۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۲

مدرس و جامعه‌شناس دانشگاه زابل:

کتابخانه‌های عمومی سند خدمات به سالمندان را تدوین کنند

کتابخانه‌های عمومی سند خدمات به سالمندان را تدوین کنند

اردبیل- دانشیار گروه علم و اطلاعات و جامعه‌شناسی دانشگاه زابل گفت: کتابخانه‌های عمومی باید سند خدمات‌رسانی به سالمندان را در شرایط کنونی تدوین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل وزیری شامگاه یکشنبه در مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی در دانشگاه محقق اردبیلی و در جمع کتابداران اظهار کرد: برآوردهای جهانی نشان می‌دهد که جمعیت سالمندی در دنیا رو به گسترش است و جهان با پدیده سالمندی در سال‌های آینده روبه‌رو شده و تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندی دنیا به بیش از ۲ میلیارد نفر خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در کشور ما نیز برآوردها نشان می‌دهد که جمعیت بالای ۶۰ سال به عنوان گروه سالمند ۱۲ درصد است که این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید که قطعاً به عنوان یک پدیده اجتماعی باید خود را برای خدمات رسانی به جامعه سالمندان آماده کنیم.

دانشیار گروه علم و اطلاعات و جامعه شناسی دانشگاه زابل گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در تدوین سند چشم‌انداز خود باید به حوزه سالمندی و ارائه خدمات به آنها توجهی جدی داشته باشد تا این گروه سنی بتواند از خدمات فرهنگی، علمی، ادبی و… کتابخانه‌های عمومی بهره بگیرند.

وزیری افزود: ما از فرصت مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌کنیم تا در جمع کتابداران با تدوین چشم‌انداز و اولویت این موضوع کتابداران را به اهمیت امر ارائه خدمات به سالمندان آگاه می‌کنیم تا در آینده در شرح خدمات ارائه شده کتابخانه‌ها خلأ و مشکلی به وجود نیاید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کارگاه‌های طراحی شده به بحث سالمندی توجهی جدی کرده‌ایم و تلاشمان بر این است تا به فراخور شرایط و استانداردهای موجود بتوانیم خدمات کتابخانه‌ای را به سالمندان و گروه‌های معلولان ارائه کنیم.

وزیری اضافه کرد: در این زمینه با دسته‌بندی خدماتی که باید به سالمندان ارائه شود، سعی بر بهبود فعالیت‌ها و اقدامات راهگشا در این حوزه است تا در کنار بهره‌مندی از تجربیات مفید سالمندان، بتوانیم با ارائه خدمات رضایت آنها را فراهم کنیم.

وی به موضوع کتابخانه‌های دیجیتال و گسترش فناوری‌های نوین نیز اشاره کرد و ادامه داد: در دنیای معاصر بحث یادگیری مادام‌العمر مورد توجه است و در این بستر آموزش‌های مستمر شاخصه اصلی است تا نقش مهم و مؤثر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در سایه این یادگیری‌های دائمی و مستمر شاهد باشیم.

وزیری بیان کرد: سبد فناوری‌های اطلاعاتی، دیجیتال، رایانه‌ای و دیگر تحولات حوزه وب‌سایت و سایر مبانی فناوری در مسیر یادگیری گروه‌های مختلف به ویژه سالمندان مؤثر و راهگشا خواهد بود که انتظار می‌رود در این زمینه حرکت‌های خوبی را شاهد باشیم.

دانشیار گروه علم و اطلاعات و جامعه‌شناسی دانشگاه زابل تصریح کرد: به تناسب رویارویی با پدیده سالمندی سازمان‌های مختلف نیز باید در سند برنامه‌ریزی و تحول خود به این امر توجه کنند که انتظار می‌رود نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این سند نقش‌آفرینی اصلی را داشته باشد تا کتابخانه‌ها برای ارائه خدمات به سالمندان به امکانات و تجهیزات مناسب آراسته باشند.

کد خبر 5866471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha