۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۰۵

دبیر کارگروه ادبیات عامه مطرح کرد؛

فرهنگ و ادبیات عامه می تواند آسیب‌های دنیای مدرن را کنترل کند

فرهنگ و ادبیات عامه می تواند آسیب‌های دنیای مدرن را کنترل کند

فرشته آلیانی گفت: فرهنگ و ادبیات عامه می تواند آسیب هایی که دنیای مدرن برای کودک به وجود می‌آورد و وابستگی به فضای مجازی را کنترل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست مجازی ادبیات عامه و ادبیات کودک همزمان با روز جهانی کودک برگزار شد.

در ابتدا فرشته آلیانی دبیر کارگروه ادبیات عامه و فرهنگ درباره پیوند اغماض ناپذیر ادبیات عامه و ادبیات کودک گفت: طیف زیادی از مخاطبان ادبیات عامه را کودکان تشکیل می‌دهند و ادبیات عامه را می توان هسته اصلی ادبیات کودکان دانست چرا که ماهیت ادبیات عامه به طور طبیعی می تواند نیاز ها و جذابیت های دورة کودکی را رفع کند.

وی از ماندگاری گونه های مختلف ادبیت عامه برای کودکان گفت و از اینکه شادروان حمد جعفر محجوب در خاطراتش از قصه های کودکی که فراش مدرسه باری وی تعریف کرده بود انگیزه ای در وی ایجاد کرده تا سالها درباره این گرایش به صورت علمی تحقیق کند به قصه های عامه و ادبیات عامه علاقه زیادی در وی به وجود آید.

آلیانی افزود: فرهنگ و ادبیات عامه می تواند آسیب هایی که دنیای مدرن برای کودک به وجود می‌آورد و وابستگی به فضای مجازی را کنترل کند همچنین حس تعامل و ارتباط گروهی را در کودکان ایجاد و بین والدین و کودکان حسن تعامل و همدلی ایجاد کند.

سپس مریم جلالی رئیس کارگروه ادبیات کوک و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: ادبیات عامه یک سرمایه اجتماعی از دل مردم است و بار زندگی مردم را به دوش دارد ادبیات عامه به طور طبیعی به کودکان انتقال پیدا می کند چرا که کوکان نیز یک پایه اساس در خانواده هستند.

وی افزود: کودک از آغاز با لالایی ها انس می گیرد و اگر لالایی ها از زبان کودکان نیز نباشد اما برای کودکان است و اگر برای ادبیات سطح قائل شویم یقیناً می‌توانم بگویم نوزاد از لالایی ریتم و استاتک را به راحتی دریافت می کند.

وی سپس از گونه های دیگر ادبیات عامه نامه برد.

در بخش دیگری از این نشست جواد رسولی ضمن آرزوی سلامتی برای فعالان حوزه ادبیات عامه و ادبیات کودک از پژوهشگرانی چون میهن دوست، سید احمد ولکیان و کاظم سادات اشکوری یاد کرد و پیشنهاد تاسیس بنیادی برای حمایت از پژوهشگران فرهنگ مردم را مطرح کرد.

وی در روز جهانی کودک از کودکان افغانستان و کودکان مظلوم جهان که از نعمت آرامش و تحصیل محرومند یاد و برای آنها آرزومی شادی و سامان کرد.

رسولی همچنین از مشترکات فرهنگی ایران با افغانستان و تاجیکستان گفت و از آنها تحت عنوان یگانگی فرهنگی یاد کرد.

وی به طور ریشه شناسانه واژه فرهنگ و معناهای مختلف آن را مورد بررسی قرار داد و تأثیر ادبیات کودک بر بزرگسالان و ادبیات بزرگسالان بر ادبیات کودکان و تأثیر پذیری شعرای بزرگی چون رودکی از ترانه های کودکان را بررسی کرد.

در ادامه نسشست حسن ذوالفقاری رئیس کارگروه پژوهشی ادبیات عامه و فرهنگ مباحث مطرح شده در نشست را جمع‌بندی کرد و توضیحاتی درباره ادبیات کودکان ایران در سایر نقاط جهان ارائه داد.

کد خبر 5357009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha