۷ آذر ۱۴۰۰، ۸:۰۶

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس مطرح کرد؛

ضرورت توجه به انرژی های نو در گلستان/رفع کم آبی با شیرین سازی خزر

ضرورت توجه به انرژی های نو در گلستان/رفع کم آبی با شیرین سازی خزر

گرگان-نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گلستان در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی محروم است، گفت: باید از انرژی های پاک برای رفع نیازهای خود بهره بگیریم.

رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با افزایش سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی آبادکتول که یکی از برنامه‌های دولت هم است، گلستان از نظر تأمین برق خودکفا می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: البته در جلسه‌ای که به اتفاق وزیر و مجمع نمایندگان داشتیم این موضوع جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار گرفته است.

سنگدوینی با بیان اینکه گلستان در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی محروم است، ادامه داد: استفاده از این نوع انرژی‌ها باید در برنامه دولت در استان قرار گیرد، با توجه به قابلیت استان‌های شمالی از جمله گلستان، می‌توان از این انرژی‌های نو به خوبی بهره مند شد.

وی اضافه کرد: استفاده از انرژی خورشیدی، می‌تواند به افزایش تولید برق در استان و کشور کمک کند و با توجه به اینکه طرح‌های مطالعاتی آن هم انجام شده است، زمینه این کار فراهم است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های وزیر نیرو در طی دوره چهارساله این موضوع است و قول داده که ۱۰ هزار مگاوات برق را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به شبکه تولید کشور اضافه کند.

سنگدوینی در خصوص مطالعات انجام شده در خصوص اکتشافات نفت و گاز در گلستان هم بیان کرد: با توجه به شواهدی که در خصوص بحث حفاری نفت و گاز در شمال کشور وجود دارد، اگر این مطالعات منجر به کشف شود، می‌توان شاهد نخستین چاه‌های اکتشافی در شمال کشور باشیم.

ذخیره سازی گاز در «قزل تپه» گنبدکاووس

وی با اشاره به ذخیره سازی گاز در استان با بهره برداری از پروژه قزل تپه گنبدکاووس، گفت: با افتتاح و بهره برداری از مخزن ذخیره سازی قزل تپه گنبد، می‌توانیم شاهد باشیم که در آینده از نظر ذخیره سازی گاز در شمال و کل کشور مشکلی نداشته باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص تأمین آب استان هم تصریح کرد: تا زمانی که ما سدهای خود را تکمیل نکنیم و همچنین شبکه آبیاری، خط لوله آب و تصفیه خانه‌ها را به بهره برداری نرسانیم، نمی‌توانیم بگوییم مردم در حوزه آب مشکلی ندارند.

وی افزود: وجود سدنرماب در شرق استان و سد میرداماد در غرب گرگان از نظر تأمین آب شرب استان را بی نیاز می‌کنند، ولی با توجه به خشکسالی‌های سال جاری باید به دنبال راه‌های دیگری برای تأمین آب مورد نیاز استان باشیم.

سنگدوینی ادامه داد: شهرها و روستاهای شمال استان با استفاده از چاه‌های لب شور و آب شیرین کن‌ها، می‌توانند آب مورد نیاز خود را تأمین کنند.

پروژه انتقال و شیرین سازی آب دریا

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه شیرین سازی آب دریای خزر مجوزهای لازم از وزارت نیرو اخذ کرده است، گفت: باید به دنبال سرمایه گذار برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه باشیم تا به این وسیله بتوان آب مورد نیاز شهرها و روستاهای غرب استان، گرگان و همچنین روستاهای شمال این شهر را تأمین کنیم.

وی گفت: در حوزه تأمین انرژی، بخصوص گاز در طی این چند ساله پیشرفتی نداشتیم، انتظار می‌رود با توجه به رشد مصرف در کشور چه در بخش خانگی و چه صنعت بخصوص، صنایع عمده و نیروگاه‌ها دولت برنامه‌های خوبی را داشته باشد.

سنگدوینی افزود: دولت باید تلاش کند تا حتماً تولید را افزایش دهد، چرا که اگر این کار انجام نشود در بخش‌های مختلف از جمله خانگی در زمستان با چالش بزرگی روبرو می‌شویم.

وی ادامه داد: باید ظرفیت تولید میدان گازی را در جنوب کشور افزایش دهیم و همچنین از چاه‌ها و مخازن آنها به درستی صیانت کنیم، چون هم خروجی خوبی نخواهد داشت و هم اینکه در ِآینده دچار افت می‌شود.

کد خبر 5358493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha