۱۲ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷

معاون جهاد کشاورزی اردبیل:

جمعیت آفت «شته روسی» و «سبز» در مزارع اردبیل رو به افزایش است

جمعیت آفت «شته روسی» و «سبز» در مزارع اردبیل رو به افزایش است

اردبیل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری طغیان جمعیت آفت «شته روسی» و «شته سبز» در مزارع گندم، جو و بید کلم در مزارع کلزا را شاهدیم.

احمد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سال زراعی جاری برخلاف پیش‌بینی‌های هواشناسی، بالا بودن حدود چهار درجه‌ای متوسط دمای هوا در فصل پاییز نسبت به بلند مدت و عدم وقوع یخبندان موجب بروز و طغیان تعدادی از عوامل خسارت‌زا از جمله شته روسی و شته سبز گندم و پروانه پشت الماسی موسوم به بید کلم در زراعت‌های پاییزه گندم، جو و کلزا شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل کاهش شدید بارندگی و افزایش دما، متأسفانه از اوایل آذرماه جمعیت آفت شته و بید کلم و فعالیت‌های تغذیه و تولید مثل این آفت در مزارع گندم، جو و کلزا به شدت افزایش و موجب طغیان جمعیت در کل سطوح کشت این محصولات در سطح استان به ویژه شهرستان‌های شمالی از جمله اصلاندوز، پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی و انگوت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: خوشبختانه به دلیل استقرار شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی در تمامی شهرستان‌ها و بازدیدهای روزانه کارشناسان شبکه از مزارع تحت پوشش، پیش آگاهی و رصد و پایش این عوامل به موقع انجام شد.

شهریار از زارعان محصولات پاییزه گندم، جو و کلزا خواست با توجه به بالا بودن جمعیت شته روسی و شته سبز گندم در مزارع گندم و جو و بید کلم در مزارع کلزا، با بازدیدهای منظم مزارع خود با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مدیریت شهرستان و مشاوره با کارشناسان نسبت به تهیه سموم حشره‌کش مناسب و سمپاشی فوری مزارع خود اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: با توجه به نوسانات و کاهش دما به زیر ۱۰ درجه از اواخر روز تا حدود ساعت ۱۰ صبح، سمپاشی‌ها حتماً در وسط روز و ترجیحاً هنگام ظهر و زمانی که دمای هوا بالای ۱۰ درجه است، انجام شود.

کد خبر 5983317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha