۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۲:۵۰

علم‌الهدی در مراسم بین‌المللی خیرات حسان مطرح کرد؛

راهبردهای مشترک تجدد و سنت‌گرایی در مقابله با دین

راهبردهای مشترک تجدد و سنت‌گرایی در مقابله با دین

  جمیله سادات علم‌الهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در مراسم بین‌المللی «خیرات حسان» که عصر پنجشنبه با حضور بانوان برجسته حوزه فرهنگ قرآنی از کشورهای اسلامی در تالار وحدت برگزار شد، سخن

به گزارش خبرنگار مهر، جمیله علم الهدی رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری در همایش خیرات حسان که امروز پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ در تالار وحدت برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم در چنین جمعی از بانوان قرآنی تشکیل شده است و به مهمانان از کشورهای دیگر آمده‌اند، ارج مینهیم. چند سالی است که یک سوال مهم مطرح شده و آن این است که آیا بازگشت به دین اسلام بازگشت به سنت کهن است؟

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در این زمینه دو نوع نگاه وجود دارد و سوال این است آیا دین همان سنت است و اینکه چه نسبتی بین دین و مدرنیته برقرار است و اسلام و مدرنیسم چطور کنار یکدیگر قرار می‌گیرد؟

علم الهدی با بیان اینکه پیش از این دین به عنوان سنت در نظر گرفته شده و خیلی از نمادهای استفاده شده نیز این ‌نگاه را تقویت کرده است، گفت: خیلی‌ها نیز تلاش کردند نشان دهند دین و تجدد قابل جمع است. اما بهتر است در این باره از خود قرآن سوال کنیم که نسبت قرآن با سنت و تجدد چیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره تقابل تجدد و سنت گرایی با دین به آیات ۲۵ سوره انعام، ۳۱ سوره انفال، ۲۴ سوره نحل و ۱۶۸ سوره صافات اشاره و تصریح کرد: سنت گرایی هم مانند تجددگرایی با دین تقابل دارد. کفر ِتجدد گرا و سنت گرا شباهت دارند که در این زمینه می‌توان به استهزا اشاره کرد. چنانکه این دو جریان وقتی با قرآن مواجه می‌شدند می‌گفتند؛ این اساطیر الاولین است و قبلاً هم گفته شده است.

وی بخش دیگری سخنان خود این تقابل را استهزا و ایجاد ترس و اعلام خسارات برشمرد و گفت: این راهبردهای مشترک در اتفاقات اخیر کشور ما هم از سوی این نوع کفر وجود داشت.

علم الهدی همچنین مهرفروشی و اعلام مودت دروغین را هم وجه دیگری از این شباهت کفر آمیزِ سنت و تجدد دانست.
این استاد دانشگاه بر همین اساس ضمن تشریح الهیات نفرت، الهیات جبر و الهیات اعتبار بخشی آنها را راهبردهای تجددگرایی و سنت در مقابله با دین دانست.

وی با بیان اینکه چرخه‌های حذف و اضافه همواره در آفرینش انسان بوده و تا روز قیامت یک‌مسیر تکاملی وجود دارد که به فعل الهی در جریان است، تصریح کرد: همه انسان‌ها باید نقش خود را در این جریان تعریف کنند و در قرآن نیز اقوام بر اساس عملیات ذهنی خود شناخته می‌شوند.

کد خبر 5760348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha