۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۰۰

در همایش بین‌المللی اربعین تاکید شد؛

لزوم تبیین علمی اربعین/ حوزه‌های علمیه همگام با دانشگاه ورود کنند

لزوم تبیین علمی اربعین/ حوزه‌های علمیه همگام با دانشگاه ورود کنند

کربلا- در نخستین روز از همایش بین‌المللی اربعین در کربلای معلی بر لزوم تبیین علمی و جامعه‌شناختی پیاده‌روی اربعین و نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در این زمینه تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاشم ناصر الکعبی، رییس دانشکده الهیات دانشگاه کربلا در دومین همایش علمی و بین المللی اربعین حسینی که امروز در کربلای معلا آغاز شد، گفت: زیارت اربعین در میان مسلمانان جایگاه ویژه دارد و در طول تاریخ جایگاه شیعیان را به رخ جهانیان کشیده است.

مکتب امام حسین (ع) همچنان پویا و پایدار است

وی افزود: در اربعین ولایتمداری مردم و شیعیان جهان نمایان می شود که چگونه میلیون ها نفر از مردم ولایتمدار در این اجتماع عظیم شرکت می کنند؛ افزون بر حضور زائران عراقی، زائرانی از سایر کشورها و ادیان مختلف الهی هم در این اجتماع عظیم حضور می یابند.

هاشم ناصر الکعبی اظهار داشت: امروز حضور میلیونی زائران در اربعین حسینی، رسانه های جهان را مبهوت کرده است و هنوز رسانه ها نتوانسته اند گوشه ای از واقعیت های این اجتماع عظیم را بیان کنند.

وی یادآور شد: زائران در اربعین بدون در نظر گرفتن جایگاه های علمی و دنیوی حضور می یابند و این اجتماع بزرگ نشان می دهد که اسلام و مکتب امام حسین علیه السلام همچنان پویا و پایدار است.

رئیس دانشکده الهیات کربلا گفت: با وجود همه تلاش های که صورت گرفته است هنوز از بیان واقعیت های اجتماع عظیم اربعین حسینی قاصر هستیم.

هر ساله بر جمعیت اجتماع بزرگ اربعین افزوده می شود

وی ادامه داد: ملت عراق با وجود اینکه سالیان سال در جریان حکومت رژیم بعثی درد و رنج کشیده بود و سختی های زیادی را متحمل شد؛ اما پس از سقوط صدام توانستند فرهنگ پیاده روی اربعین را احیا کنند و هر سال بر جمعیت این اجتماع بزرگ افزوده شود.

هاشم ناصر الکعبی خاطرنشان کرد: امروز مردم عراق برای حمایت از فرهنگ عاشورا و زیارت اربعین حسینی در این اجتماع عظیم شرکت می کنند و برگزاری دومین همایش بین المللی علمی اربعین با هدف بررسی و تبیین گوشه ای از این همایش بزرگ تشکیل شده است.

وی افزود: در واقع کسانی که در این همایش علمی از ایران و عراق و سایر کشورها شرکت کرده اند به دنبال این هستند که افکار و اندیشه های خود را در قالب مقاله ارائه دهند و راهکارهای جدید برای ترویج این مکتب مطرح کنند.

بنابراین گزارش دومین همایش علمی و بین المللی اربعین حسینی با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان نماینده علمی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی ایران و دانشگاه کربلا به عنوان نماینده علمی کشور عراق با هماهنگی ستاد فرهنگی اربعین کشور ایران و عراق در تاریخ ۳ و ۴ آبان ۱۳۹۶ در دانشگاه کربلا عراق در حال برگزاری است.

در این همایش روسای ۱۵دانشگاه عراق، استاندار، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، عتبه حسینبه و عباسیه، نمایندگان مراجع معظم، شهردار کربلا، نمایندگان مجلس و معاونین وزارتخانه ها و علما و دانشمندان عراق و نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق، رسانه های عراق و ایران، و دانشمندان و مسئولین ایرانی از دانشگاه ها و پژوهشگاه های مختلف حضور دارند.

این نشست علمی با حضور نهادهای علمی و فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق برای رایزنی و تبادل علمی و برنامه ریزی همکاری های اجرایی و پژوهشی برگزار شده است.

جامعه علمی برای تحقق اهداف بزرگ زیارت اربعین تلاش کنند

معاون وزیر آموزش عالی و تربیت کشور عراق نیز در دومین همایش علمی و بین‌المللی اربعین حسینی، با ابلاغ سلام وزیر آموزش عالی عراق گفت: وزیر آموزش عالی از برگزاری این همایش بسیار خرسند شد و مراتب تقدیر و قدردانی خود را اعلام کرد.

وی افزود: زیارت اربعین امروزه در میان مسلمانان و شیعیان جهان جایگاه خاصی دارد و امروز با تلاش‌های بی دریغ نیروهای مسلح، بسیج مردمی در عراق و حمایت‌های ملت و جمهوری اسلامی ایران، امنیت خوبی در عراق حاکم شده است و برگزاری دومین همایش علمی اربعین به یمن همین امنیت در کربلای معلی در حال برگزاری است.

معاون وزیر آموزش عالی ادامه داد: در این همایش به بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اربعین پرداخته می‌شود تا ابعاد تربیتی روحی و روانشناختی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که چگونه میلیون‌ها انسان به صورت یک حرکت خودجوش و منسجم در یک زمان و مکان خاص به سوی کربلا راهی می‌شوند.

برای مبارزه با انحرافات به تبیین علمی و جامعه‌شناختی اربعین بپردازیم

وی اظهار کرد: اربعین آثار بسیار زیادی برای شیعیان جهان داشته است و این اجتماع پیام‌های زیادی را برای مسلمانان دارد که باید قدردان آن باشیم و از آن به خوبی بهره بگیریم وامروز حوزویان و دانشگاهیان که جامعه علمی را تشکیل می‌دهند باید برای تحقق اهداف بزرگ زیارت اربعین تلاش جدی انجام دهند و در راستای تبیین اهداف حضرت سیدالشهدا(ع) و نهضت ایشان گام برداریم.

معاون وزیر آموزش عالی یادآور شد: امروزه اصلاح جامعه اسلامی از طریق تربیت فرهنگی و دینی و مبارزه با انحرافات انجام می‌شود و وظیفه داریم برای مبارزه با انحرافات به تبیین علمی و جامعه‌شناختی اربعین بپردازیم و هم اینک تسامح عقیده اسلامی، رفتار نیکو، تربیت جامعه و تحقق اسلام ناب محمدی(ص) در اربعین صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: راهپیمایی بزرگ اربعین نشان دهنده روح تسامح و بعد اجتماعی این قضیه است که از طریق اعزام میلیون‌ها انسان به وقوع می‌پیوندد.

وی گفت: امروزه محبت و عشق به اهل بیت(ع) در اربعین حسینی و در کربلا خودنمایی می‌کند و از بعد فرهنگی و اجتماعی قابل بررسی است و احیای ارزش‌های اسلامی، دینی، اخلاق و آداب معنوی در اربعین به نمایش گذاشته می‌شود و زائران  با حضور میلیونی خود در اجتماع عظیم اربعین، خود را متخلق به اخلاق محمدی(ص) و اسلامی می‌کنند.

حوزه‌های علمیه همگام با دانشگاهیان پیرامون اربعین تحقیق کنند

معاون وزیر آموزش عالی اظهار کرد: حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی که از مراجع عظام تقلید است، امروز برای احیای شعار حسینی در عراق تلاش‌های فراوانی دارد که باید قدردان تلاش‌های ایشان باشیم و امیدواریم در این همایش علمی به صورت دقیق‌تر موضوعات مختلف اربعین حسینی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.  

وی اضافه کرد: برای رونق بخشیدن به ابعاد مختلف انسانی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اربعین باید تحقیقات علمی بیشتری انجام بگیرد و دانشگاه‌ها وظیفه سنگینی در این زمینه بر دوش دارند و حوزه‌های علمیه نیز باید همگام با دانشگاهیان این موضوع علمی را مورد مطالعه قرار دهند.

وی تاکید کرد: دانشگاهیان باید در بعد مسائل علمی و با برخورداری از روح علمی برای پیشبرد اهداف زیارتی اربعین گام اساسی بردارند و در یک فضای علمی برای تحقق اهداف امام حسین(ع) تلاش کنند تا از طریق دور شدن از غلو و اغراق و توجه به بعد فرهنگی و دینی این راهپیمایی و جنبش علمی خودنمایی کند.

معاون وزیر آموزش عالی گفت: دومین همایش علمی اربعین بهترین انگیزه معنوی برای تلاش‌های علمی ایران و عراق و حوزه علمیه و دانشگاه این دو کشور است که فرهیختگان و بزرگان دو نهاد علمی با هم‌اندیشی و همفکری می‌توانند راهکارهای عملی را ارائه کنند.

وی عنوان کرد: انقلاب امام حسین(ع) درس فداکاری و تربیت را به پیروان خود می‌دهد و امیدواریم این تلاش‌ها که نیروهای دانشگاهی در این باره انجام می‌دهند آثار و برکاتش را در جامعه بگذارد.

کد خبر 4125044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha