۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۵

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

درخواست صریح مجید مجیدی از علمای دینی/ به اصحاب هنر کمک کنید

درخواست صریح مجید مجیدی از علمای دینی/ به اصحاب هنر کمک کنید

مجید مجیدی کارگردان سینما بیان کرد که ما در طول این سال‌ها تولید اندیشه نکرده‌ایم در حالی که اندیشه در همه عرصه‌ها مهم است اما ما خالی از محتوا شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید مجیدی کارگردان سینما ظهر امروز دوشنبه ۱۸ مردادماه در حاشیه برگزاری نشست سوگواره «تصویر دهم» در جمع خبرنگاران قرار گرفت و بیان کرد: علمای ما در طول این سال‌ها در حوزه مسایل فرهنگی حوزه علمیه یا مسایل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامده‌اند یا اگر آمده‌اند کارساز نبوده‌اند. راه بستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود.

وی افزود: مثلاً در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچکس جرات اعتراض به این موضوع را نداشت اما حضرت امام (ه) این مسیر را باز کرد به طوری که حالا شطرنج تبدیل به یکی از ورزش‌های جدی ما شده در حالی که مسیر این عرصه به راحتی می‌توانست بسته شود. علمای ما باید کمی به روز به مسایل توجه کنند، از دور فتوا دادن مسیری را باز نمی‌کند. یکی از دلایل این قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست وقتی چنین کوتاهی صورت می‌گیرد، دیگرانی عرصه را در دست می‌گیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی می‌کنند. مثلاً راه را برای آقای درویش بستند در حالی که ایشان حدود ۷ سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکن است در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود.

بستن راه فضیلتی نیست. فضیلت زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند در این صورت عرصه‌های مختلف فتح می‌شود آنگاه است که فیلمسازان می‌توانند در این حوزه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته می‌شود در واقع به گروه‌های دیگری در دنیا فرصت داده می‌شود که می‌خواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارایه دهند کارگردان «خورشید» توضیح داد: بستن راه فضیلتی نیست. فضیلت زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند در این صورت عرصه‌های مختلف فتح می‌شود آنگاه است که فیلمسازان می‌توانند در این حوزه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته می‌شود در واقع به گروه‌های دیگری در دنیا فرصت داده می‌شود که می‌خواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارایه دهند. همانطور که در طول این سال‌ها شاهد این وضعیت بودیم. ما در طول این سال‌ها خیلی غفلت کرده و نتوانسته‌ایم فرهنگسازی کنیم. اسلام هراسی که غرب در طول این سال‌ها دنبال کرده، موفق بوده است به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی می‌کنیم اسلام هراسی پیش می‌آید.

وی عنوان کرد: متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سال‌ها تولید اندیشه نکرده‌ایم، اندیشه در همه عرصه‌ها مهم است، ما خالی از محتوا شده‌ایم و این برای همه عرصه‌های فرهنگی و هنری خیلی خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصه‌ای برای خودش راه باز کند.

مجیدی عنوان کرد: عرصه هنر عرصه‌ای نیست که برنامه‌ها در کوتاه مدت جواب بدهند. عرصه فرهنگ مانند نهالی است که کاشته می‌شود اما ده سال دیگر بار می‌دهد. برای مثال بعد از جنگ جهانی ۵۰ سال طول کشید تا ژاپن در عرصه اقتصادی سر پا شود. آنها زمان زیادی را هم برای فرهنگ و هنر گذاشته‌اند تا کارهای این عرصه را جدی تر دنبال کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار می‌آید چقدر در حوزه مسایل فرهنگی و هنری شناخت دارد. اما متاسفانه در همه دوره‌ها دیده‌ایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقه‌ای و جناحی دست به انتخاب زده می‌شود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمی‌گیرد. پس ما ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود. اما اصولاً برنامه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمی‌برد.

این کارگردان درباره فیلم‌های «رستاخیز» و «محمد رسول الله» توضیح داد: فیلم «رستاخیز» و «محمد رسول الله» هم قطعاً ایراداتی دارد ولی باید تلاش کنیم این موضوعات برطرف شود و نگاه دیگری داشته باشیم. باید بپذیریم در این موضوعات آزمون و خطا پیش می‌آید.

مجیدی درباره خراب شدن لوکیشن‌های فیلم «محمد رسول الله» بیان کرد: لوکیشن اصلی این فیلم همان دکورهای مکه و مدینه است که سریال «سلمان» هم در آنجا فیلمبرداری شد. در بخشی از فیلمبرداری «محمد رسول الله» ما به کوه‌های عسلویه رفتیم در آنجا دکورهایی داشتیم که مسئولان منطقه آزادش از این دکورها خوششان آمده بود. آنها گفتند این دکورها را خراب نکنید تا ما از آن استفاده کنیم در حالی که آن دکورها سازه مانایی نداشتند. ما آن دکور را خراب نکردیم ولی از نظر حرفه‌ای باید تخریب می‌کردیم. حتی اگر آن دکور به شکل طبیعی هم باقی می‌ماند رفته رفته به واسطه باد و باران خراب می‌شد ولی لوکیشن‌های اصلی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حداقل سی چهل سال باقی می‌مانند، انصافاً خیلی هم خوب نگهداری شده‌اند.

وی در پایان درباره اینکه چرا فیلم عاشورایی نمی‌سازد، گفت: ساخت کار عاشورایی آسان نیست، در بحث محتوایی ارایه چنین کاری سخت است و باید توفیقش باشد.

کد خبر 5277462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha