۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۳

مهر در گزارشی منتشر کرد؛

بررسی پرونده جوانگرایی در لیگ فوتبال فرانسه از مربی تا بازیکن

بررسی پرونده جوانگرایی در لیگ فوتبال فرانسه از مربی تا بازیکن

تیم‌هایی با میانگین سنی پایین و حضور بازیکنان متعدد زیر ۲۱ سال و حضور مربیان جوان از جمله ویژگی های لیگ فرانسه در فصل جاری مسابقات است.

به گزارش خبرنگار مهر، در فصل جاری مسابقات لیگ یک فرانسه، تیم فوتبال «پاری سن ژرمن» فرانسه با کسب ۳۰ امتیاز از ۱۳ بازی در صدر جدول قرار دارد و تیم فوتبال «نیس» موفق شده است با کسب ۲۶ امتیاز در ۱۲ دیدار رده دوم لیگ فوتبال فرانسه را از آن خود کند و عنوان تنها تیم بدون شکست این فصل فرانسه را به خود اختصاص دهند.

یکی از مواردی که در لیگ فوتبال فرانسه به چشم می‌خورد استفاده از بازیکنان جوان است و میانگین سنی در تیم‌های حاضر در لیگ نسبت به بسیاری از لیگ‌های اروپایی پایین‌تر است. «تولوز» جوان‌ترین تیم لیگ فرانسه است و «پاری سن ژرمن» دومین تیم جوان این لیگ است.

یک مربی فیلسوف در «نیس»

جوان‌گرایی یکی از مهمترین ویژگی‌های تیم فوتبال «نیس» است. هدایت این تیم را «فرانچسکو فاریولی» برعهده دارد. این مربی ایتالیایی ۳۴ ساله است و در اوج جوانی موفق شده است نتایج خیره کننده‌ای کسب کند. شاید او یکی از عجیب‌ترین مربیان حال حاضر فوتبال اروپا باشد. «فاریولی» در کارنامه خود سابقه بازیگری ندارد و کار خود را در دنیای فوتبال به عنوان سرمربی از کشور ترکیه آغاز کرد.

او در دانشگاه ابتدا در رشته فلسفه تحصیل کرد و سپس رشته علوم ورزشی را ادامه داد و کار خود را در حوزه فوتبال از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها از یک تیم آماتور ایتالیایی آغاز کرد. سپس به تیم‌هایی چون «فورتیس یوونتوس» و «لوچس» رفت و از آنجا به تیم ملی زیر ۱۶ سال قطر پیوست. او در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ همراه با «روبرتو دی زبری» به کادر فنی «ساسولو» به عنوان مربی دروازه بان اضافه شد.

این مربی ایتالیایی در فصل ۲۰۲۰ به «آلانیااسپور» ترکیه رفت و در آنجا به عنوان کمک مربی کار خود را آغاز کرد و در این فصل آلانیا اسپور موفق شد یکی از تیم‌های بالا نشین سوپرلیگ ترکیه شود و همین موفقیت موجب شد او در فصل ۲۰۲۱ به عنوان سرمربی تیم «فتیح کاراکوموگ» ترکیه انتخاب شود.

او زمانی که هدایت این تیم را در ۳۱ سالگی برعهده گرفت جوان‌ترین سرمربی در لیگ‌های برتر اروپا بود. او در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ مجدداً به «آلانیا اسپور» رفت اما این بار در قامت سرمربی به این تیم پیوست چند ماه بعد در تابستان ۲۰۲۳ با امضای قراردادی ۲ ساله هدایت تیم فوتبال «نیس» فرانسه را برعهده گرفت.

عملکرد درخشان او در تیم نیست موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان فوتبالی شده است. کسی که در قامت بازیکن سابقه‌ای ندارد. فلسفه خوانده است و فوتبال را به صورت آکادمیک دنبال کرده است.

یکی از ویژگی‌های تیم «نیس» در فصل جاری لیگ فرانسه علاوه بر یک سرمربی جوان حضور بازیکنان جوان در تیم است. میانگین سنی این تیم ۲۶ سال است و اگر حضور کاپیتان «دانته» با ۴۰ سال سن و «سالواتو سیروگو» با ۳۶ سال سن را در این تیم نادیده بگیریم میانگین سنی بازیکنان تیم نیس ۲۴ سال است.

همچنین اگر حضور مورگان سانسون ۲۹ سال، «گاتان لابورده» با ۲۹ سال را در نظر نگیریم دیگر بازیکنان این تیم همگی زیر ۲۶ سال سن دارند.

«الکسیس بکا بکا» با ۲۲ سال سن، «کفرن تورام» با ۲۲ سال، «آلیو بالاده» با ۲۰ سال سن، «بادردین بوانانی» با ۱۸ سال سن، «اوان گساند» با ۲۲ سال سن، «آنتوان مندی» با ۱۹ سال سن، «تدی بولهندی» با ۲۲ سال سن، «ایوب آمراوی» با ۱۹ سال سن، «یانیس ناهونو» با ۱۹ سال سن، «ردا بلایان» با ۱۹ سال سن، «داوودا ترائوره» با ۱۷ سال سن و «تام الکسیس لوشه» با ۲۰ سال سن از جوان‌ترین بازیکنان این تیم هستند.

از یک سو قرار گرفتن در جایگاهی بالاتر از تیم‌های قدرتمندی چون مارسی، لانس، موناکو و نانت و ثبت تنها چهار گل خورده در این فصل این تیم را از نظر دفاعی به یکی از بهترین تیم‌های اروپایی تبدیل کرده است.

بررسی پرونده جوانگرایی در لیگ فوتبال فرانسه از مربی تا بازیکن

جوان‌ترین مربی لیگ یک فرانسه

علاوه بر «فاریولی» در تیم فوتبال «نیس» شاهد حضور «ویلیام استیل» در لیگ فرانسه به عنوان جوان‌ترین مربی با ۳۱ سال سن هستیم. او پس از حضور کوتاه در تیم‌های دسته دومی بلژیک در رده امیدها از سال ۲۰۱۱ یعنی از ۱۹ سالگی کار خود را در حیطه مربی‌گری در تیم نونهالان «پرستون» انگلیس آغاز کرد و در دانشگاه «مایر اسکاف» همین شهر به تحصیل در رشته «تحلیل و تجارت ورزشی» پرداخت.

این مربی بلژیکی - انگلیسی در سال ۲۰۱۴ در ۲۲ سالگی آنالیزور ویدئویی تیم دسته دومی «سن ترودن» بلژیک شد. او پیشنهاد داد به صورت رایگان در این تیم فعالیت کند و پس از کسب رضایت «یانیک فررا» سرمربی با این تیم بلژیکی قرارداد بست و یک سال بعد این تیم به لیگ برتر بلژیک صعود کرد.

او در فصل ۲۰۲۱ به عنوان دستیار سرمربی به تیم «رمس» فرانسه پیوست و به دنبال اخراج «گارسیا» در اواسط فصل، در ۳۰ سالگی به عنوان سرمربی موقت در این تیم انتخاب شد و پس از ۵ مسابقه بدون شکست، قراردادش را تا پایان فصل به عنوان سرمربی با این تیم امضا کرد.

یک نکته جالب در خصوص «ویلیام استیل» این است که او مدارک لازم برای سرمربیگری و مجوزهای مورد تأیید یوفا را ندارد و باشگاه «رمس» مجبور است برای آنکه بتواند از این سرمربی روی نیمکت خود استفاده کند برای هر مسابقه مبلغ ۲۵ هزار یورو غرامت بپردازد و شهرداری این شهر تصمیم گرفته است این هزینه‌ها را تقبل کند. او در ابتدای فصل جاری، قرارداد خود را با این تیم تا سال ۲۰۲۵ تمدید کرد و توانسته است پس از ۱۲ هفته با کسب ۲۰ امتیاز در جایگاه پنج لیگ یک فرانسه قرار بگیرد.

بررسی پرونده جوانگرایی در لیگ فوتبال فرانسه از مربی تا بازیکن

تیم فوتبال «تولوز» جوان‌ترین تیم لیگ فرانسه

تیم فوتبال تولوز فرانسه با میانگین سنی ۲۴ سال، جوان‌ترین تیم لیگ یک فرانسه است. ۱۲ درصد بازیکنان این تیم زیر ۲۱ سال هستند و ۵۶ درصد بین ۲۲ تا ۲۵ سال و مابقی بازیکنان کمتر از ۲۹ سال سن دارند و هیچ بازیکن ۳۰ سال به بالایی در این حضور ندارد.

تیم «استراسبورگ» بیشترین بازیکن کمتر از ۲۱ سال

یک ویژگی جالب توجه در تیم «استبراسبورگ» فرانسه این است که بیش از یک سوم اعضای این تیم (۳۶ درصد) زیر ۲۱ سال هستند.

کد خبر 5950033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha