۹ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۲۱

«هفت روز سیما» در مهر؛

آقای فراستی فرصت سینما رفتن دارید؟/ چالش به سبک مژده لواسانی

آقای فراستی فرصت سینما رفتن دارید؟/ چالش به سبک مژده لواسانی

توفیق مژده لواسانی در اجرای «بسته پیشنهادی»، حاشیه‌سازی برای یک «زرشک» رادیویی،‌ آغاز دور تازه خنداننده‌شو و غیبت فیلم‌های سینمایی از میز نقد برنامه «هفت» از مهمترین نکات این هفته سیما بود.

خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه نهم دی ماه می‌توانید با صد و هفتمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید

چهره هفته؛ مژده لواسانی

در هر شبکه تلویزیونی از برنامه‌های صبح گاهی تا اذان گاهی و عصرگاهی گرفته تا گفتگومحورهای مختلف و تاک شوها و مسابقات را که انتخاب کنید هر یک با حضور یک مجری در یک طرف و یک مهمان در طرف دیگر صحنه، میز، مبل و … روی آنتن می‌رود و شاید اگر بخواهید این تعداد از مجریان را بشمارید از چند ده تن هم فراتر رود اما اگر بخواهید نام همین‌ها را به خاطر بیاورید کار سخت و چالش انگیز می‌شود.

در میان مجریان مسلط و متبحر و به اصطلاح مولف که مرد هم باشند گاه از انگشتان ۲ دست هم کمتر نامی پیدا می‌کنید و در میان زنان گاهی هرچه فکر می‌کنید صرفاً نام‌هایی از مجریان نوستالژیک کودکی و نوجوانی برایتان تداعی می‌شود.

مژده لواسانی مجری جوان تلویزیون تقریباً یکی از چهره‌های موفق در خلا مجریان زن است که هنوز در تلویزیون کار می‌کند و هنوز هم می‌تواند توانمند و حرفه‌ای ظاهر شود و مخاطب او را با هویت تعریف شده‌اش بشناسد.

آقای فراستی فرصت سینما رفتن دارید؟/ چالش به سبک مژده لواسانی

او چند ماهی است که با برنامه شبانه و هفتگی «بسته پیشنهادی» به آنتن رسانه ملی بازگشته و در همین چند وقت نیز توانسته است خودش را یک بار دیگر اثبات کند. با مهمانان گفتگو می‌کند، در آیتم‌های پیگیری برنامه مسئولان را به چالش می‌کشد و گاه مردم و فرهنگ غلط عادت شده آنها را هم از ضدیت با واکسن تا مزاحمت تلفنی به صراحت به تیغ نقد می‌کشد.

بهانه چهره شدن او البته به واسطه حاشیه‌ای بود که این هفته با یک توییت برایش پیش آمد و ماجرا از این قرار بود که مهدی خرم‌دل روزنامه نگار با اشاره به متنی از یکی از کتاب‌های لواسانی او را با بهاره رهنما مقایسه کرد که پیش از این کتاب شعرش حاشیه‌هایی در بر داشت. این توییت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و برخی از رسانه‌ها مثل کافه سینما هم منتشرش کردند. بعد از آن لواسانی توضیحی را برای رسانه مذکور ارسال می‌کند حاوی این نکته که متن منتشر شده نه تنها شعر نیست بلکه از کتابی است که در آن تاکید شده که «مجموعه‌ای از متن‌های کوتاه» است.

این حواشی اما بهانه‌ای شد تا حضور این شب‌های او را در «بسته پیشنهادی» به تهیه کنندگی الهه بهبودی مرور کنیم که سعی دارد در میان برنامه‌های گفتگومحور تلویزیون پیشنهاداتی برای حال خوب مخاطب باشد و در عین حال مسئولان را هم در هر قسمت به چالش می‌کشد.

این برنامه معمولاً هم در چند هفته اخیر هر بار با یک مهمان از شعرهای فاضل نظری تا خبر جدید ساخت مجموعه «زیر گنبد کبود» توسط بهرام شاه محمدلو تیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شده است.

لواسانی البته مجری‌ای است که از دل رسانه برآمده است و از هفت سالگی که در استودیوی قصه گویی های عذرا وکیلی در «صبح بخیر کوچولو» مخاطب او بوده و اجرا را به نوعی تمرین کرده تا همین سال‌ها همچنان از مطالعه و دیدن و شنیدن فرهنگ و هنر و فعالیت‌های رسانه‌ای رادیو و تلویزیون بهره برده است.

حاشیه هفته، زرشک‌های رادیویی

رادیو صبا برنامه‌ای با نام «ترین‌ها» دارد که چند هفته‌ای است در لیست پرمخاطب ها قرار گرفته است و نظرسنجی‌هایش به سوژه‌های شبکه‌های اجتماعی بدل می‌شود.

این هفته این برنامه محسن چاوشی را جزو نامزدهای بهترین خوانندگان یک دهه معرفی کرده بود که عنوان محبوب‌ترین خواننده دهه ۹۰ را کسب کرد و امیر مقاره و آرش عدل‌پرور نیز به دلیل بازیگری در سریال‌ها بدون داشتن سابقه و دانش بازیگری زرشک زرین گرفتند. این عنوان هم مورد توجه قرار گرفت و البته دلخوری هواداران این خوانندگان را هم به دنبال داشت.

آقای فراستی فرصت سینما رفتن دارید؟/ چالش به سبک مژده لواسانی

چندی پیش نیز بهاره رهنما از طرف همین برنامه زرشک زرین گرفته بود یا جواد عزتی بهترین بازیگر کمدی شد. این نظرسنجی‌ها هر بار توسط مردم صورت می‌گیرد و در جایی که برنامه‌های رادیویی نسبت به تلویزیونی‌ها کمتر تاثیرگذاری دارند این برنامه و ترین‌هایش به خوبی رصد شده‌اند. تیتر نظرسنجی‌هایش هم معمولاً مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است و هر بار تیتر داغ فضای مجازی هم شده‌اند.

نکته ویژه برنامه هم همین است که از طرف خودش حکم صادر نمی‌کند تا یک طرفه به قاضی نرود و این هم باعث اعتبار بیشتر برنامه می‌شود و هم مخاطب بیشتری را به خود جذب می‌کند.

«ترین‌ها» به تهیه‌کنندگی نازنین سیف اله و اجرای شاهین جمشیدی هر هفته جمعه‌ها روی آنتن می‌رود و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی رای گیری می‌کند تا محبوب ترین و ضعیف‌ترین چهره‌های هر حوزه را به دلیل اقداماتی که رقم زده‌اند با نگاه مردم معرفی کند.

اتفاق هفته؛ آغاز دور تازه خنداننده شو

تنور استندآپ کمدی در «خندوانه» یک بار دیگر روشن شد و از ابتدای این هفته «خنداننده شو ۳» در برنامه کلید خورد. رقابتی نفسگیر میان آنها که می‌خواهند بخندانند و فرایند ورود و تمرین و مشاوره‌ها و تصاویر پشت صحنه از این رقابت به الذات کمدی و مفرح و شادی‌آور گاه آنقدر جدی می‌شود که حتی حذف یک نفر در هر شب از مرحله مقدماتی این مسابقه مخاطب را محزون هم می‌کند.

این استنداپ کمدی‌ها از ابتدای هفته روی آنتن رفت و در هر شب از یک گروه یک نفر حذف و یک نفر مستقیم به مرحله بعد رفت و بقیه هم به نظرسنجی مردمی گذاشته شدند.

از آنجایی که خود رامبد جوان همیشه نشان داده که عاشق رقابت است استنداپ ها را هم فراتر از یک سرگرمی صرف می‌بیند و هر بار اجرای برنامه را به یک مجری دیگر می‌سپارد که این بار امیرعلی نبویان بر عهده دارد.

آقای فراستی فرصت سینما رفتن دارید؟/ چالش به سبک مژده لواسانی

خودش به همراه داوران هم اگرچه در طول اجراها شرکت کننده را با خنده‌ها و واکنش‌های مثبت همراهی می‌کنند اما بعد از هر اجرا نقدهای جدی هم وارد می‌کنند. مثل ژوله که در انتقاد به حجم شوخی با پدر و مادرها و انتقاد کرد و خواست وارد موضوعات دیگر هم بشوند و یا حسن معجونی که هر بار به شرکت کننده ها تاکید می‌کند از شوخی و جوک صرف فراتر بروند و به یک «نقد اجتماعی» برسند.

با این احوال «خندوانه» با این مسابقه ویژه بخش سرگرم کننده‌ای برای مخاطب این روزهای تلویزیون که دستش از هر کمدی و تاکشوی مفرحی خالی است فراهم کرده است.

و البته همانطور که گفته شد نگاهی فراتر از سرگرمی مقطعی هم نسبت به این استعدادها وجود دارد و نگاهی به سری‌های قبل این مسابقه نشان می‌دهد که علاوه بر فینالیست‌های هر دوره اکثر شرکت کنندگان توانسته‌اند به موقعیت‌های حرفه‌ای در عرصه بازیگری، استنداپ کمدی، گویندگی، اجرا و حتی برنامه سازی ورود کنند. علی صبوری، میثم درویشانپور، مجید افشاری، ابوطالب حسینی، وحید رحیمیان و… از جمله اینها هستند که هنوز هم به عنوان کمدین در خود برنامه حاضر می‌شوند و برخی هم در همین دوره مربیان استعدادهای جدید بوده‌اند.

سینما در سیما؛ جای خالی «سینما» در میز نقد «هفت»

برنامه «هفت» مهمترین و تقریباً تنها برنامه جدی سینمایی تلویزیون است که می‌تواند ویترین معرفی، نقد، تحلیل و پرداختن به سینمای ایران باشد.

این برنامه چند هفته‌ای است که پخش خود را آغاز کرده است و در این روزهای کرونایی که سویه جدید اومیکرون هم مزیدی بر علت شده است تا دوباره مخاطب با احتیاط سالن‌های سینمایی را انتخاب کند می‌تواند یک شاخص مهم در ارزیابی فیلم‌های روی پرده باشد تا عیار هر یک از آثار را برای مخاطب و علاقمندان به سینما به سنجش بگذارد.

آقای فراستی فرصت سینما رفتن دارید؟/ چالش به سبک مژده لواسانی

با این حال از زمان شروع برنامه در این چند هفته که فیلم‌های مهمی هم روی پرده رفته است میز نقد مسعود فراستی تنها در قسمت اول سراغ یک اثر سینمایی یعنی فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی رفت و بعد از آن گویی باقی فیلم‌های در حال اکران را نادیده گرفته است.

میز نقد فراستی که گاهی از اصل برنامه و بقیه میزهای آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد در این چند هفته به فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و حتی در مواردی عجیب به سریال‌های شبکه خانگی پرداخت که چند ماهی است از پخش آنها گذشته است. مثل سریال «زخم کاری» مهدویان و یا «خاتون» که هفته پیش نقد شد.

پیشنهاد هفته؛ سخنرانی‌هایی به سبک «تد»

سخنرانی‌های «تد» از مشهورترین مجموعه سخنرانی‌هایی است که سال هاست در عرصه جهانی برگزار می‌شود و چهره‌های مشهور فرهنگی، علمی، اجتماعی و حتی سیاسی در آن ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته‌اند.

برنامه‌های تلویزیونی در کشور ما هم چند باری تلاش کردند تا آثاری را به این سبک تولید کنند که از نمونه‌های شاخص آن می‌توان به «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور و تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان اشاره کرد.

آقای فراستی فرصت سینما رفتن دارید؟/ چالش به سبک مژده لواسانی

«تاک» جدیدترین موردی است که سعی دارد با این سبک پیش برود و تاکنون دو قسمت از آن هم روی آنتن شبکه دو رفته است.

این برنامه به کارگردانی مریم نوابی نژاد تولید شده است که او را با برنامه‌هایی مثل «هزار داستان» می‌شناسیم.

مجری این برنامه داریوش کاردان است که چند سالی در تلویزیون حضور نداشت و در بخش‌های کوتاهی مردم عادی به اجرای ایده‌های خود می‌پردازند. «تاک» هم در اطلاع رسانی خود با شعار «تد» یعنی «ایده های شایسته گسترش» شروع به کار کرده است و البته هنوز آن میزان از خلاقیت‌ها و جذابیت‌های مورد نظر «تد» را ندارد. البته که قسمت اول این برنامه با حضور سوسن پرور و تعریف او از ماجرای زندگی اش پیش رفت که بخش‌هایی از این ویدئو در فضای مجازی بازنشر هم پیدا کرد.

این برنامه هر چهارشنبه شب بعد از گفتگوی ویژه خبری روی آنتن می‌رود و با توجه به محتوای آن و دعوت از چهره‌های علمی برای مخاطبان علاقمند پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 5387814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      2 0
      فقط اتفاق خوب خنداننده شو
    • حسین IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      2 0
      آقای فراستی ومردم وقت سینمارفتندرادارندولی نه این سینما که دریدقدرت یک عده است