۱۶ آبان ۱۳۸۶، ۲۰:۳۴

سر سرباز هخامنشی باید به صورت قانونی به ایران بازمی گشت

سر سرباز هخامنشی باید به صورت قانونی به ایران بازمی گشت

شیراز - خبرگزاری مهر: قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور گفت:اگر سرباز هخامنشی را یک پوند به ما می فروختند آنرا نمی خریدیم زیرا این اثر متعلق به ایران بود و باید به صورت قانونی به کشور بازمی گشت.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، حمید بقایی امشب در نشستی خبری ضمن تشریح وضعیت سر سرباز هخامنشی اظهار داشت: این اثر تاریخی به رغم تلاش های ایران به قیمت 500هزار دلار فروخته شد.

وی ادامه داد: آنان قصد داشتند سر سرباز هخامنشی را با ارزش حدود یک میلیون و 200 هزار پوند به ما بفروشند اما این اثر با نصف قیمت و با ضرر به فرد ناشناسی فروخته شد.

بقایی در پاسخ به این سئوال که چرا در خصوص بازگرداندن این میراث ارزشمند فرهنگی اقدام اساسی صورت نگرفت تصریح کرد: ما نمی توانستیم برای بازگرداندن آن رنجر استخدام کرده و یا آن را به سرقت ببریم ضمن اینکه از راه قانونی تمام تلاش خود را به کار بستیم.

وی خرید سرسرباز هخامنشی از سوی ایران را نوعی ترویج سرقت آثار و مشروعیت دادن به قاچاق میراث فرهنگی کشور دانست و اضافه کرد: بقایی تاکید کرد: با این وجود ما با تمام توان پیگیر این میراث فرهنگی بوده و در صورت خروج از انگلیس دوباره اقدام می کنیم.

بقایی در ادامه از اختصاص یک میلیارد تومان به توسعه و بهسازی جاده دسترسی به مجموعه پاسارگاد خبر داد.

وی افزود: با توافقات صورت گرفته 50 درصد از این اعتبار توسط میراث فرهنگی کشور و مابقی نیز از منابع استانی تامین خواهد شد.

بقایی ضمن تشریح وضعیت چند اثر در استان فارس در خصوص تاثیر راه آهن شیراز - اصفهان بر نقش رستم گفت: با توجه به اینکه مسیر این راه آهن تغییر کرده هیچگونه تاثیر منفی بر این مجموعه تاریخی برجای نخواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص مسئله سد سیوند نیز باید گفت این سد در بدترین شرایط چهار درصد رطوبت ایجاد می کند در حالی که رطوبت منطقه در حال حاضر 8/3 درصد است.

قائم مقام میراث فرهنگی کشور ادامه داد: مسئله سد سیوند را عده ای سیاسی کرده بودند وگرنه بر اساس بررسی های صورت گرفته سد سیوند هیچ تاثیری بر محیط ندارد.

بقایی ضمن اشاره به اختلافات میراث فرهنگی و شهرداری های در بخش نوسازی بافت فرسوده نیز تصریح کرد: برای اینکه مشکلات بافت فرسوده را حل شود اولین راهکار خرید خانه های این منطقه بود اما برای این امر سازمان به یک هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد در حالی که سالانه برای این امر سازمان بین 10تا 12میلیارد تومان بودجه دارد.

وی تاکید کرد: یکی از راهکارهای مناسب برای از بین بردن مشکلات موجود در این بخش بازنگری قوانین میراث و درصد حریم و در اختیار گذاشتن زمین جایگزین برای ساکنان این منطقه بوده که تا کنون در این بخشها اقداماتی نیز صورت گرفته است.

قائم مقام میراث فرهنگی کشور در بخش دیگری از سخنان خود قائم مقام میراث فرهنگی کشور به منظور بررسی وضعیت جاده مجموعه پاسارگاد و نقش رستم به شیراز سفر کرد.

کد خبر 582508

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha