۳ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۰۷

رئیس سازمان امور اراضی کشور:

۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور نقشه برداری شده است

۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور نقشه برداری شده است

قزوین- رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: برای حل مشکلات حقوقی مردم و دولت و سند دار شدن اراضی در اجرای طرح کاداستر تاکنون ۴ میلیون هکتار از اراضی کشور نقشه برداری شده است.

علیرضا اورنگی در سفر به قزوین برای بازدید از زمینهای اختصاص یافته به میدان میوه و تره بار و بررسی وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: تنها راه شفاف سازی در معاملات، پیشگیری از فساد و تخلفات و سوء استفاده از اراضی، اجرای طرح کاداستر است.

وی بیان کرد: طرح تعیین تکلیف و رفع اختلافات حقوقی و ایجاد بانک اطلاعات مکانی اراضی کشاورزی و تدوین الگوی کشت از دیگر مزایای اجرای طرح کاداستر است.

اجرای کاداستر در یک میلیون هکتار اراضی

اورنگی تصریح کرد: طرح پایش، تعیین کاربری و سنددار کردن زمین های کشاورزی در مدت پنج سال در سطح کشور انجام می شود و تولید اطلاعات و آمار و ایجاد بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در جهت ارائه خدمات، تحقق اهداف دولت الکترونیکی در بخش کشاورزی، پاسخ به استعلام‌ دستگاه‌های ذیربط و مردم با سرعت و دقت بالا، تعیین مرزها و گپ در نقشه‌ها و اجرای مقررات، شفاف‌سازی در وصول مطالبات دولت در اراضی از دیگر مزیتهای اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی است.

وی یادآورشد: امکان ساماندهی و مدیریت بر زمین‌های کشاورزی از نظر وضعیت کاربری، نوع مالکیت، میزان ملک، وضعیت بهره‌برداری و ارائه تسهیلات بهتر و سریع‌تر به کشاورزان و رفع تعارض و تداخلات دولت و مردم و نیز مردم با یکدیگر و شفاف ‌سازی و تثبیت مالکیت اراضی را هم می توان از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهارداشت: از مجموع بیست میلیون هکتار اراضی کشاورزی، در حدود ۴ میلیون هکتار آن عملیات عکس برداری و نقشه برداری انجام شده و کاداستر واقعی در یک میلیون هکتار تکمیل شده و به پایان رسیده است.

زمینهای بلااستفاده صنعتی بازپس گرفته می شود

اورنگی در خصوص بازپس گیری اراضی واگذار شده به بخش صنعت برای اجرای طرح های تولیدی هم گفت: خوشبختانه به دلیل حساسیت موضوع، اصلاح قانون ۳۳ به ما اجازه می دهد تا عوامل نظارتی بررسی کنند اگر متقاضیان نتوانستند وظیفه خود را انجام دهند و طرح های تولیدی خود را انجام دهند، نسبت به فسخ قرارداد و گرفتن زمین و خلع ید اقدام می شود.

وی بیان کرد: تاکنون در ۳۶۰ هزار هکتار زمین واگذار شده کارهای نظارتی صورت گرفته و بخشی که مشکل داشتند بازگرفته شده و حدود ۱۰۰ هزار هکتار بازپس گیری شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یادآورشد: آمایش سرزمین بسیار مهم است و چون عضوی از کارگروه آمایش هستیم باید با جرات اذعان کرد کمتر به برنامه های آمایشی توجه می شود.

وی در خصوص اجرای طرح ویلاسازی و دوری از زندگی آپارتمان نشینی در برخی نقاط کشور اظهارداشت: در این راستا دولت مصوبه ای داشته برای ایجاد دهکده های گردشگری و موافقت کرده که ماموریت به شورای عالی معماری و شهرسازی داده شود لذا باید زمینهایی که این استعداد را دارند تا به باغ ویلا و خانه های ویلایی تبدیل شوند شناسایی شود.

اورنگی در خصوص ایجاد بارانداز در استان قزوین هم اظهارداشت: زمین بارانداز کشاورزی در زمین درجه یک کشاورزی پیشنهاد شده که تنش ایجاد کرده و نظر همکاران جهاد کشاورزی استان را تایید می کنیم، هرجا قانون اجازه داده برای فعالیت اقتصادی و تغییر کاربری است باید سراغ اراضی کم بازده و غیرکشاورزی است و تصمیم با استان است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پاسخ به این سوال که زمینهای هفت سنگان تنش هایی داشته است در این زمینه چه خواهید کرد گفت: موضع ما در مسیر قانون محکم است و تغییر نمی کند و با کمک همکاران قضایی استان و کشور که تاکنون هم هماهنگی بسیار خوب بوده بویژه در هفت سنگان با قاطعیت نظر ما اعمال می شود و اگر ساخته شود غیر مجاز است.

روزانه ۵ هزار هکتار از اراضی تغییر کاربری داده می شود

وی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی تصریح کرد: تغییر اراضی کاربری بخشی ضروری و مجاز است و برخی غیرمجاز  که محاسبات نشان میدهد سالانه ۴ تا ۵ هزار هکتار تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز داریم.

اورنگی تصریح کرد: در حال حاضر  شرایط بهتر شده و با گشت زنی ها و اطلاع رسانی مناسب، مسیر قانونی بخوبی طی می شود اما می توان گفت ۴۰ درصد کاربری اراضی کشاورزی غیرمجاز است که این میزان گاهی ناشی از بی اطلاعی و گاهی ناشی از سوء استفاده افراد است.

کد خبر 4207446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha