۲۴ آذر ۱۳۸۶، ۱۵:۲۸

"4 + 10" بهترین فیلم جشنواره کرالا شد

"4 + 10" بهترین فیلم جشنواره کرالا شد

فیلم جدید مانیا اکبری جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه جشنواره امسال شب گذشته به پایان رسید و فیلم "4 + 10" جایزه بهترین فیلم و جایزه نقدی به ارزش یک میلیون روپیه را به طور مشترک با فیلم آرژانتینی XXY به کارگردانی لوسیا پوئنزو دریافت کرد و جایزه بهترین کارگردان به ارزش 200 هزار روپیه نیز به اکبری رسید.



صحنه‌ای از فیلم XXY

"4 + 10" که دومین فیلم بلند اکبری است، جدال او با بیماری سرطان را به تصویر می‌کشد و در آن بهناز جعفری و مائده طهماسبی به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم اخیرا ‌جایزه فیلم منتخب تماشاگران جوان بیست و نهمین جشنواره سه قاره نانت را از آن خود کرد و پیش از این در جشنواره‌های سن سباستین و ونکوور نیز حضور داشت.

جایزه بهترین فیلم اول به ارزش 300 هزار روپیه نیز از آن پوئنزو رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس آرژانتینی شد. این فیلم به عنوان نماینده این کشور در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان حضور دارد. XXY داستان یک نوجوان 15 ساله است که با پدر و مادرش زندگی می‌کند و باید با چالش‌های ناشی از شرایط پزشکی خود کنار بیاید.

این فیلم ماه مه گذشته در بخش "هفته منتقدان" شصتمین جشنواره فیلم کن برنده جایزه بزرگ هیئت داوران شد.‌ پوئنزو 34 ساله، دختر لوئیس پوئنزو فیلمساز معروف آرژانتینی است که سال 1986 برای فیلم "گزارش رسمی" برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شد.

هیئت داوران دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کرالا به ریاست جعفر پناهی جایزه ویژه خود را به فیلم ترکیه‌ای "خوشبختی" به کارگردانی عبدالله اوز اعطاء کرد. ناصرالدین شاه بازیگر و فیلمساز معروف هندی، آنی‌یژکا هولند فیلمساز و کارگردان لهستانی و ناکی سی ساوان بازیگر ساحل عاجی دیگر اعضاء هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره امسال بودند. در بخش مسابقه جشنواره امسال 14 فیلم شرکت داشتند.

جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش مسابقه را فیلم پرتغالی "سرزمین خوابگردی" به کارگردانی ترزا پراتا از آن خود کرد و جایزه فیپرشی بهترین فیلم مالزیایی این بخش نیز به Ore Kadal ساخته شیاماپراساد رسید. این فیلم در عین حال جایزه NETPAC بهترین فیلم مالزیایی را به خود اختصاص داد.

جایزه NETPAC بهترین فیلم آسیایی بخش مسابقه نیز از آن فیلم هنگ کنگی "رفتن به خانه" ساخته یانگ ژانگ شد. این فیلم در عین حال جایزه فیلم منتخب تماشاگران را نیز دریافت کرد. شیلا جانستن منتقد سابق روزنامه ایندیپندنت از جمله اعضاء هیئت داوران فیپرشی جشنواره امسال بود.

در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا بخشی بزرگداشت به فیلمسازان تازه درگذشته سینما از جمله اینگمار برگمان، میکل آنجلو آنتونیونی، عثمان سمبنه و ادوارد یانگ اختصاص داشت و در بخش مرور آثار نیز فیلم‌های ییری منزل کارگردان چک، پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی و ایم کئون تائک کارگردان کره‌ای نمایش داده شد. در بخش مسابقه فیلم‌هایی از فیلیپین، هنگ کنگ، ترکیه، چین، برزیل، شیلی، مکزیک، آفریقای جنوبی و هند نیز نمایش داده شدند.

کد خبر 604987

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha