۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۷

گفت‌وگوی مهر؛

روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند

روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند

ساری- بانوی طلبه ساروی مادر پنج فرزند قد و نیم قد بوده و تعبیرش از فرزندآوری، جهاد بزرگ است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «صدیقه کلیجی» از طلاب دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) ساری و مادر پنج فرزند است. این بانوی طلبه ۳۱ ساله که سطح دو حوزه را تمام کرده، خانه‌داری می‌کند و مدتی است که با یک شرکت دانش بنیان همکاری دارد و محصولات آرایشی و بهداشتی به همراه مشاوره رایگان در اختیار دوستانش قرار می‌دهد.

وی مادر سه پسر و دو دختر است که با ما هم صحبت شده است.

*پس از ازدواج تصمیم داشتید صاحب چند فرزند شوید؟

۲ فرزند

*کدام مساله شما را به داشتن فرزند بیشتر ترغیب کرد؟

وقتی که دوتا از فرزندانم همبازی بودن دائماً حس رقابت داشتند و نسبت به هم گذشت نداشتند، زمانی که با مشاوره صحبت کردم گفت با آمدن فرزند سوم این مشکل حل خواهد شد، با وجود فرزند سوم گذشت و فداکاری را یاد می‌گیرند؛ واقعاً هم با بچه بعدی که به عنایت پروردگار دوقلو بودند اوضاع تربیتی بچه‌ها خیلی بهتر شد ولی داشتن دوقلو خیلی برای ما سخت بود.

*کدام یک از شما بیشتر مشتاق بودید برای داشتن فرزند به تعداد بالا؟

همسرم در خانواده‌ای به دنیا آمد که مادرشان به تک فرزندی اعتقاد داشتند، با وجود اینکه همسرم تک پسر بودند ولی اصرار داشتند که یک فرزند نهایت دو فرزند کافی است، خودم خیلی دوست داشتم به خاطر برکات زیاد چند فرزندی، فرزندان بیشتری داشته باشم.

*با توجه به داشتن پنج فرزندی آیا با مشکلاتی مواجه بودید؟

این سوال خیلی کلی هست قطعاً چه تک فرزندی و چه چند فرزندی یک سری چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد ولی ما همه چیز را به فال نیک می‌گیریم و با اینکه دوقلو داشتن سختی زیادی برای ما به همراه داشت، اقدام به فرزند پنجم کردیم، الان اگر کسی بخواهد به خاطر سختی‌های بزرگ کردن بچه از این کار امتناع کند قطعاً امام زمان (عج) هم بیایند بهانه‌ای دارد برای کمک نکردن به ایشان.

*اقتصاد زندگی شما بر چه مبنایی می‌چرخد؟ راحت‌تر بگویم زندگی شما با ۵ فرزند چگونه تأمین می‌شود؟

همسرم کارمند هستند، مثل اکثر مازندرانی‌ها که یا خانواده دختر یا پسر در بعضی از موارد کمک می‌کنند برای ما هم به همین صورت است، پدرم خیلی کمک کار زندگی ما هستند، چون ایشان کشاورز هستند و خیلی چیزها را نمی‌خریم، در واقع خدا پدرم را واسطه رزق ما قرار داده است و یکی از الطاف خدا به ما در این چند سال مستاجری، این بود که، صاحبخانه‌های خوبی در مسیر زندگی ما قرار داد، مکانی که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم، طبقه پایین آن خالی است و صاحبخانه آن را اجاره نمی‌دهد و بچه‌ها خیلی راحت و بدون دغدغه همسایه آزاری تحرک دارند، همچنین صاحبخانه ما طی این سه سال مبلغی برای رهن و اجاره اضافه نکرده است.

*زیاد بودن تعداد بچه‌ها کار تربیتشان را سخت نکرده است؟

اتفاقاً وقتی یکی بود کارم سخت‌تر بود و خیلی به رفتار من و همسرم دقت می‌کرد و همیشه با ما حرف می‌زد و وابستگی‌اش به ما زیاد بود و باید سرگرمش می‌کردیم که واقعاً بعضی وقت‌ها خسته کننده بود، وقتی دوتا شدند همبازی پیدا کرد ولی فضای بین آنها رقابتی بود و به لطف خدا از بچه‌های بعدی همکاری‌شان در کار خانه خیلی زیاد شد و چون واقعاً من تنهایی به کارها نمی‌رسیدم، پسر بزرگم که هنوز ۱۰ سالش نشده آشپزی می‌کند، نان می‌خرد، جارو می‌کشد و ظرف می‌شوید.

حتی دوقلوهایمان که دو سال و نیم هستند با این قد کوچک کلی به کارهای خانه می‌رسند که حتی تصورش برای مادرهای تک فرزند و دو فرزند سخت است، با عشق به هم کمک می‌کنیم و این هم لطف خداست، به قول قدیمی‌ها «تو بچه اول را خوب تربیت کن بقیه بچه‌ها با دیدن رفتارهای او خودشان تربیت می‌شوند».

*خود بچه‌ها از اینکه به تعداد زیاد هستند، اذیت نمی‌شوند؟

نه اتفاقاً خیلی دوست دارند و به بقیه فخرفروشی می‌کنند.

*آیا تا الان با انتقاد اقوام و آشنایان هم مواجه شدید؟ مثلاً بگویند این همه بچه چرا؟

خیلی، دوستانم طعنه کنایه میزنند، باید فقط با یک لبخند از کنار این حرف ها رد شد.

*اگر به گذشته برگردید، همچنان به داشتن تعداد بالای فرزند تمایل دارید؟

بله شایدم بیشتر

آیا داشتن فرزندان زیاد، آثار و برکاتی در زندگی شما به همراه داشت؟

بله، هم برکات مادی هم معنوی، در بارداری اول ماشین خریدیم، بعد از دخترم پراید قدیمی‌مان را فروختیم و یه پراید صفر خریدیم، بعد از دوقلوها؛ فرزند آخری با اینکه جمع ما بیشتر شد ولی قدرت خرید ما به طرز معجزه آسایی بیشتر شد و خیلی راحت مسائل مادی در زندگی ما پیش می‌رود و به لطف خدا محتاج کسی نمی‌شویم.

کد خبر 6090840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جواد IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      20 3
      از طرح مادران ایران خودرو. و سایپا چه خبر. الکی نکین حمایت از فرزند اوری
    • زهره باشی زاده IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      24 8
      چرا برای ما از این اتفاقها نمی افته تاز ه هر چی داریم میفروشیم تا صورتمون و با سیلی سرخ کنیم
      • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
        7 2
        برای اینکه توکلمون به خدا ضعیفه😓
    • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      20 15
      این ظلم به فرزندان است با این وضع وحشتناک اقتصاد بچه ها را بیچاره می کنید . مگر این که از دولت کمک بگیرید
      • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
        23 14
        خیلی دیرنخواهد بود..... که حسرت تنهایی وبی فرزندی راخواهند خورد، انهایی که امروز بهانه هایی برای نرفتن زیربارمسولیت فرزنداوری دارند..... لابد، بعدا هم بهانه های جدید خواهند ساخت.......
    • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      22 10
      اگر۱۵ تادیگه بیاره انشاءالله خیلی خوب میشه تافرصت داره الا برکت الله،،،جوانی که نه شغلی داره نه مسکنی نه انگیزه ای ،،فسادوگرانی وفقروتورم بیدادمیکند،،کدام ازدواج کدام آینده کدام خوشبختی،،
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      22 12
      اینا هم چند وقت بعد به خاطر شغل همسر مهاجرت میکنن خارج از کشور. لطفا اینقدر مردم را تحقیر نکنید
      • ناشناس RO ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
        4 8
        آفرین دقیقا همینطوره. ازهمین الان برای بچه هاشون توکشورهای دیگه جارزرو کردن.
    • US ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      23 10
      فردا روز خبر می رسه رفته فلان کشور مثل اون یکی
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      21 7
      اینکه شما دوست دارین بچه زیاد داشته باشید یه مسله شخصی هست ،و هر کسی با توجه به فرهنگ و مسائل اقتصادی و ..... تعداد عائله خودش رو تنظیم میکنه، اما اینکه خانم ساروی مسله مشکل فرزند پروری رو ربط میدن به ظهور آقا امام زمان ،نشون میده که ایشون آدم بشدت مغرضی هستند که برای توجیه کارشون دست به دامن اعتقاد
      • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
        5 3
        ایشون ربط نداد گفتش کسی که هی برای هرچیزی بهانه میاره،وقتی هم امام زمان بیایندبهانه میاره چون قطعادستورات امام زمان همیشه باب میل مانیست وبعضی اوقات برای ماسنگین است حالا کسی که این مشکلات را تحمل نمیکنه و از الان تمرین نکرده برای اینکه بتونه سختی ها را تحمل کنه ، چطور سختی بعدطهور را تحمل می کند؟
      • سعید IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
        3 1
        اشتباه مثبت زدم. با قسمت دوم حرفتون مخالفم. وقتی الان که شیعه بابحران جمعیت مواجه شده برای یاری دین خدا کاری نمیکنیم امام زمان هم ظهور کنند برای یاری نکردنشون هزارتا بهونه میاریم. مثل خیلی از مردم در واقعه عاشورا!
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      12 4
      5 تا بچه؟؟
    • امیر IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      23 7
      بیار فالورت زیاد شد بزن‌برو عمان بخاطر کار همسر
    • فاطمه IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      14 12
      خدا خیرتون بده شما جز کسانی هستین که واقعا به خدا و روزی رسون بودنش اعتقاد دارن و به ایه ها و روایاتی که راجب فرزنداوری و ازدواج هست عمل کردید و خدا هم براتون جبران کردن و زندگی خوب و با محبت و سلامتی بهتون دادن❤❤
    • ایرانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      7 1
      آینده اش تامینه
    • سام IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      11 2
      ماهم چهارتا داریم. نه زمینی دادن نه خودرو گرفتیم چون همسرم کارگر معدن با فوق لیسانس، سه ماه حقوق ندادن. هیچکس هم نیست هوامونو داشته باشه، چهار سال مدام داریم جابجا میشیم. هیچ صاحبخونه ای هم کمکی بهمون نکرده. بزور تونستیم با چهارتا بچه خونه پیدا کنیم. اگه ذکر خاصی استفاده کردین به ماهم یاد بدید
      • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
        3 1
        هر شب قبل خواب صد بار استغفار کنید.
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      12 6
      فقط بلدین بشینین و تمسخر کنید .چقد کوته نظرید واقعا . این لطف خداوند شامل حال هر کسی نمیشه. فرزند برکتی با خودش میاره که درکش برای خیلیا سخته.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      12 1
      آخه تو خودت هم برکتی عزیزم چون طلبه ای اونهم ازنوع از جان گذشته، همه که مثل تو والا مقام نیستندبهرجال خداوند چند برابر به امکانت برکت بدهد.
    • علی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      19 4
      من 5 فرزند دارم. خودم کارمندم و دانشجوی دوره دکتری، خانمم خانه دار و دانشجوی دوره ارشد هست. به لطف خدا دو فرزند بزرگم مدرسه تیزهوشان اند و سه تای دیگه ابتدایی اند. با همین ماشین پراید که داریم راضی هستیم، ان شاء الله که شما با هر تعداد فررندی که دارید هم راضی به رضای خدا باشید، یاحسین
    • الی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      12 1
      خدا خودش وعده داده که از ترس فقر فرزندانت را نکشید من خودم روزی رسونشون هستم . شیرینی بازی بچه ها بعنوان خواهر و برادر و مسئولیت پذیریشون در قبال هم مخصوصا" وقتی چند تا هستند و دخترم بینشون هست غیر قابل وصفه .
      • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
        0 3
        ببخشیداون زمانی است که خانواده رفاه داشته باشد اگه خودت مزه فرزندزیادرامی چشیدی نمی گفتی
    • کاظم US ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      3 3
      سلام فرزندزیادبرای من برکت نداشته فقط بدبختی وفقرراتحمل کردم وهزارتامرض هم گرفتم برکت مال شماست که وصل هستید 10تابچه دیگه هم بسازبرات برکت میارد
      • سعید IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
        3 0
        خدا مشکلاتتون رو حل کنه و ایمان و اعتقادی به شما بده که شامل این بشید( هرکس تقوای الهی پیشه کند خداوند ازراههایی که گمان نمیکند به او روزی میرساند)
    • شمسی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      7 1
      هزینه ده تا بچه کمتراز هزینه تولد سگ پروری سلبریتی ها میباشد به بچه که می رسند بحث هزینه می‌کنند آفرین به این مادر
      • سعید IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
        3 0
        آفرین. هزینه تجملات و... رو هم اضافه کنید. نمیدونم چرا همه میگن ندارن ولی بهترین ماشینها رو سوار میشن و تعطیلات جاده های کشور به خاطر سفرها قفل میشه!
    • ناشناس IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 2
      والا کی گفته بچه برکت میاره بچه غیر از فکر و استرس و حرص وجوش هیچی نداره....معلوم نیست آینده شون چی میخاد بشه با این اوضاع اقتصادی و فساد درجامعه....چرا خودتون را گول می‌زنید که میگید بچه برکته ...کدوم برکت یه کارگر بدبخت با ماهی ۱۵ تومن که فقط ماهی ۸ تومن کرایه باید بده غیر خورد و خوراک و پول آبو..
    • خسروجردی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 0
      بچه دار شدن اسون هزینه زیاد بعد هم اینده بچه چیکاره بشه فقط استرس
    • بهرام رعنا IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 0
      میشه برکت را معرفی کنید ؟