۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱:۳۴

اسماعیلی:

چابک سازی از برنامه‌های تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

چابک سازی از برنامه‌های تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره محل بروز خلاقیت‌ها و ایجاد فضای رشد و مجموعه‌های فرهنگی و هنری است؛ از این رو بنده با تعطیلی آنها مخالف هستم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی امشب در ویژه برنامه خبری «شهر فرنگ» که با عنوان چشم انداز فرهنگ و هنر به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد، با طرح این پرسش مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه برنامه‌ای برای مبارزه با تکثیر غیر مجاز و رفع ناامنی در بازار محصولات قاچاق دارد؟ پاسخ داد: خوشبختانه این امر در حوزه آثار نمایشی بسیار کاهش یافته اما این مساله همچنان در حوزه نشر باقی مانده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای مثال وقتی یک کتاب خوب منتشر می‌شود بعضاً می‌بینیم که آن کتاب در همین میدان انقلاب توسط یک چاپ خانه نشر و بیرون داده می‌شود و حق ناشر و نویسنده محفوظ باقی نمی‌ماند. زمانی هم که از آنان پرسیده می‌شود چرا این اقدام صورت گرفت؟ پاسخ می‌دهند تکثیر شده است! در حالی که این اقدام تعدی به حقوق آن ناشری است که در این راه سرمایه گذاشته یا نویسنده‌ای است که برای نوشتن کتاب بسیار زحمت کشیده؛ بنابراین یکی از دغدغه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش این تخلفات و تضییع حقوق ناشران و نویسندگان است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه فیلم این تکثیر و دانلود بسیار کاهش یافته است، تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش سرقت در این حوزه وجود همین اپ‌ها است.

اسماعیلی درباره تغییر ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا به بیان امروزی‌تر کوچک سازی و چابک سازی این سازمان، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا با دو پارادوکسیکال و تناقض روبرو است برای مثال اصحاب فرهنگ و هنر خواستار آن هستند که چیزی از این وزارت خانه کم نشود چرا که یک نوع غیرت سازمانی به این سازمان دارند و آن را خانه خود می‌دانند؛ البته مراد از این تغییر ارتقای ساختار، حذف حوزه‌های قلمرویی نیست اما ساختار جز دیگری هم دارد، برای مثال قانون مصوب اداره و تشکیلات وزارت ارشاد ابلاغیه سال ۶۶ است یا در حوزه مدیریت مطبوعاتی، اساساً موضوع، جایگاه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروزه فناوری‌های نوین وارد عرصه شده و همه حوزه‌ها را متحول کرده است، ابراز کرد: یک مجموعه هوشمند باید با خلاقیت از تحولات زمانی خود بهره ببرد و عقب نماند؛ بنابراین یک مجموعه دولتی نمی‌تواند به بهانه اینکه گرفتار بروکراسی‌های پیچیده است این تغییر و تحولات را در خود ایجاد نکند و آن را نادیده بگیرد چرا که همین امر سبب عقب افتادن آن خواهد شد. این عقب ماندن باعث ضربه خوردن فرهنگ و هنر می‌شود از این رو یکی از برنامه‌های تحولی این سازمان چابک سازی ساختار متناسب با تغییرات فناوری‌های جدید و نوین است.

وی درخصوص ادغام برخی ادارات و سازمان‌ها، گفت: یکی از مباحث در عرصه ساختار همین مسئله است و از مباحث مهم استان‌ها نیز به شمار می‌رود. چون اعتبارات استانی در نظر گرفته می‌شود شاهد آن هستیم که اداره ارشاد در استان‌ها مظلوم واقع می‌شوند بنابراین می‌طلبد برای رفع این مشکلات راهی اندیشیده شود.

اسماعیلی درباره تعطیل کردن جشنواره عنوان کرد: ماهیت جشنواره این نیست که بخواهیم درباره آن اینگونه سخن بگوییم. جشنواره محل بروز خلاقیت‌ها و ایجاد فضای رشد و مجموعه‌های فرهنگی و هنری است؛ از این رو بنده با تعطیلی آنها مخالف هستم. حتماً باید کیفیت جشنواره‌ها ارتقا یابد. یکی از اهداف سازمان ایجاد جشنواره‌های هدفمند است چرا که جشنواره‌ها در گسترش فرهنگ و هنر بسیار نقش دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قیمت کاغذ، تصریح کرد: برای کاهش قیمت کاغذ باید به سوی ملی سازی صنعت نشر حرکت کرد. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد اقلام اساسی در حوزه نشر وارداتی است و اگر ملی سازی صورت بگیرد می‌توانیم مانع تورم شویم. در این زمینه با کمک اداره صمت، استارتاپ ها و دانشگاه‌ها می‌توان به ثبات رسید. ایجاد ثبات در مواجهه با این هراس نوسانات از مهم‌ترین اهداف وزارتخانه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه به نیاز و مشکلات رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها و مطبوعات کاملاً آشنا هستم، خاطرنشان کرد: حوزه رسانه‌ای باید تغییر کند و از موضع پدافندی به موضع آفندی برود و این شدنی است. خبرنگاری از جمله مشاغلی است که تعریف خاصی از آن وجود ندارد و جز ناامن‌ترین مشاغل به شمار می‌رود که حقوق بسیار پایینی هم دریافت می‌کنند.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا فرهنگ و هنر در کشور ما سیاست زده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: متأسفانه بخشی سیاست زده است. اینکه حس شود از فرهنگ و هنر استفاده ابزاری می‌شود خوب نیست چرا که باعث می‌شود فرهنگ و هنر از جایگاه خود دور شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان درباره تغییر معاونان وزارت گفت: بنده با معاونان وزارت چندین جلسه گفتگو داشتم آنان شخصیت‌های فرهنگی کشور هستند و از افراد شناخته شده به شمار می‌روند تاکید من این بوده که همکاری داشته باشند اما اگر دوره کاری آنان تمام شده باشد خواستار حفظ ارتباط هستم.

کد خبر 5295596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha