۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۸

گزارش خبری مهر؛

تمام اقدامات برای دستیاران پزشکی/از افزایش حقوق تا بورسیه تحصیلی

تمام اقدامات برای دستیاران پزشکی/از افزایش حقوق تا بورسیه تحصیلی

وزارت بهداشت اقدامات گسترده ای برای جذاب تر کردن دستیاری و ترغیب پزشکان عمومی جهت ورود به این دوره اجرا کرده است که از آن جمله می توان به افزایش حقوق و طرح بورسیه کردن دستیاران اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دوره دستیاری تخصصی پزشکی به دوره‌ای ۴ تا ۵ سال رشته‌های تخصصی پزشکی اطلاق می‌شود که پزشکان عمومی پس از شرکت در آزمون پذیرش دستیار وارد این دوره می‌شوند و علاوه بر تحصیل در یکی از ۲۵ رشته تخصصی، فعالیت‌های درمانی بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت را زیر نظر اساتید دانشگاه‌ها انجام می‌دهند.

در اسفندماه ۱۴۰۲ دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از افزایش حق الزحمه دستیاران و کارورزان پزشکی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: برای تأمین منابع این موضوع ردیف اختصاصی در بودجه در نظر گرفته شد.

تصویب افزایش ۴۵ درصدی حقوق دستیاران پزشکی در سال ۱۴۰۳

وی یادآور شد: برای پرداخت حق الزحمه دستیاران پزشکی ردیف بودجه اختصاصی در بودجه سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است که گام مهمی در این حوزه محسوب می‌شود. پیش از این اعتبار حق الزحمه دستیاران پزشکی از منابع اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی تأمین می‌شد و با توجه به ردیف بودجه اختصاصی، امیدواریم پس از اعلام نهایی بودجه ترمیمی در حقوق دستیاران پزشکی رخ بدهد.

در ابتدای سال ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، از تصویب افزایش ۴۵ درصدی حقوق دستیاران پزشکی در سال ۱۴۰۳ در هیأت دولت خبر داد و گفت: در شروع دولت دستیاران پزشکی مجرد ۲ میلیون و دستیاران پزشکی متأهل سه میلیون تومان حق الزحمه دریافت می‌کردند، در همان ماه‌های نخست دولت، وزارت بهداشت از محل درآمدهای اختصاصی حقوق دستیاران را افزایش داد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هم حق الزحمه دستیاران پزشکی مجرد و متأهل به ترتیب به ۸ و ۱۱ میلیون تومان رسید، این افزایش هم از محل درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت پرداخت شد. در سال ۱۴۰۳ ردیف بودجه‌ای از محل بودجه عمومی برای افزایش حقوق دستیاران پزشکی در نظر گرفته شد.

عین اللهی گفت: سازمان برنامه و بودجه حدود سه هزار میلیارد تومان بودجه برای افزایش حق الزحمه دستیاران پزشکی تخصیص داده که حق الزحمه دستیاران مجرد و متأهل به ترتیب به ۱۲ و ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند و این میزان افزایش در هیأت دولت مصوب شد.

وی همچنین به ارائه کارانه به دستیاران پزشکی اشاره کرد و گفت: ما در برنامه‌ای که داریم در ابتدا ۱۲ میلیون تومان برای دستیار مجرد و ۱۵ میلیون تومان برای دستیار متأهل را در نظر داریم و به بیمارستان‌ها هم گفته ایم که در برابر عملکرد دستیاران می‌توانند به جز این بودجه، کارانه ای را هم پرداخت کنند. سقف کارانه دستیاران برداشته شده و این کارانه افزایش می‌یابد.

وزیر بهداشت در برنامه هجدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بازهم بر بهبود شرایط دستیاران پزشکی تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم حقوق دستیاران تخصصی پزشکی را به بالای ۲۰ میلیون تومان برسانیم.

عین اللهی افزایش ۸۰۰ درصدی حق الزحمه دستیاران در دولت مردمی را از کارهایی برشمرد که در راستای ایجاد انگیزه دستیاران صورت گرفته است و افزود: افزایش ۸۰۰ درصدی حق الزحمه دستیاران تخصصی و فوق تخصصی در دولت مردمی یکی از کارهایی بود که وزارت بهداشت برای افزایش انگیزه و امید آفرینی انجام داد.

وی تدوین آئین نامه تسهیل و افزایش مدت زمان مرخصی زایمان جهت دستیاران و ایجاد تسهیلات جهت مادران باردار در دوران دستیاری را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش انگیزه و امید آفرینی دستیاران عنوان کرد.

از افزایش حق الزحمه دستیاران تا تدوین آئین نامه بورسیه تحصیلی دستیاران پزشکی

دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز اصلاح نظام پرداختی به دستیاران را موجب افزایش مشارکت و انگیزه آنها دانست و گفت: اصلاح حق الزحمه دستیاران از ۲ به ۸ میلیون تومان موجب افزایش انگیزه در دستیاران خواهد شد. همچنین برای اولین بار، اعتبارات لازم برای حق الزحمه دستیاران در بودجه عمومی کشور قرار گرفته است و در رشته‌هایی که وابسته به ویزیت بیماران است نیز باید اصلاح نظام پرداخت در کارانه آنها دیده شود.

باقری فرد تصریح کرد: نظام پرداخت در برخی از رشته‌ها موجب کاهش استقبال دانشجویان شده که نیاز است نظام پرداخت را اصلاح کنیم تا رشته‌هایی که ریسک بالاتری دارند به صورت متفاوت، دریافتی داشته باشند که مبالغ حق الزحمه آنها نیز در حال اصلاح است.

معاون وزیر بهداشت همچنین از بورسیه دستیاران تخصصی پزشکی برای ارائه خدمت در رشته‌های مورد نیاز و خاص در مناطق محروم خبر داد.

وی با تشریح تدبیر وزارت بهداشت برای جذب دستیاران در رشته‌های مورد نیاز کشور گفت: در آزمون‌های سال گذشته در برخی از رشته‌های تخصصی همچون طب اورژانس، بیهوشی و طب اطفال داوطلبین کمتری تمایل به حضور داشتند و بعضاً صندلی این رشته‌ها خالی بود. در سال گذشته، تمهیداتی انجام شد که تا حدودی این ظرفیت‌ها پر شوند.

باقری فرد افزود: امسال با تصویب آئین نامه بورسیه دستیاران بر اساس اعلام نیاز دانشگاه‌ها در چند رشته تخصصی که مورد نیاز کشور هستند سهمیه بورسیه خواهیم داشت. این سهمیه علاوه بر سهمیه آزاد به صورت بورسیه اعلام خواهد شد تا در مناطق محروم و در رشته‌هایی که متقاضی کمتری دارند، بتوانیم دستیار جذب کنیم.

وی به جزئیات بورسیه دستیاران پزشکی اشاره کرد و گفت: مبلغ بورسیه دستیاران به گونه‌ای است تا برای دستیاران خصوصاً آنهایی که به صورت بومی جذب می‌شوند، ایجاد انگیزه کند. به عبارت دیگر دستیاران بورسیه، حداقل یک حقوق پزشک عمومی را نیز علاوه بر حقوق دستیاری دریافت خواهند کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تغییرات در برنامه دستیاری را موجب بهبود مشارکت خواند و تصریح کرد: امیدواریم که با تغییراتی که در برنامه دستیاری ایجاد کردیم (افزایش دستمزد دستیاران و کاهش شیفت‌های کاری) باعث شود که امسال تعداد بیشتری از دستیاران را پذیرش کنیم.

وی تاکید کرد: در رشته‌های مورد نیاز در دانشگاه‌های خاص و در مناطق محروم علاوه بر اینکه دستیاران به صورت معمول پذیرش می‌شوند به صورت بورسیه نیز پذیرش خواهند شد تا حقوق بهتری نسبت به سایر دستیاران دریافت کنند و به نوعی بورسیه دانشگاه‌ها در استان‌ها خواهند شد.

باقری فرد همچنین با تاکید بر اینکه تغییرات در برنامه دستیاری موجب افزایش انگیزه در دستیاران می‌شود گفت: از مهمترین این تغییرات می‌توان به افزایش دستمزد دستیاران، کاهش شیفت‌های کاری اشاره کرد و اقدامات دیگری که در حال برنامه ریزی است. ضمن اینکه امسال با مصوبه وزارت بهداشت، در بعضی از رشته‌های مورد نیاز کشور مانند جراحی قلب، جراحی قفسه صدری، جراحی کودکان افراد هم در مقطع تخصص و هم فوق تخصص می‌توانند وارد رشته شوند. سال گذشته تعداد زیادی از صندلی‌های خالی با همین شیوه تکمیل شد و امسال نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

تهیه بسته‌های حمایتی روانی و مادی ویژه دستیاران پزشکی

در ادامه اقدامات وزارت بهداشت برای حوزه آموزش دستیاری تخصصی پزشکی، تهیه بسته‌های حمایت از دستیاران پزشکی در حوزه‌های روانی، مادی و معیشتی و رفاهی نیز در دستور کار قرار گرفت.

دکتر احد بنار مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت در حوزه دستیاری از تهیه دستورالعمل سامانه غربالگری سلامت روان ویژه دستیاران خبر داد و گفت: وضعیت سلامت روان دستیارانی که احتمال خطر و مشکل دارند، پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات دیگر در این حوزه به همکاری با معاونت آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: درس مهارت‌های آموزشی ده گانه زندگی برای دستیاران در نظرگرفته شده است که در آن دستیاران علوم پزشکی موظف هستند کارگاه‌های آموزشی اجباری را طی کنند و در این کارگاه‌ها با مهارت‌های آموزشی زندگی آشنا می‌شوند.

بنار درباره برنامه‌های رفاهی و معیشتی و اسکان دستیاران علوم پزشکی خاطرنشان کرد: موضوع رفاهی و اسکان دستیاران برعهده معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی است و ما با پیگیری در حوزه معاونت دانشجویی و با همکاری با معاونت آموزشی، قرار است پاویون‌های دستیاران را بهبود ببخشند و هر جا ظرفیت وجود دارد، دستیاران علاقمند به استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی علوم پزشکی هستند این امکان را برای آنها فراهم کنند.

کد خبر 6102324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • الهام IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      23 40
      حقوق کارمندان ۲۰ درصد اضاف میشه دانشجوی پزشکی ۴۵ درصد . چه جهان چنین چیزایی وجود داره؟؟؟
      • میلاد IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
        0 0
        ۲۰ درصد از چقدر و ۴۵ درصد از چقدر؟؟ اصلا میدونین حقوق دستیاران چقدره؟؟ با ۴۵ درصد افزایش حقوقشون در حد دو درصد حقوق کارمندان دولت هم نمیشه
      • علی DE ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
        0 0
        اولا دانشجوی پزشکی داره سه برابر ساعات کاری یک کارمند کار میکنه ، دوما داره نصف یک کارمند یعنی ۸ میلیون حقوق میگیره . سوما این چهل درصد فقط تصویب شده و اجرای اون بعد مدتها اتفاق میفته
      • کاربر سایت ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
        5 1
        پول کجا بود،شما چقدر زودباورید باور میکنید،والا الان اینقدر زندگی سخت شده،فکر کن تو ۳۰سالگی تا ۳۶سالگی بخوای ۱۲میلیون ماهیانه بگیری ،ماهی ۳۰۰ساعت هم کار کنی!خوب چرا اصلا بری درس بخونی،میری کار زیبایی میکنی
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      38 4
      سلام خدمت مسولین هر کاری برای این قشر درس خوانده انجام شود باز کم است چون هیچکس از حال آنها خبر ندارد که چقدر شبانه روز از بچگی تازمان کنکور وبعد ازآن از همه چیز گذ شتن تا درس بخوانندتابتوانند خدمت کنند356
    • حامد IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      24 4
      اولا ۴۵ درصد زیاد نشده و حدودا ۴۰ درصد زیاد شده ولی دانشگاه ها فعلا افزابش حقوق نداشتن و گفتندتا تیر ماه نمیتونیم افزایش حقوق داشته باشیم تیرماهم اگه شرایطش باشه افزایش رو میدیم نباشه نمیدیم ۱۵ تومنم بدین ۲۰ تا ۳۰ هم بدین مخارج زندگی یه رزیدنتو کفاف نمیده
    • ایکس IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      2 0
      هنوز این وضعیت هست اینور دارید دبیرستانی و کنکوریا هرررر بلا میارید عصبی و مضطرب میکنید با تغییرات روزانه اتون؟! واقعا موندم با چه درایت آخه!...
    • ایکس IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 0
      هنوز این وضعیت هست اینور دارید دبیرستانی و کنکوریا هرررر بلا میارید عصبی و مضطرب میکنید با تغییرات روزانه اتون؟! واقعا موندم با چه درایت آخه!...
    • مریم IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 0
      کارانه را که اصلا نمیدن.راخت دانشگاه میگه بودجه نداریم بیمه ها پولمون را ندادن و ....
    • محمدرضا IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 0
      همش وعده سر خرمن،همش دروغ،هرچی گفتین عکسش درسته وعملی میشه بهترین کار مهاجرته که درسته اولش خیلی سخته ولی بعدش نتیجه اش رو میبینم،،حتی اونایی که هیچ تخصصی ندارن ،مهاجرت کاملا عقلانیه
    • احمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      1 5
      درود بر دولت و وزیر محترم بهداشت اقدام خوبی بود واما از وزیر بهداشت درخواست دارم افزایش ظرفیت پزشکی رو هم اجرا کند تا پزشک در دسترس تر مردم قرار گیرد
    • یه رزیدنت IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      7 1
      سلام کارهای نمایشی و سطحی.. یه سر بیاید ببینید چند نفر از رزیدنت ها از شرایط کاریشون در سطح کارگر عادی هم هستند؟! نه خواب کافی، نه برخورد مناسب، نه فشار روانی، نه دریافتی مالی... واقعا از دوره سربازی برای من بدتره... اغلب دوستانم دارن کارای مهاجرتشون رو از الان انجام میدن... چرا؟!؟ وضع خوبی نیست.
    • نیما IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      1 0
      دروغه همه ش هیچ دانشگاهی اضافه نکرده ضمنا این ۱۲ تومن هزینه اجاره خونه برا رزیدنت میشه
    • رز IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      4 3
      هر وقت کسی تونست فقط یک صفحه از درسهای فوق سخت پزشکی تازه به زبان لاتین رو بخونه وتوضیح بده بیاد نظر منفی بده ،پسر من که کلی موهاش سفید شده وبعضی شبها تا ساعت ۱ مشغول خوندن وتحقیقه
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 0
      سعدی می فرماید هرنفسی که فرو می رود ممد حیات است وچون بر می اید مفرح ذات پس در هر نفس دو نعمت موجود است وبر هر نعمتی شکری اندر واجب نتیجه می گیریم که کار ها را اگر درست انجام بدهیم یعنی شکر نعمتها را به جا اورده ایم اگر رتبه هزار به بالا را سراسری و ۸۰۵ را تعهد مناطق محروم حساب کنیم یعنی نا شکری
    • ناشناس IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      1 1
      لطفا شیفت کاری رو برای مادرانی که بچه زیر ۴ سال دارند کم کنید بچه واقعا صدمه میبینه بازمیگن بچه دارشید