۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۶:۴۲

محققان چینی می گویند؛

سبک زندگی سالم با اثرات ژن‌های کوتاه‌کننده عمر مقابله می‌کند

سبک زندگی سالم با اثرات ژن‌های کوتاه‌کننده عمر مقابله می‌کند

پزشکان استدلال می کنند که ژنتیک در مورد سلامتی یک فرد سرنوشت ساز نیست و نتایج یک مطالعه از این فرضیه حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند سبک زندگی سالم می‌تواند اثرات ژن‌های کوتاه کننده عمر را تا بیش از ۶۰ درصد خنثی کند.

نتایج نشان می‌دهد افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالای کاهش طول عمر هستند، اگر تا سن ۴۰ سالگی سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرند، می‌توانند امید به زندگی خود را تا ۵.۵ سال افزایش دهند.

از سوی دیگر، یک سبک زندگی ناسالم با ۷۸ درصد افزایش خطر مرگ زودهنگام، صرف نظر از استعداد ژنتیکی فرد، همراه است.

دکتر «ژو لی»، محقق ارشد و عضو دانشگاه ژجیانگ چین، می‌گوید: «این مطالعه نقش محوری سبک زندگی سالم در کاهش تأثیر عوامل ژنتیکی بر کاهش طول عمر را برجسته می‌کند.»

محققان گفتند: «سیاست های بهداشت عمومی برای بهبود سبک زندگی سالم به عنوان مکمل‌های قوی برای مراقبت‌های بهداشتی عمل می‌کند و تأثیر عوامل ژنتیکی بر طول عمر انسان را کاهش می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده از نزدیک به ۳۵۴۰۰۰ نفر شرکت‌کننده در مطالعه ژنتیک و سلامت بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. بیش از ۲۴۰۰۰ نفر در طی یک دوره پیگیری نزدیک به ۱۳ سال جان خود را از دست دادند.

به هر فرد بر اساس خطرات سلامت ژنتیکی اش امتیاز داده شد و همچنین امتیازی در رابطه با سلامت سبک زندگی خود دریافت کرد.

به گفته محققان، سبک زندگی سالم شامل سیگار نکشیدن، عدم نوشیدن مشروبات الکلی، فعالیت بدنی منظم، فرم بدنی سالم، خواب کافی و رژیم غذایی سالم است.

افرادی که سبک زندگی ناسالم داشتند، ۷۸ درصد بیشتر از افرادی که سبک زندگی سالمی داشتند، بدون توجه به ژنتیکشان، در معرض مرگ زودرس بودند.

به طور کلی، نتایج نشان می‌دهد افرادی که ژنتیک بد و سبک زندگی ناسالم را با هم داشتند، دو برابر بیشتر از افرادی که دارای ژن‌های خوب هستند که سالم زندگی می‌کردند، در معرض خطر مرگ قرار داشتند.

به گفته محققان، چهار عامل به طور خاص به زندگی سالم کمک می‌کنند که در طول عمر تفاوت ایجاد می‌کنند: سیگار نکشیدن، ورزش منظم، خواب خوب و رژیم غذایی سالم.

کد خبر 6103622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha