۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۴۴

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه خبر داد؛

وجود ۲۸۳ جوجه گونه حفاظت شده اردک مرمری در تالاب هورالعظیم

وجود ۲۸۳ جوجه گونه حفاظت شده اردک مرمری در تالاب هورالعظیم

هویزه- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه از وجود ۲۸۳ جوجه گونه حفاظت شده اردک مرمری در تالاب هورالعظیم خبر داد.

محمد ساکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه و مأموران یگان هورالعظیم در بازدیدهای خود از تالاب، ۳۳ فرد اردک مرمری ماده را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده به تعداد ۲۸۳ فرد مشاهده کردند.

وی افزود: مشاهده این تعداد جوجه اردک مرمری به عنوان یک رکورد، نتیجه حضور مستمر و شبانه روزی و پایش های مستمر این واحد و یگان هورالعظیم است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه گفت: این امر نیز شرایط بسیار مناسب زیستی را در این تالاب و مکانی امن برای این پرندگان ایجاد کرده است.

مسئول پاسگاه محیط بانی هورالعظیم نیز اظهار کرد: با توجه به جوجه آوری گونه‌های نادر و شمار زیاد پرندگان مهاجر و بومی، نظارت و گشت‌های کنترلی محیط بانان در این تالاب شدت بیشتری دارد و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

علی سجاد جلالی گفت: در میان پرندگان نیز گونه‌های نادر و حمایت شده و در معرض خطر انقراض مانند اردک مرمری، اردک بلوطی، خروس کولی سینه سیاه، باکلان مارگردن، باکلان کوچک اکراس آفریقایی و غول حواصیل مشاهده شده که این موضوع اهمیت زیستگاه هورالعظیم را از نظر زادآوری گونه‌های حائز اهمیت ملی و بین‌المللی بیش از پیش نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، اردک مرمری با نام علمی « Marmaronetta angustirostris» جزو گونه‌های کمیاب و حمایت شده است و این پرنده بسیار آرام و بی صدا بوده و به صورت جفتی زندگی می‌کند.

اردک مرمری در نیزارها به لانه‌سازی پرداخته و در ارتفاع پایین پرواز می‌کند که نر و ماده این اردک تقریباً هم شکل و فقط ماده‌ها کوچک‌تر از نرها هستند.

همچنین از مشخصات ظاهری این اردک‌ها کاکل سر آنهاست که به رنگ قهوه‌ای روشن بوده و نوک آنها نیز بلند و باریک و سیاه است و تعداد ۱۲ تخم حاصل هر دوره تخم‌گذاری آنهاست و از گیاهان آبزی تغذیه می‌کنند.

کد خبر 5519551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha