۸ خرداد ۱۳۹۷، ۰:۵۸

اثرات احداث میان‌گذر بر خشکیدگی دریاچه ارومیه قابل ملاحظه نیست

اثرات احداث میان‌گذر بر خشکیدگی دریاچه ارومیه قابل ملاحظه نیست

طرح مطالعاتی دانشگاه تبریز نشان داده اثرات احداث میانگذر بر تبادل جریان رفت و برگشتی دریاچه ارومیه قطعی است اما بر خشکیدگی دریاچه قابل ملاحظه نیست. 

انجمن هیدرولیک ایران در نامه‌ای به ستاد احیای دریاچه ارومیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته، نتایج طرح مطالعاتی دانشگاه تبریز با عنوان «بررسی اثرات جاده میانگذر بر اکوسیستم دریاچه ارومیه  و ارائه راهکارهای اصلاحی» را اعلام کرده است.

این طرح مطالعاتی دانشگاه تبریز با توجه به قراردادی که بین ستاد احیاء دریاچه ارومیه و انجمن هیدرولیک ایران بسته شده است توسط این انجمن مورد ارزیابی قرار گرفت و با انجام اصلاحات اساسی تایید شد.

آن گونه که در نامه مسعود منتظری نمین رئیس هیئت مدیره انجمن هیدرولیک ایران آمده، ارزیابی این طرح مطالعاتی پنج نتیجه کلیدی در بر داشته از جمله آن که گزارش های نهایی طرح پژوهشی- کاربردی با عنوان «بررسی اثرات جاده میانگذر بر اکوسیستم دریاچه ارومیه  و ارائه راهکارهای اصلاحی» با توجه به دامنه شرح خدمات قرارداد طرح (دانشگاه تبریز) مورد تایید است.

در این نامه خطاب به مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح شده که اثرات احداث میانگذر بر تبادل جریان رفت و برگشتی بین دو ناحیه شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه (از نظر چرخش و توزیع جریان، تعادل کیفیت آب  و شوری و شاخص های محیط زیستی) قطعی است و همچنین هندسه موجود پل میانگذر کفایت لازم را برای تامین شدت انتقال آب به جریان رودخانه های جنوبی (در مواقع پرآبی و سیلابی حوضه آبریز دریاچه)، بیلان جریان رفت و برگشتی، و نیز برای توزیع اثرات وزش بادها بر روی سطح دریاچه در امتداد میانگذر (به خصوص در ماه های فاقد جریان های رودخانه ای به دریاچه) ندارد.  

انجمن هیدرولیک ایران بر اساس نتایج این طرح مطالعاتی تاکید کرده که راهکار بازگشایی در طول میانگذر برای بهبود تبادل جریان بین دو ناحیه شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه ضروری است  و تاکید بر مجموعه گزارش های پیشین (گزارش های فنی مشاوران طرح میانگذر و گزارش های مدل سازی نهادهای مستقل پژوهشی دیگر) است.

بر اساس نتایج این طرح سناریوی دو بازشدگی به طول ۵۰۰ متر در شانه غربی طرح میانگذر به فواصل ۲.۵ کیلومتر و ۵ کیلومتر از محل پل موجود به عنوان گزینه برتر برای بهبود شرایط اکوسیستمی دریاچه پیشنهاد شده است. دو سناریوی محتمل دیگر شامل احداث دو آبگذر، یکی به طول ۵۰۰ متر با فاصله ۱.۵ کیلومتر دومی به طول ۱۰۰۰ متر به فاصله ۳ کیلومتر از محل پل موجود به عنوان اولویت های بعدی پیشنهاد شده‌اند.

منتظری در این نامه تاکید کرده گزینه منتخب و تدقیق جانمایی دهانه های بازگشایی میانگذر نیازمند مطالعات تکمیلی ژئوتکنیک (با توجه به فرونشست بستر میانگذر در ۳۰ سال گذشته) مطالعات ترابری (از نظر امکان انحراف موضعی میانگذر و اجرای کار) و ملاحظات سازه ای (از نظر گزینه اجرایی بازشدگی) و الزامات معماری (در مناظر انسان ساخت و ارتقا مزیت چشم انداز تفرج گاهی و اکوتوریسم) است.

این نامه در پایان ضمن تصریح این موضوع برای افکار عمومی که بر اساس مطالعات انجام شده، اثرات احداث میانگذر بر خشک شدگی دریاچه ارومیه قابل ملاحظه نیست، خطاب به مدیران توصیه کرده در شرایط کم آبی کنونی دریاچه ارومیه، اجرای راهکارهای بهسازی جاده میانگذر که شامل احداث راه انحرافی موقت، عملیات برداشت و بسترسازی  واحداث سازه آبگذر می شود یک فرصت به شمار می آید.

کد خبر 4308389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha