۲۰ اسفند ۱۳۸۵، ۱۲:۰۱

/ گزارش پشت صحنه مجموعه "قرارگاه مسکونی" /

"قرارگاه مسکونی" رضویان پاسداشت آئین‌های نوروزی است

"قرارگاه مسکونی" رضویان پاسداشت آئین‌های نوروزی است

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و هنر : تصویربرداری مجموعه تلویزیونی "قرارگاه مسکونی" به سفارش شبکه یک از اول بهمن‌ماه در تهران آغاز شد. داستان این مجموعه درباره چند سرباز است که تصمیم می‌گیرند برای عید به مرخصی بروند، اما تنها یک نفر از آنها می‌تواند به مرخصی برود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه "قرارگاه مسکونی" به کارگردانی جواد رضویان، نویسندگی علیرضا مسعودی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان در ایام نوروز از شبکه یک پخش می‌شود. 

در این مجموعه جواد رضویان، مهران غفوریان، شهرام قائدی، یوسف صیادی، علی صالحی، آرش نوذری، علی صادقی، محسن قاضی مرادی، مهران رجبی، محمود بهرامی، قاسم زارع، جواد عزتی، ارژنگ امیرفضلی، مهدی صبایی، سیاوش مفیدی، سید رضا حسینی، رامسین کبریتی، بیژن پیشداری، شهره لرستانی، مائده طهماسبی و مهسا کرامتی بازی می‌کنند.

بعد ازشنیدن داستان این مجموعه کنجکاومی‌شوم ازنزدیک با "قرارگاه مسکونی" و این سربازان آشنا شوم، چرا که متوجه می‌شوم در میان سربازان، سربازی است که به خاطر فرار از قرارگاه نزدیک به بیست سال مشغول به خدمت است. بعد از هماهنگی با جواد فرحانی، مجری طرح پروژه، عازم درب شماره پنج پارک چیتگر رو به روی یک جاده خاکی می‌شوم. از سربالایی جاده خاکی بالا می‌روم. سکوت همه جا را فراگرفته و گاه صدای کلاغ‌هایی که مرتب از بالای انبوه درختان کاج پارک رد می شوند، شنیده می‌شود.

بعد از کمی بالا رفتن در میان انبوه درختان چند نفر ایستاده‌اند و کنار آنها تعدادی کابل، پروژکتور و وسائل فنی روی زمین قرار دارد، اما به محض نزدیک شدن به آنها با صدای یک نفر که داد می‌زند: "سکوت! داره ضبط می‌شه!" سر جایم خشکم می‌زند تا مبادا مزاحم ضبط شوم. بعد از چند دقیقه که ضبط تمام می‌شود، جلو می‌روم. جواد رضویان با آنکه زیاد هم سرد نیست بادگیر پوشیده، کلاه بافتنی بر سر و کلاه کاپشن را هم روی آن گذاشته و به همراه مجری طرح روی صندلی جلو مونیتور نشسته‌اند. در کنار آنها چادر آبی رنگ برزنتی بزرگی نصب شده است. سمت چپ آنها هم منتهی به تابلویی می‌شود. بعد از دادن استراحت از سوی کارگردان اکثر بازیگران در گوشه‌ای مشغول صحبت کردن می‌شوند.

من نیز جلو می‌روم تا چند سئوال درباره این پروژه از رضویان بپرسم، اما هنوز سئوال از دهانم خارج نشده که با جواب کوبنده فرحانی رو به رو می شوم که: "خانم! آقای رضویان با هیچ خبرنگاری برای این پروژه صحبت نمی‌کند! در ضمن شما قبل از گفتگو با هر بازیگری باید با من هماهنگ کنید".

گوشه‌ای می‌ایستم تا نظاره‌گر این صحنه باشم. دو دوربین از دو طرف مشغول ضبط صحنه می‌شوند. محسن قاضی مرادی نقش سرباز راسخ را بازی می‌کند که به خاطر فرارهای بیش از اندازه نزدیک به هفده سال است که خدمت می کند. محمود بهرامی نقش پدر او را بازی می‌کند. ماشین پیکان استیشن زردرنگ پدرراسخ درنزدیکی آنها پارک شده است. از قرار فرمانده به سرباز راسخ برای نوروز مرخصی نمی‌دهد و پدر راسخ برای گرفتن مرخصی از فرمانده آمده است. راسخ رو به پدر: "فایده‌ای نداره، استوار موافقت نمی‌کنه." پدر: "من باید استوار رو ببینم". راسخ: "بابا گیر نده!". در این لحظه پدر یک پس گردنی به راسخ می‌زند و می‌گوید: "من تو رو سربازی فرستادم تا آدم بشی ..."

بعد از چند بار برداشت ضبط این صحنه تمام می‌شود. نگاهی به اطراف می‌اندازم. دو خانم یکی چاق و دیگری لاغر با چادرهای گل‌دار از راه می‌رسند و با گروه احوالپرسی می‌کنند. آنها شهره لرستانی و مائده طهماسبی هستند. بعد از هماهنگی با مجری طرح پروژه برای گفتگو با لرستانی آماده می‌شوم، اما لرستانی اجازه می‌خواهد قبل از صحبت با من، درباره حرف‌هایی که می‌خواهد بگوید با جواد رضویان مشورت کند. چند دقیقه‌ای منتظر می‌شوم. البته دیالوگ‌هایشان را کاملاً می‌شنوم که لرستانی می‌گوید: "این مجموعه برای پاسداشت آئین‌های نوروزی است و من نقش یک مادر سنتی را بازی می‌کنم و ..."

او درباره نقش خود می‌گوید: "در این مجموعه نقش یک مادر سنتی کاملاً ایرانی را بازی می‌کنم. سعی کردم این پرسوناژ را شیرین بگیرم تا در فضای شیرین این مجموعه مخاطب هم با آن همذات‌پنداری کند. از سوی دیگر برای هر بازیگری بازی در یک نقش متفاوت جذاب است. من هم تا به حال چنین نقشی در کارنامه بازیگری‌ام نداشتم و فکر کردم می تواند تجربه خوبی باشد."

وی در ادامه با اشاره به مضمون کلی مجموعه می‌افزاید: "مضمون کلی فیلمنامه درباره پاسداشت آئین‌های نوروزی است و یک عده سرباز که قصد دارند در ایام نوروز در کانون گرم خانواده‌هایشان باشند." لرستانی درباره اینکه شیرین بودن کاراکتر تا چه حد در مجموعه‌های طنز موثر است، خاطر نشان می‌کند: "من با صحبت شما موافقم، اما بعضی وقت ها در کمدی‌ها باید برخی پاسکاری کنند تا دیگران بدرخشند. من هم این نقش را دارم. نقش فرزندم را جواد رضویان بازی می‌کند. در مجموع کار مردانه است و زنان فقط حضور تلطیف کننده در کار دارند."

بازیگر مجموعه "قرارگاه مسکونی" درباره اینکه چرا زنان در بیشتر مجموعه نقش‌های حاشیه‌ای بازی می‌کنند، می‌گوید: "هر بازیگری دوست دارد بدرخشد و دوربین روی او متمرکز باشد، ولی وقتی این امکان وجود ندارد دو راه حل وجود دارد؛ یا کار نکند مثل من که هشت سال به خاطر این قضیه کار نکردم یا خودتت باید قصه‌ای بنویسی که زنان نمود بیشتری در آن داشته باشند. من هم اکنون مشغول نگارش فیلمنامه‌ای‌ هستم. البته فعلاً نمی‌توانم خبری در این باره بدهم."

وی در پایان اشاره می‌کند: "آقای رضویان از دوستان من هستند و اگر کسی نیازی به کمک من داشته باشد، دست یاری به او خواهم داد." بعد از صحبت با لرستانی یکی از عوامل از اتفاقات پشت صحنه این مجموعه می‌گوید که بر اثر نشت گاز یکی از چادرها آتش گرفت یا در اثر یک زد و خورد بینی‌اش زخمی شد و ...

قاسم زارع که نقش حشمت پدر مرتضی یکی از سربازان را بازی می‌کند، درباره پذیرش بازی این مجموعه می‌گوید: "مضون این مجموعه نو بود. من در تلویزیون سراغ ندارم که تا به حال به موضوع سربازان آن هم در ایام نوروز پرداخته باشند. "قرارگاه مسکونی" مجموعه طنز نیست، بلکه کمدی موقعیت است و در این موقعیت ها خنده به وجود می‌آید."

وی در ادامه می‌افزاید: "از سوی دیگر کاراکتر حشمت برایم جذابیت داشت. او آدم تند مزاجی است که خشمش نیز خیلی سریع فروکش می‌کند. در مجموع عوامل خوبی چون محمدرضا تخت‌کشیان تهیه‌کننده، علیرضا مسعودی نویسنده و آقای رضویان که بارها امتحان خود را در کارهای طنز و کمدی پس داده، در این کار حضور دارند." وی فیلم‌های "اخراجی‌ها"، "سنگ کاغذ قیچی" و "ساعت 25" و چند سریال را در نوبت اکران و پخش دارد.

فرحانی، مجری طرح اشاره می کند: "ضبط این مجموعه از اول بهمن ماه شروع شد. یک ماه پیش تولید داشتیم و نگارش سه تا چهار ماه به طول انجامید و آقای رضویان در تمام مراحل در جریان کار بودند. ما قصد داریم تا قبل از عید ضبط این مجموعه را به پایان برسانیم. "قرارگاه مسکونی" دغدغه‌های چند سرباز را بیان می‌کند و سعی شده که کاراکترهای مختلف سربازان در این مجموعه وجود داشته باشد."

محسن قاضی‌مرادی که در این مجموعه نقش یک سرباز پیر را بازی می‌کند، درباره نقش خود می‌گوید: "آقای رضویان انعطاف زیادی دارد و  با اینکه جوان است، کارش را بلد است. به خاطر او بود کار را پذیرفتم. از سوی دیگر بازی کردن نقش یک سرباز پیر نسبت به بقیه که رفتارهای معادل سربازان جوان دارد، برایم جذابیت داشت."

دستیار اول کارگردان: سیدمجید رضویان، تدوین: سیامک مهماندوست، مدیر تولید: حسین هادیان‌فر، مدیر تصویربرداری: حسین ملکی، نورپرداز: علی کنگرلو، صدابردار: مازیار شیخ محبوبی، طراح صحنه و لباس: منصوره قاضی و طراح گریم: دانش کریمی با این پروژه همکاری دارند.

کد خبر 459309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha