۴ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۵۰

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان غربی:

۴۱ میلیون قطعه جوجه ریزی در آذربایجان غربی انجام شد

۴۱ میلیون قطعه جوجه ریزی در آذربایجان غربی انجام شد

ارومیه - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: میزان جوجه ریزی در استان از طی سال جاری ۴۱ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۹۰۰ قطعه بوده است.

پرویز بستانچی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از این میزان جوجه ریزی ۷۲ هزار تن گوشت مرغ تولید شده است، افزود: میزان جوجه ریزی از ابتدای آذرماه تاکنون تعداد چهار میلیون و ۷۷۰ هزار قطعه بوده که از این میزان هم هشت هزار و ۶۰۰ تن گوشت مرغ گرم تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان جوجه ریزی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تلاش‌های شبانه‌روزی و جلسات مستمر با اتحادیه‌های کشتارگاه‌های طیور و سایر تشکل‌ها، روزانه به طور میانگین ۲۳۰ تا ۲۵۰ تن گوشت مرغ گرم در سطح استان توزیع می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نیاز روزانه گوشت مرغ استان حداکثر ۲۴۰ تن است و هیچ گونه کمبود یا محدودیتی در توزیع وجود ندارد.

بستانچی اضافه کرد: با کشتار مرغ جوجه ریزی شده از نیمه دوم آبان و آذر ماه امسال، میزان کشتار مرغ در کشتارگاه‌های استان به بیش از ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن در روز رسید که این میزان تولید گوشت مرغ بیش از نیاز استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ۷۵۱ واحد صنعتی طیور در سطح استان، تعداد ۶۹۳ واحد فعال است که حجم سرمایه گذاری انجام شده در آنها به ۸۶ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

بستانچی اظهار کرد: براساس آمار و ارقام موجود، آذربایجان غربی قطب فعال تولید مرغ کشور بوده و در رده هفتم کشوری قرار دارد و طی سال، به طور میانگین سه بار جوجه ریزی در این واحدها انجام می‌شود که هر دوره ۴۵ روز طول می‌کشد؛ هفت زنجیره فعال در استان وجود دارد که ۴۶ درصد جوجه ریزی توسط این زنجیره‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در کل کشور بیش از ۱۸ هزار واحد مرغ گوشتی وجود دارد که از این تعداد ۷۵۱ مورد شامل بیش از چهار در صد در این استان واقع شده که ظرفیت واحدهای فعال ۱۶ میلیون و ۶۶۰ هزار قطعه جوجه در هر دوره است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین خاطر نشان کرد: ۶۷ واحد مرغ مادر در استان وجود دارد که ۶۱ واحد از این تعداد فعال هستند و ۱۶ واحد مرغ مادر از نژاد آرین در این استان فعالیت می‌کند.

بستانچی افزود: افزایش و توسعه زنجیره‌های موجود در دستور کار است چرا که به علت شرایط مطلوب استان می‌توان به سمت توسعه صادرات حرکت کرد و هم اکنون ۲ زنجیره درخواست افزایش ظرفیت به میزان ۲.۵ میلیون قطعه را ارائه کرده اند که در یک سال آینده در شهرهای ارومیه و بوکان فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: در دهه فجر امسال توسعه مرغ گوشتی یکی از زنجیره‌ها به ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزارقطعه در دوره در شهرستان مهاباد به بهره برداری می‌رسد.

کد خبر 5976485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha