۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۰

مهر بررسی کرد؛

پیامدهای تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل/ اسرائیل در شوک

پیامدهای تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل/ اسرائیل در شوک

تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره فلسطین، شوک بزرگی علیه آمریکا و اسرائیل بود و ادامه حمایت بی‌چون و چرا از جنایات نتانیاهو را برای دولت بایدن دشوار ساخت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نشست روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل و رأی قاطعانه و مثبت به عضویت کامل فلسطین در این نهاد، نقطه عطف مهمی در تحولات سیاسی اخیر است. در شرایطی که جنایات ارتش رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ادامه دارد، نظام بین‌الملل رفته رفته در برابر ندای وجدان انسانی سپر بر زمین انداخته و آشکارا اعلام می‌کند که نمی‌توان در جنایات اسرائیل و آمریکا شریک شد.

اگر چه عضویت کامل فلسطین به عنوان یک دولت رسمی در سازمان ملل متحد، منوط به تصویب آن در شورای امنیت این سازمان است اما تا همین جای کار هم، یک شکست بزرگ برای آمریکا و اسرائیل رقم خورده و حالا نظام بین‌الملل، دیدگاه واقع بینانه‌تری درباره موجودیت سیاسی و حقوقی فلسطین و حمایت از ملت مظلوم فلسطین پیدا کرده است.

تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره فلسطین، شوک بزرگی علیه آمریکا و اسرائیل بود و ادامه حمایت بی‌چون و چرا از جنایات نتانیاهو را برای دولت بایدن دشوار ساخت.

کدام کشورها کنار صهیونیسم ماندند؟

ده‌ها دیپلمات اسرائیلی و آمریکایی در حال لابی‌گری برای عدم تصویب قطعنامه موافقت با عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل بودند. اما در نهایت، ۱۴۳ کشور جهان حاضر شدند به این قطعنامه رأی مثبت دهند و به لابی‌ها پاسخ منفی دهند. تعداد مخالفین تنها ۸ کشور و یک رژیم بود و ۲۵ کشور رأی ممتنع دادند.

اسامی مخالفین عضویت فلسطین در سازمان ملل عبارتند از: رژیم صهیونیستی، آمریکا، آرژانتین، چک، مجارستان، میکرونزی، نائورو، پالائو و پاپوآ گینه نو.

همچنان که در لیست بالا مشاهده می‌شود، صهیونیست‌ها متحدین چندانی ندارند و یکی از نکات جالب این ماجرا، کاسته شدن از نفوذ اسرائیل در میان کشورهای اروپایی است به نحوی که از جمع اروپایی‌ها، تنها چک و مجارستان در کنار این رژیم مانده‌اند. در آمریکای لاتین یاری جز آرژانتین ندارد، سه کشور کوچک میکرونزی، نائورو و پالائو در اقیانوسیه را با ذره بین هم به زحمت می‌توان روی نقشه یافت و از ۵۴ کشور آفریقایی نیز، تنها گینه نو است که حاضر شد با عضویت فلسطین مخالفت کند.

نگاهی به لیست مخالفین عضویت فلسطین، نشان دهنده این واقعیت است که رژیم صهیونیستی در یک انزوای تاریخی و بی‌سابقه گرفتار شده و کشورهای جهان، حاضر نیستند آبرو و اعتبار خود را بیش از این خرج رژیمی کنند که کودک کشی را تحت عنوان حفظ امنیت، به جهانیان قالب می‌کند.

پایگاه اینترنتی سازمان ملل، آشکارا اعلام کرده که پس از اتفاق دیروز که در مجمع عمومی سازمان ملل روی داد، فلسطین موقعیت جدید و حقوق جدیدی یافته است. از این به بعد، اسم فلسطین نیز در ردیف الفبایی اسامی کشورها قرار می‌گیرد، دیپلمات‌های فلسطینی حق اظهار نظر دارند، در تصمیمات عمومی امکان ارائه پیشنهادها و اصلاحات دارند، می‌توانند مواردی را برای درج در دستور کار موقت جلسات عادی یا فوق‌العاده ارائه دهند و علاوه بر این، نمایندگان هیئت دولت فلسطین می‌توانند به عنوان افسر در مجمع عمومی و کمیته‌های اصلی مجمع عمومی انتخاب شوند. همچنین مشارکت کامل و مؤثر در کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی تحت نظارت مجمع عمومی، از دیگر امتیازات فلسطینی‌ها است.

موضع گیری نماینده رژیم صهیونیستی؛ از سفسطه تا گردن‌کشی

همچنان که انتظار می‌رفت، یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل را به عنوان جایزه و پاداش برای حماس قلمداد کرد. اما اقدام این اقدام سخیف گیلاد اردان، نماینده رژیم صهیونیستی بود که صورت روشن و شفافی از گردن‌کشی و لمپنیسم نهادینه شده اسرائیل را به جهانیان نشان داد. ارادان، در واکنش به تصمیم مجمع عمومی، دو اقدام انجام داد. او پشت تریبون رفت و برای حمله به تصمیم انسانی ۱۴۳ کشور جهان، به یک مغالطه و سفسطه قدیمی پناه برد و ادعا کرد که نفس تأسیس سازمان ملل متحد، برای ممانعت از جنایات آلمان نازی علیه یهودیان بوده و حالا با پذیرفته شدن فلسطین به عنوان یک دولت، سازمان ملل به جای آنکه از صلح دفاع کند، از تروریسم حمایت کرده است!

ارادان در ادامه یک نمایش کوچک به راه انداخت و با یک دستگاه مینی خردکن برقی، به صورت نمادین، منشور سازمان ملل متحد را خرد کرد تا نشان دهد که رژیم او، به هیچکدام از نُرم‌ها و هنجارهای بین‌المللی پایبند نیست. سازمان ملل متحد، عکسی را که توسط یکی از عکاسان مجمع عمومی به نام مانوئل الیاس از صحنه خرد کردن منشور گرفته، بر روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد و به این ترتیب، این عمل توهین‌آمیز نماینده رژیم صهیونیستی، در آرشیو سازمان ملل نیز برای همیشه ثبت شد. اقدام موهن و زشت دیپلمات صهیونیست در حالی صورت گرفت که برخی از شهرک نشینان نیز به دفاتر مختلف نمایندگی‌های سازمان ملل حمله ور شدند و تصویر واقعی صهیونیسم را به نمایش گذاشته‌اند.

واکنش آمریکا

این روزها، دولت جو بایدن به خاطر تداوم حمایت از جنایات اسرائیل، شرایط بحرانی و سیاهی را سپری می‌کند. درگیری پلیس با هزاران دانشجوی مخالف اسرائیل چندین دانشگاه ایالتی آمریکا، تنها بخشی از دردسرهای بایدن است و در پشت پرده نیز، لابی سرمایه گذاران صهیونیست به طور مداوم اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی است که آمریکا نیز رهی در پیش گرفته که به اقدام موهن اردان و خرد کردن منشور سازمان ملل متحد، بی‌شباهت نیست.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، در نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، از این موضوع سخن به میان آمده که ممکن است واشنگتن به خاطر فشارهای رژیم صهیونیستی، تمامی بودجه‌ها و اعتبارات پرداختی برای آژانس‌های سازمان ملل را به حالت تعلیق دربیاورد. البته این تهدید مسبوق به سابقه است و آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی، پس از عضویت کامل تشکیلات خودگردان فلسطین کمک مالی به آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) را متوقف کرد.

از غزه و رفح نباید غافل شد

دیروز در شرایطی در مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین تصمیم‌گیری می‌شد که به قول ریاض منصور، نماینده فلسطین، مردم غزه با قحطی و تهدید روبرو بودند و این تهدید همچنان ادامه دارد. رژیم صهیونیستی، گذرگاه‌های امدادرسانی را بسته و گذرگاه رفح را تحت کنترل گرفته و در همین حال، در گستره وسیعی از نوار غزه، سیاست خصمانه تخریب و آواره‌سازی را در پیش گرفته است.

تحلیلگران سیاسی امنیتی مرتبط با حوزه فلسطین، بر این باورند که اقدام دیپلماتیک مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یک رویداد مثبت و ارزشمند است اما این موضوع نباید بر پوشش اخبار جنایات جدید رژیم در رفح و حمایت از مقاومت فلسطین سایه بیندازد. کما اینکه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که وضعیت شهر رفح واقع در جنوب غزه بحرانی است و هر چه زودتر باید به جنگ پایان داد. گوترش گفته است: «وضعیت در رفح به ورطه سقوط رسیده است و حدود ۲۰۰ هزار فلسطینی از رفح به سمت شمال آواره شده‌اند».

یونیسف نیز اعلام کرده کمبود سوخت ممکن است طی چند روز آینده به توقف تلاش‌های بشردوستانه در غزه منجر شود. آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» خبر داده که رژیم صهیونیستی در نوار غزه از همه خطوط قرمز عبور کرده و زنان و کودکان فلسطینی در معرض خطر بی‌سابقه هستند.

کد خبر 6102835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha