۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰

باستان شناسان برای ثبت جهانی مجموعه ازبکی تلاش می کنند

باستان شناسان برای ثبت جهانی مجموعه ازبکی تلاش می کنند

برنامه نقشه برداری، عکس برداری هوایی،گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم مجموعه سایت باستانی ازبکی استان البرز به دلیل اهمیت بالا و وسعت منحصر به فرد محوطه از تیر ماه تا کنون در حال انجام است .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، روح الله یوسفی زشک سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر ، این پژوهش را سرآغازی برای ثبت جهانی مجموعه ازبکی دانست و تصریح کرد : گام نخست آن یعنی نقشه برداری و عکاسی هوایی با استفاده از پهباد انجام شد که در جریان آن حدود صد و نود میلیون نقطه برای تهیه نقشه توپوگرافی تعیین  و کل مجموعه به شبکه های صد متری تقسیم شد.

وی با اشاره به وسعت حدود ۲۰۰هکتاری  مجموعه تپه های ده گانه ازبکی افزود : در مرحله بعد پروژه وارد فاز پیمایش دقیق مجموعه شد که در این فاز کل خرده سفال های پراکنده پیرامون تپه ها و سطح ۲۰۰ هکتار پیمایش و نقطه گذاری و تمام داده ها در نرم افزار تخصصی پیمایش ثبت و نقطه گذاری شده است.

این باستان شناس  با اشاره به این نکته که  همزمان با این مرحله فاز سوم گمانه زنی بصورت مته حفاری دستی انجام  گرفت افزود : بهره مندی از اوگر دستی (Hand Auger) با مته ها و تیغه های در اندازه های گوناگون و بازوهای قابل افزایش تا شش متر میتواند در تعیین عرصه و حریم تپه های باستانی،مفید و سودمند واقع شود.

به گفته او ، در این روش مته با نیرویی که از چرخش دست حاصل میشود خاک را پاره کرده و به لایه های زیرین فرو رفته و ضمن فشرده کردن  خاک شواهد استقراری را  بصورت یک برش لایه نگاری مینیاتوری در معرض دید پژوهشگر قرار می دهد.

یوسفی زشک با بیان اینکه در فاز چهارم در کنار گمانه های مته دستی،گمانه زنی بصورت سنتی در حال انجام است گفت : بخش شرقی و شمالی تپه ازبکی،جنوب مارال تپه و چهار جهت تپه جیران و یان تپه به سرانجام رسید که نتایج قابل توجهی از گمانه زنی ها بدست آمد که نشان می دهد حریم و عرصه مجموعه ازبکی دستخوش تغییرات زیادی شده است.

کد خبر 4123461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha