نگهداری از آنها؛ به هر حال پروژه های ورزشی افتتاح می شوند اما عدم نگهداری از این پروژه ها آسیب جدی به آنها وارد می کند.

وی با اشاره به وضعیت ورزشگاه نقش جهان تاکید کرد: برای تکمیل این ورزشگاه فقط یک کار انجام نشده باقی مانده آن هم چادری است که باید کشیده شود این چادر خریداری شده و آماده نصب است دلیل تاخیر در انجام کار این است که در حال انجام یک کار مضاعف برای ایمن سازی هستیم وگرنه کار عمرانی دیگری در نقش جهان نداریم.

مدبر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ۱۷ نقطه با قابلیت واگذاری دارد، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که اماکنی که متعلق به ورزشگاه آزادی و انقلاب است مورد نیاز ورزش کشور برای زیرساخت‌ها است، اما دقیقا روی همین نقاط برای فروش دست می‌گذارند و همین مسئله ما را دچار مشکل می‌کند. باید بگویم واگذاری فقط فروش و حراج کردن نیست، بلکه شکل های مختلف دارد. طبق قانون می خواهیم خصوصی سازی را در ورزش و برای مجموعه ها مثل آزادی انجام دهیم، اما انجام کار صرفا به نزله فروش نباید باشد.

وی در این رابطه ادامه داد: همین مسئله باعث بلاتکلیفی شرکت توسعه در بسیاری از موارد شده است، وقتی آزادی را برای فروش بگذاریم، عملا نمی توانیم در آن کار عمرانی انجام دهیم و فقط باید حفظ وضعیت موجود داشته باشیم و از آنجا که برای این کار هم بودجه ای نداریم باز هم به مشکل برمی خوریم.

مشاور وزیر ورزش تاکید کرد: سازمان خصوصی در این زمینه اعلام کرده که آماده است از بخش‌های دیگر استفاده کنیم و طبق قانون بتوانیم مراحل واگذاری را انجام دهیم. حتی واگذاری به صورت اجاره به شرط تملیک هم پیش بینی شده است، اما در مجموع هنوز در این زمینه مشکل داریم.

مدبر با اشاره به اینکه بسیاری از فضاهای ورزش کشور در اختیار فدراسیون هاست به آماری در این زمینه اشاره کرد و گفت: ۵۷ درصد اماکنی که متعلق به شرکت توسعه است، در اختیار فدراسیونها قرار دارد، ما در ورزشگاه آزادی ۴۱ مکان داریم که ۲۷ مکان یعنی معادل ۶۶ درصد در اختیار فدراسیونها، در مجموعه ورزشی انقلاب ۵۴ مکان داریم که ۲۲ مکان یعنی معادل ۴۱ درصد در اختیار فدراسیون هاست، در دو مجموعه شیرودی و کشوری به ترتیب ۸۰ و ۳۸ درصد اماکن در اختیار فدراسیون ها هستند. مجموعه تنیس استقلال به طور صددرصد در اختیار فدراسیون هاست و مجموعه سوارکاری ۲۹ درصد فضا در اختیار فدراسیون ها قرار دارد.

وی در این رابطه افزود: متاسفانه فدراسیون ها نه تنها این اماکن را در اختیار دارند و بابت آن اجاره بهای به موقع هم پرداخت نمی کنند، بلکه در زمینه نگهداری هم برایمان مشکل ساز شده اند مانند مجموعه افراسیابی که در اختیار فدراسیون جودو بود.

مدبر با تاکید دوباره بر اینکه این شرکت در دریافت اجاره از فدراسیون ها مشکل دارد، گفت: البته مشکلات فدراسیون ها را درک می کنیم، برخی از آنها واقعا درآمد ندارند اما از محل درآمدهایشان هر چند کم هم باشد می توانند برخی از بدهی را پرداخت کنند یا حداقل در بحث نگهداری کمک حال ما باشند. به طور مثال دو تیم پرسپولیس و استقلال و تیم ملی فوتبال از ورزشگاه آزادی استفاده می کنند، به آنها اعلام کرده ایم یا اجاره بدهید یا خودتان در زمینه نگهداری اقدام کنید اما نتیجه ای حاصل نشده است.

مشاور وزیر ورزش تصریح کرد: بعد از هر بازی در ورزشگاه آزادی ۷۰-۸۰ میلیون برای نگهداری چمن هزینه می کنیم، برای موتورخانه ورزشگاه آزادی ۴ میلیارد تومان هزینه کرده ایم، فدراسیون فوتبال از محل تبلیغات و دو تیم پرسپولیس و استقلال از محل بلیت فروشی درآمد دارند اما بدهی هایشان را پرداخت نمی کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در مورد مجموعه بدهی های فدراسیون ها به شرکت توسعه و همچنین بدهی پرسپولیس و استقلال گفت: در مجموع فدراسیون ها ۶۰ میلیارد تومان از سنوات گذشته به شرکت توسعه بدهکار هستند، در این بین بدهی برخی فدراسیون ها ۴-۳ میلیارد تومان است و برخی فدراسیون ها هم در حد ۲۰۰ میلیون تومان بدهی دارند، البته ۳.۵ میلیارد تومان هم بدهی مجموع فدراسیون ها بابت برق و گاز و ... است.

وی همچنین در مورد بدهی فدراسیون فوتبال و پرسپولیس و استقلال بابت برگزاری دیدارهای خود در ورزشگاه آزادی گفت: نزدیک یک سال و نیم است که بابت دیدارهای تیم ملی و سرخابی ها در ورزشگاه آزادی هیچ درآمدی نداشته ایم، در حالی که بعد از هر بازی باید ۸۰-۷۰ میلیون به ما پرداخت شود، البته شاید کشمکش هایی که اخیرا بابت بلیت فروشی وجود داشت در این زمینه بی تاثیر نبوده اما در هر حال آنها باید این بدهی را پرداخت کنند، البته باید بگویم در این زمینه به دستگاه های نظارتی هم انتقاد وارد است چون شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی یک شرکت دولتی است، با این حال نمی تواند بدهی خود را از فدراسیون ها و تیم ها بگیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی همچنین در مورد مجموعه اسکی کشور با بیان اینکه انجام کارهای استانداردسازی در آن در حال پیگیری است، گفت: این اقدامات در پیست دیزین در حال انجام است تا در فصل بهره برداری بتوانیم از آن استفاده کنیم سازمان استانداردسازی ایراداتی به این پیست وارد کرده بود که برطرف شده است در حال حاضر هم مسئولان این سازمان در حال بازدید از پیست هستند امیدواریم با کمکی که می کنند بتوانیم مجوز بهره برداری برای امسال را بگیریم.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: اخیرا خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه عده ای در پیست دیزین محبوس شده اند در حالی که اصلا تله کابین آن زمان کار نمی کرد افرادی هستند که نمی خواهند اجازه دهند کارهای لازم در این پیست انجام شود از این افراد و اقدامات شان شکایت شده است چرا که مطرح کردن چنین صحبت هایی روی جذب اسپانسر، بحث استانداردسازی و ... تاثیر می گذارد.

مدبر همچنین در مورد ورزشگاه شیرودی و عملیات بهینه سازی که قرار بود در این ورزشگاه انجام شود، گفت: ما با تیم مدیریتی شهرداری قبل به نتیجه نرسیدیم به نظرمان آنها قصد تعامل نداشتند چرا که موضوع تا کمیسیون پنج هم پیش رفت اما همانجا باقی ماند امیدواریم با تیم شهرداری جدید بتوانیم موضوع را به سرانجام برسانیم.

بخش پایانی نشست خبری مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به پرسش و پاسخ اختصاص داشت. در این بخش مسائلی مطرح شد از جمله اینکه:

* در مورد ورزشگاه نقش جهان باید بگویم که هیچ آسیبی متوجه این ورزشگاه نخواهد شد.

* خصوصی سازی ورزشگاه آزادی فقط صرف فروختن آن نیست، می توان مدیریت و بهره برداری را خصوصی سازی کرد. در کل فروش کامل این مجموعه یک کار غیراجرایی است.

* فدراسیون بسکتبال برای داشتن سالن اختصاصی درخواست داده است اما موضوع اینجاست که آنها یک سالن کامل و آماده می خواهند تا فقط از آن بهره برداری کنند در حالی که ما چنین امکانی نداریم. به مسئولان بسکتبال اعلام کرده ایم تا هر کجا که تحت مالکیت ماست، بخواهند می توانیم سالنی در اختیارشان قرار دهیم تا آن را تکمیل و آماده استفاده خود کنند اما آنها سالن کامل می خواهند.

* مجموعه ورزشی آزادی پس از ۴۷ سال دارای سند شد و زمانی که این کار صورت گرفت آشکار شد که بخش هایی از این مجموعه در اختیار ما نیست که یکی از آنها محل پارکینگ اتوبوسرانی بود، این موضوع در دادگاه مطرح شد و شرکت اتوبوسرانی هم ادعای ما را قبول کرد. از حدود ۸۰۰ پلاکی که وجود دارد ۴۰ پلاک دارای معارض است که اقدام قانونی انجام داده اند و چهار مورد نیز تاکنون توانسته اند رای خود را از دادگاه بگیرند.

کد خبر 4122446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha