۱۹ آذر ۱۳۸۵، ۱۵:۳۸

ناقل بیماری جاروک لیموترش شناسایی شد

محققان موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی جهاد کشاورزی کرج پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی ناقل بیماری جاروک لیموترش را شناسایی کردند.

مدیر تدوین برنامه های تحقیقاتی بیماری جاروک لیموترش در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج گفت: لیموترش یکی از مهم ترین و اقتصادی ترین محصولات باغی جنوب ایران است و استان هرمزگان با سطح زیر کشت 19 هزار و 100 هکتار و درآمد ناخالص 411 میلیارد ریال به تنهایی سالانه حدود 50 درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

مردی خاطر نشان کرد : در حال حاضر بیماری جاروی جادوگر ( جاروک) جدی ترین و خطرناک ترین تهدید برای محصول لیمو ترش ایران است و هر سال خسارات زیادی به باغداران جنوب کشور وارد می کند.

وی اظهار داشت:با توجه به خسارت میلیاردی جاروک به لیموترش و افزایش تعداد درختان آلوده به این بیماری در سالهای اخیر طرح شناسایی ناقل بیماری جاروک در موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کرج آغاز شد و درچند روز اخیر محققان موفق به شناسایی ناقل این بیماری شدند.

مردی تصریح کرد: ناقل این بیماری حشره ای به نام " زنجرک" بود که با شناسایی آن امکان مبارزه با این بیماری به وجود آمده است و از این پس خسارت های ناشی از جاروک کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: علاوه بر شناسایی زنجرک ، تولید رقم ویژه " پرشین لاین" برای ایجاد درختان مقاوم در برابر جاروک در حال بررسی است و محققان مشغول تحقیقات اجتماعی ، اقتصادی و به زراعی برای یافتن محیط های مناسب این رقم جدید هستند.

مردی ادامه داد : عملکرد عامل بیماری در لیموترش مشابه عملکرد ویروس HIV در انسان است، زیرا عامل بیماری در مراحل اولیه آلودگی دارای یک دوره کمون است و پس از ظهور باعث مرگ سریع گیاه می شود.

این مسئول عنوان کرد : تعداد درختان آلوده به بیماری جاروک لیموترش در سال های اخیر به نحو چشمگیری افزایش یافته است به طوری که از تعداد 51 اصله در سال 1377 به 117 هزار و 222 اصله در سال 1384 رسیده است و پیش بینی می شود تعداد درختان آلوده در سال جاری به 160 هزار اصله برسد.

وی میزان خسارت وارد شده به کشاورزان و اقتصاد کشور را 277 میلیارد و 338 میلیون و 800 هزار ریال اعلام کرد .

مردی تصریح کرد : درصورت عدم توجه جدی و مستمر به این بیماری حداکثر تا یک دهه آینده میزان تولید لیموترش در استان هرمزگان به صفر نزدیک خواهد شد و اقتصاد روستایی در بسیاری از نقاط استان هرمزگان همچنین اشتغال زایی در این مناطق با خطر جدی مواجه می شود.

وی گفت: با شناسایی ناقل بیماری جاروک این امید وجود دارد که گیاهان از ابتلا به این بیماری دور شده و تولید لیموترش در ایران به نحو مطلوب ادامه یابد. همچنین تولید ارقام مقاوم در برابر بیماری بارقه هایی از امید در دل محققان و کشاورزان ایجاد کرده است.

سهم جهانی ایران از تولید لیموترش حدود 40 درصد است واین محصول در کشور در سطح وسیعی معادل 41 هزار و 800 هکتار کشت می شود.

کد خبر 419041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha