۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

رقابت‌طلبی در تناسب‌اندام چگونه مازوخیستی شد؟/چالشی که واقعی نیست

رقابت‌طلبی در تناسب‌اندام چگونه مازوخیستی شد؟/چالشی که واقعی نیست

جدیدترین قسمت از فصل دوم مجموعه مستند «ضد» به کارگردانی محسن کریمیان امشب ششم تیرماه با موضوع سیر تکامل و تغییرات شیوه‌های حفظ تناسب‌اندام روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، «تناسب پوشالی» عنوان نوزدهمین قسمت از فصل دوم مجموعه مستند «ضد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن کریمیان است که امشب ششم تیرماه ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و به ناگفته‌هایی از صنعت تناسب اندام می‌پردازد.

در تازه‌ترین قسمت از فصل دوم این مجموعه، سیر تکامل و تغییرات شیوه‌های حفظ تناسب اندام و دلایل گرایش مردان و زنان در سبک زندگی مدرن به این الگوها روایت می‌شود؛ شیوه‌هایی که با پیشرفت علوم و جاری شدن منطق بازار در آن، شکلی پیچیده‌تر به خود گرفته و عوارض عجیب و فاجعه‌باری را که با شعار حفظ تناسب اندام و سلامتی چندان همخوانی ندارد، برای ما انسان‌ها به ارمغان آورده است.

محسن کریمیان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره موضوعی که قرار است این قسمت از مستند «ضد» به آن اشاره کند، گفت: مخاطب در این قسمت قرار است با تاریخچه تشکیل باشگاه‌های بدنسازی آشنا شود چراکه دهه‌ها قبل از پیدایش نرم‌افزارهای تناسب اندام، باشگاه‌های بدنسازی در خیابان‌های مختلف بیشتر شهرهای بزرگ وجود داشت. اگرچه سال‌هاست که رفتن به باشگاه‌های بدنسازی برای رسیدن به تناسب اندام مرسوم شده است، اما سابقه پیدایش این باشگاه‌ها به قرن‌ها قبل، در واقع به یونان باستان بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: از دهه‌ها پیش، زمانی که ورزش، رسانه، سیاست و اقتصاد با یکدیگر درهم‌آمیختند، باشگاه‌های بدنسازی یکی پس از دیگری سر برآوردند و هر روز مشتریان بیشتری پیدا کردند. هدف مشتریان از ثبت‌نام در باشگاه‌های بدنسازی، آن بود که علاوه بر تخلیه انرژی‌، با رسیدن به تناسب اندام، هم به جذابیت ظاهری، و هم به نشاط روحی و جسمی بیشتر برای کار کردن دست پیدا کنند اما منبسط و منقبض کردن عضلات بدن، زدن دمبل، و ورزش کردن با دستگاه، دیگر تنها دستورالعمل رسیدن به وزن دلخواه و آناتومی محبوب نبود.

تهیه‌کننده «ضد» تاکید کرد: بنابراین در کنار باشگاه‌های ورزشی و فروش لباس‌ها و وسایل ورزشی، یک بازار پُرسود دیگر همچون مکمل‌ها پدید آمد. در باشگاه‌ها به جز به کار گرفتن عضلات، استفاده از رژیم‌ها و مکمل‌های غذایی و دارویی دیگری نیز به مراجعان توصیه می‌شد تا در مدیریت کنترل سوخت‌وساز بدن، و رساندن انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌ها به ورزشکاران کمک کنند.

کارگردان «ضد» عنوان کرد: پس از جنگ جهانی دوم که تلاش کشورها مبتنی بر بازیابی اقتصاد خود بر اساس الگوی نظام سرمایه‌داری بود و زندگی شهری و آپارتمانی گسترش یافت، لازم بود تمهیدی اندیشیده شود تا کارگران و کارمندان برای داشتن حداکثر میزان بهره‌وری در محیط کار خود، از توانایی جسمی و نشاط روحی بالایی برخوردار باشند. آن زمان بود که تناسب اندام به عنوان راهکار مناسبی به سرعت تبلیغ شد و مورد پسند طیف گسترده‌ای از جامعه قرار گرفت به‌گونه‌ای که افراد پول خرج می‌کردند تا تناسب اندام و سلامتی از دست رفته خود را بازیابی کنند.

کریمیان با بیان اینکه گزارش رسانه‌ها از برگزاری مسابقات پرورش اندام و نمایش الگوی معیار فیزیک بدن و آناتومی در فیلم‌ها، سریال‌ها، تبلیغات تلویزیونی و مطبوعات، برای توده مردم به عنوان چراغ راهنما عمل می‌کرد، مطرح کرد: از آن زمان تا همین امروز، ترس از بدنامی و شرم ناشی از چاقی هم، به نگرانی‌های انسان مدرن اضافه شده است و مخاطبان با الگو گرفتن رسانه‌ها، تلاش می‌کنند تا خود را از نظر ظاهر و قدرت بدنی به قهرمانان و الگوهای ارایه شده در رسانه‌ها برسانند.

وی با اشاره به مستند سریالی اسکورسیزی به نام «وانمود کن اینجا شهر است» تصریح کرد: این مستند نشان می‌دهد رقابت فراگیر دوران مدرن بعضی افراد را به نوعی رقابت طلبی خودآزارنده و مازوخیستی در به چالش کشیدن خود در عرصه فیزیک بدن رسانده است. رقابت‌طلبی‌ای که تبدیل به نوعی اعتیاد نوین در جهان معاصر شده است و عامل موثری در گردش مالی صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی، رسانه‌های مجازی و نشریات، تبلیغات، مدلینگ، قرص‌ها و داروهای مکمل و البته نرم افزارهای کاربردی تناسب اندام شده‌اند.

کارگردان «ضد» در پایان عنوان کرد: نگاهی دوباره به این عرصه نشان می‌دهد، هدف اصلی تناسب اندام که حفظ و ارتقای سلامت روحی و جسمی است، در بین هیاهوهای عصر نئولیبرال فعلی گم شده است. همانطور که «لیبووتز» شخصیت حاضر در مستند سریالی اسکورسیزی این سوال را مطرح می‌کند که «مردم چرا این کارها را می‌کنند؟»، و پاسخ می‌گیرد که «مردم می‌خواهند خودشان را به چالش بکشند» در حالی که این چالش‌ها ساختگی است چراکه چالش چیزی است که کسی مجبور به روبه‌رو شدن با آن است نه چیزی که از خود می‌سازد.

فصل دوم مجموعه مستند «ضد» که محصول مرکز مستند و تلویزیونی سوره و شبکه مستند سیماست و موضوعات جاری در سبک زندگی مدرن را مورد نقد قرار داده است، دوشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و بازپخش آن در دو نوبت یعنی روزهای سه‌شنبه ساعت ۱۰ و پنجشنبه ساعت ۱۹ خواهد بود.

کد خبر 5524803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha