۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷

مدیر مراکز و واحدهای فرهنگی دیجیتال تأکید کرد؛

اشتغال ۲۰۰هزار نفری در فضای مجازی/رشد فروش محتوای دینی الکترونیکی

اشتغال ۲۰۰هزار نفری در فضای مجازی/رشد فروش محتوای دینی الکترونیکی

قم - مدیر مراکز و واحدهای فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای مجازی توانایی ایجاد اشتغال بیش از ۲۰۰ هزار نفر را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالقاسم خداوردی‌لو چهارشنبه شب در نشست علمی که با عنوان «هم‌اندیشی تولید و نشر محتوای دیجیتال اسلامی در فضای مجازی؛ ضرورت و راه‌کارها» در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، گفت: متأسفانه در فضای مجازی کشور سرمایه‌گذاری کافی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا سالانه بیش از یک میلیارد دلار اپلیکیشن موبایل تولید می‌شود، اظهار کرد: میزان فروش محتوا در فضای مجازی در آمریکا بیش از ۱.۲ درصد و اروپا بیش از هفت دهم درصد تولید دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر مراکز و واحدهای فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به ارزش افزوده تولید محتوا در فضای مجازی اهمیت نمی‌دهیم، گفت: با همین امکانات و توجه کنونی فضای مجازی می‌تواند سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر را صاحب شغل کند.

خداوردی‌لو با تأکید بر افزایش و تقویت نقش طلاب در مدیریت فضای مجازی ادامه داد: آمارها در چند سال اخیر نشان می‌دهد هر شرکتی که وابسته به شیر نفتی بوده است دچار ضعف و ورشکستگی شده است.

وی با اعلام اینکه شرکت‌های تأسیس شده بعد از سال ۹۲ که وابستگی نفتی نداشته‌اند رشد قابل توجهی داشته‌اند، اظهار کرد: الآن شرکت‌های مجازی مانند آپارات و کافه بازار در فضای مجازی درآمدهای غیرقابل تخمین دارند.

ضعف‌های تولید و تولیدکنندگان محتوای دینی

مدیر مراکز و واحدهای فرهنگی دیجیتال با رد این ادعا که مردم به محتوای مذهبی پول نمی‌دهند گفت: طبق آمارها مباحث آموزشی با ۱۹.۵ درصد، انواع کتب با ۱۰ درصد و محتوای مذهبی با ۷.۸ درصد بالاترین فروش محتوای الکترونیکی را در سال جاری به دست آورده‌اند.

وی یکی از ضعف‌های مهم تولید محتوای دینی را نداشتن استانداردهای لازم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از محتوای دینی تولید شده نمی‌تواند با نرم‌افزارهای موبایل‌ها سازگار شده و نصب شود.

خداوردی‌لو بر استاندارد تولید کننده در محتوای الکترونیکی تأکید کرد و افزود: اغلب تولید کنندگان محتوای الکترونیکی دینی به‌صورت انفرادی و پراکنده کاری و متفرقه فعالیت می‌کنند که روش درست و نتیجه بخشی نیست.

وی با بیان اینکه بیش از ۸ میلیون قطعه مجازی در سایت آپارات نصب شده است گفت: سهم محتوای دینی و ارزش بسیار کمتر از یک میلیون قطعه است.

خداوردیلو بر راه‌اندازی منبر مجازی در حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: البته این نوع فعالیت‌ها مکمل برنامه‌های تبلیغی سنتی باید باشد.

جای خالی محتوای اسلامی دیجیتالی

وی از طراحی بسته‌های فرهنگ یار در وزارت ارشاد خبر داد و افزود: این محتوای دینی در هر بستری بعد از ثبت در وزارت ارشاد می‌تواند توسط دفتر تبلیغات و از طریق مبلغان دینی توزیع می‌شود.

مدیر مراکز و واحدهای فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه باید بخشی از هزینه‌های تبلیغ سنتی به سمت تبلیغات در فضای مجازی برود گفت: حوزویان و طلاب باید بدانند نیاز نیست که حتماً طراحی سایت، کدنویسی و اپلیکیشن سازی را یاد بگیرند بلکه بایستی به سمت تولید محتوای دینی باکیفیت در فضای مجازی بروند.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم در محتوای دیجیتال اسلامی که مورد اقبال هم قرار گرفته فعال شویم آسیب‌های جدی گریبان جامعه را فرا خواهد گرفت گفت: متأسفانه اکثر تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی هدف نخست تولید را سودآوری در نظر گرفته‌اند و اتفاقاً در جذب مشتری بسیار موفق عمل می‌کنند.

کد خبر 4125410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha