۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۴۱

یادداشت؛

ورزش کیش در کما/معاونت ورزش و آموزش نیازمند جراحی اصولی است

ورزش کیش در کما/معاونت ورزش و آموزش نیازمند جراحی اصولی است

کیش - جزیره کیش علیرغم ظرفیت های خوب گردشگری و ورزشهای آبی همچنان در کما به سر می برد و استفاده مناسب از ظرفیت ورزشهای آبی و جذب گردشگر در این حوزه انجام نشده است.

خبرگزاری مهر - گروه استانها، بهمن عبدالهی*؛ ورزش کیش علی رغم داشتن امکانات و بودجه های مناسب طی چهار سال گذشته از نقاط ضعف برجسته ای برخوردار بود این اتفاق باعث ورود لطمات سنگینی به هویت و جایگاه ورزش کیش شد.

ورزش و تفریحات سالم به منظور پر کردن بهینه اوقات فراغت آحاد مردم بالاخص جوانان و نوجوانان در جهت جلوگیری از ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی و ارتقاء جامعه به سمت تعالی به میزانی اهمیت دارد که در قانون اساسی کشور بر امر ورزش تأکید مشخص شده است و در کلام پیامبر اکرم و ائمه اطهار و همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت ورزش و پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به صراحت تأکید شده است.

ادارات ورزش و جوانان که متولی امور ورزش در هر منطقه هستند، رسالتی بسیار سنگین بر دوش دارند و لازم است تا در راستای اجرای قانون اساسی و عمل به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین نیل به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت برنامه ریزی و فراهم کردن بستر لازم جهت ارائه خدمات ورزشی و تفریحی مناسب در ابعاد مختلف جهت آحاد مردم علی الخصوص جوانان و نوجوانان اقدام لازم را به عمل آورند.

اما در مقیاس کوچکی از ورزش ایران زمین، جزیره کیش با دارا بودن امکانات ورزشی و تفریحی کم نظیری که در ادوار مختلف و در طول این سالها با درایت مدیران سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد و فراهم شده در بدو شکل گیری آن با دعوت از مدیران ورزشی توانمند موجب ارتقاء سطح کمی و کیفی فضاهای ورزشی و توسعه چشمگیر رشته های ورزشی کیش را فراهم آوردند.

اگر بخواهیم با دید کارشناسانه به وضعیت ورزش کیش نگاه کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که ورزش کیش با توجه به امکانات بسیار خوب و برخورداری از سرانه فضای ورزشی ایده آل که بالاتر از استانداردهای جهانی است، در طول چهار سال گذشته به لحاظ مدیریت و برنامه ریزی رو به افول بوده است، زیرا در اولین اقدام شاهد اجرای طرح ادغام و یکپارچه سازی شرکت های وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش بوده ایم، موسسه ورزش و تفریحات سالم با سایر شرکتهای زیر مجموعه سازمان ادغام و تحت عنوان معاونت ورزش و آموزش معرفی شد.

دومین قدم در ادغام سازمانی، اداره امور مدارس غیر انتفاعی کیش در قالب مدیریت آموزش با این معاونت بود، لذا با توجه به اینکه ماهیت کار و نوع مأموریت و خدمات این دو مجموعه متفاوت از همدیگر بود موجب بروز ناهماهنگی ها و موازی کاری های فراوانی در این معاونت شد که نتیجه آن اختلافاتی بود که بین حوزه های ورزش با آموزش به وجود آمد که ثمره آن پائین آمدن بازده کاری در حوزه ورزش و هیئت های ورزشی و عدم بهره گیری از توانمندیهای هیئت های ورزشی در انجام فعالیت های ورزشی بود.

واگذاری کلیه کلاسهای آموزشی ورزشی، کارگاه های بازآموزی و دوره های مربیگری و داوری و همچنین کلاسهای ورزشی به مدیریت آموزش مدارس غیر انتفاعی هم تاثیر مستقیمی در روند توسعه ورزشی کیش داشت. با اینکه کلیه موارد مذکور جزو اختیارات حوزه ورزش و تفریحات سالم و از جمله شرح وظایف هیئت های ورزشی است می بایستی برابر با تقویم ورزشی و آئین نامه اجرای فدراسیون ها انجام می شد.

روشهای شکل گرفته در دوره مدیریت قبلی برخلاف گذشته استقلال کار از سیستم ورزش کیش گرفت، زیرا این معاونت به منظور انجام مکاتبات و ارتباط با فدراسیونها، ادارات ورزش و جوانان و باشگاه های ورزشی اقصی نقاط کشور مانند گذشته قادر نبود مستقلاً و مستقیماً مکاتبه و یا وارد مذاکره شود و درگیر مسائل بروکراسی منطقه آزاد شد.

ششمین اقدامی که مورد انتقاد برخی از کارشناسان ورزشی قرار گرفت حذف واحد فنی و مهندسی از مجموعه ورزش بود. نگهداری سیستم های فنی و تأسیساتی مجموعه های ورزشی به منظور بهره برداری مطلوب از آنها توسط ورزشکاران و استفاده کنندگان از اهمیت به خصوصی برخوردار است، کما اینکه در طول چهار سال گذشته مرتباً شاهد تعطیلی اماکن ورزشی و کلاس های آموزشی به علت عدم رسیدگی به موقع به سیستم های تهویه و خنک کننده آنها بودیم.

نحوه انتخاب، گزینش و انتصاب مدیران و مسئولان ورزشی هم به نوعی انتقادات ورزشکاران و مدیران و کارشناسان حوزه ورزشی را در پی داشت. در طول چهار سال گذشته معاون ورزش و آموزش وقت بنا به تشخیص یا سلیقه صرف نظر از تخصص، تجربه و صلاحیت حرفه ایی در حوزه ورزش انتخاب و منصوب می شد. که به دلیل عدم آشنایی به سیستم ورزش و عملکرد هیئت های ورزشی و نداشتن تخصص و دانش لازم  موجب رکود، توقف شده است.

یکی از موارد دیگر که ورزش کیش را با چالش روبرو کرد تکمیل چارت سازمانی جدید معاونت ورزش و آموزش نیروهای اجرایی اماکن ورزشی بود. اگر بخواهیم به لحاظ درون سازمانی معاونت ورزش و تفریحات سالم را مورد ارزیابی قرار دهیم می توان به وجود شکاف بین حوزه های ورزش و آموزش و به طبع آن سایر قسمت ها و زیر مجموعه های آنها اشاره کرد که از این وضعیت بی تأثیر نمانده اند.

یکی از اتفاقات جالبی که در چهار سال گذشته  مرتباً شاهد آن بوده ایم طومارهایی است که توسط کارکنان، مربیان، ورزشکاران، اولیاء هنرجویان و برخی از هیئت های ورزشی بر علیه مدیران ورزش کیش تهیه و منتشر می شد، که این اتفاقات ناخوشایند حاشیه های زیادی را برای ورزش کیش در پی داشت. 

از این رو می توان گفت ورزش کیش علی رغم امکانات خوب و اعتبارات قابل توجهی که از طرف سازمان منطقه آزاد کیش تخصیص داده می شد دچار نقاط ضعف برجسته ایی بود، از جمله ضعف ها و معضلاتی که گریبانگیر ورزش کیش است می توان به عدم وجود افراد متخصص و کارشناس به تعداد کافی، عدم شایسته سالاری، عدم استفاده از افراد آگاه و با دانش، نبود استراتژی هدف، سرخوردگی و بی تفاوتی کارشناسان و هیئت های ورزشی، بی توجهی به حامیان مالی، عدم استفاده از تجارب و نظرات پیشکسوتان ورزشی، نداشتن کارگروهای کارشناسی ورزشی، جابجایی های غیر کارشناسانه نیروهای فعال و با تجربه، عدم استفاده از پتانسیل دانشگاه های فعال در کیش اشاره کرد.

برای اینکه بتوان از وضعیت ورزش کیش و جو حاکم بر آن به خوبی باخبر شد کافی است پای درد دل کارمندان، کارشناسان، مربیان، ورزشکاران، هیئت های ورزشی، مراجعان و استفاده کنندگان از اماکن ورزشی نشست و با کمی بررسی و اخذ نظرات آنها  به راحتی می توان در این خصوص قضاوت کرد.

موضوعی که در طول چند سال گذشته باعث شد تا مربیان ورزشی به عنوان مجریان برنامه های آموزشی و حرفه ای هیئت های ورزشی کیش نتوانند مانند گذشته با انگیزه کامل و بدور از دغدغه خاطر فعالیت کنند و در راستای آموزش و تربیت ورزشکاران و هنرجویان تمرکز کنند قطع بیمه تأمین اجتماعی آنها بوده است، یادمان نرود که عدم توجه به مربیان سازنده باعث عدم دست یابی به اهداف مورد نظر جهت پیشرفت ورزش کیش می شود.

موضوع دیگری که می تواند تهدیدی جدی برای سیستم ورزش کیش باشد سپردن مسئولیت مجموعه های ورزشی به افراد غیر حرفه ایی و بی تجربه است چرا که این امر موجب آسیب به بدنه ورزش و ایجاد خسارات مالی به سیستم ورزش کیش می شود، از نمونه های آن می توان به طعمه حریق شدن مجموعه استخر و بدنسازی المپیک اشاره کرد که صرف نظر از خسارات مالی، در طول ۲ سال بازسازی آن کیشوندان از نعمت این استخر بی بهره ماندند و تمرینات تیمهای ورزشی نیز تعطیل شد.

موضوع جالبی که سال ۹۵ در رسانه ها شاهد انعکاس خبر آن بودیم برخورد غیر منتظره و به دور از انتظار مدیران ورزشی کیش با قهرمان جهان و نایب قهرمان پرتاب دیسک المپیک بود که از حضور وی در مجموعه ورزشی و تمرین این قهرمان و سرمایه ملی به شکل نامناسب و زننده ایی جلوگیری شده بود، که این اتفاق موجب تعجب شد، لذا این موضوع حاکی از عدم آگاهی و غیر حرفه ایی عمل کردن مدیران وقت ورزش کیش بود. 

با توجه به اینکه در جزیره کیش تعداد زیادی باشگاه ها و مجموعه های ورزشی خصوصی در حال فعالیت و ارائه خدمات ورزشی هستند، نظارت مناسب و قابل قبولی از سوی متولیان انجام نشده است.

پر واضح است جزیره کیش با دارا بودن ظرفیت های خوب گردشگری و ورزشهای دریایی می تواند مقصد گردشگران و علاقمندان به ورزشهای آبی باشد. از این رو پیشنهاد می شود تا برنامه استراتژی خاصی در خصوص نظام مند نمودن نوع فعالیت کلوپ های غواصی و باشگاههای فعال در حوزه ورزشهای آبی، ارائه خدمات مناسب و استاندارد و همچنین برگزاری مسابقات و برنامه های متنوع تفریحات دریایی و غواصی از طرف معاونت ورزش و آموزش ارائه شود.

جزیره کیش اولین منطقه در خصوص راه اندازی طرح ایستگاه های دوچرخه، اسکوتر و سگوی در کشور بوده و می طلبد تا مسئولان در تعیین صلاحیت فنی و پوشش ظاهری متصدیان، بیمه  و پلاک گذاری دوچرخه ها و اسکوترهای این ایستگاه ها برنامه هدفمندی داشته باشند.

حامیان و خیرین ورزشی یک ظرفیت بالقوه در کیش است که برای جذب و تشویق آنها در هیئت ها و برنامه های ورزشی باید راهکارهای مناسبی از سوی متولیان امور ورزشی ارائه شود. تشکیل کارگروه های استعداد یابی در هیئت های ورزشی موضوعی است که نیازمند توجه بیشتر برنامه ریزان حوزه ورزشی است.

با توجه به گسترش ناهنجاریهای اجتماعی و اعتیاد در بین نوجوانان و جوانان نیازمند حضور یک نماینده از جامعه ورزشی و امور جوانان در ستاد مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

جهت یکسان سازی در امر خدمات ورزشی و رعایت قوانین و مقررات و آئینامه هیئت ها، انجمن ها و فدراسیونهای ورزشی معاونت ورزش و آموزش باید جلسه مشترکی را با مسئولان، مربیان، ناجیان، غواصان، قایقرانان و کارکنان مجموعه های ورزشی، باشگاه ها و استخرهای خصوصی و کلوپ های غواصی و تفریحات دریایی کیش برگزار کند.

معاونت ورزش و آموزش به لحاظ موقعیت جغرافیایی جزیره کیش و قرار گرفتن در قلب آبهای نیلگون خلیج فارس می تواند برنامه ریزی مناسبی برای توسعه رشته های ورزشی دریایی داشته باشد.

معاونت ورزش و آموزش در خصوص گردشگری ورزشی که یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه اقتصاد پویای جزیره کیش است با برنامه ریزی مناسب می تواند گردشگری سلامت و وزش را به عنوان یکی از شاخص های توسعه و رونق اقتصادی جزیره کیش در نظر بگیرد. و شاهد برگزاری رویدادهای ورزشی ملی، بین المللی و جهانی با رویکرد رونق گردشگری و چرخش مناسب اقتصادی در منطقه کیش باشیم.

خبرنگار ورزشی

کد خبر 4144190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha