۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۶

روزانه‌های نمایشگاه کتاب/۴

روایت نمایشگاه؛ از حضور رییس‌جمهور تا دستفروشان و رکورد فروش

روایت نمایشگاه؛ از حضور رییس‌جمهور تا دستفروشان و رکورد فروش

روز چهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شنبه ۲۲ اردیبهشت با حضور رییس جمهور و بازدید وی کار خود را آغاز کرد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: چهارمین روز سی‌وپنجمین نمایشگاه‌ها بین‌المللی کتاب تهران در ابتدای صبح شنبه ۲۲ اردیبهشت و آغاز به کار خود میزبان حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری بود.

رئیس جمهور از سالن ناشران عمومی واقع در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) بازدید کرد. رئیسی به غرفه کاغذ ایرانی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سری زد و پیگیر حل مشکلات کاغذ، خودکفایی در این زمینه، تکمیل کارخانه‌های کاغذ و تاکید بر زمینه سازی فرهنگ عمومی با فعالیت نهاد کتابخانه‌ها شد.

نمایشگاه کتاب در روز چهارم، همچنان میزبان نشست‌های مختلف فرهنگی در ۸ بخش مهم از جمله سرای اهل قلم، گوشه نقد، کوشک، سرای اهل قلم کودک‌ونوجوان، سرای ناشران دانشگاهی، سرای ناشران آموزشی، سالن جوایز کتاب سال بود.

روز چهارم، گرچه کمی خلوت تر از روز گذشته بود اما ناشران بخش‌های مختلف در این روز هم از فروش خود اعلام رضایت کردند.

به گفته علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران مجموع فروش در بخش حضور نمایشگاه ۱۰۴ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۷۳ میلیارد تومان مربوط به دستگاه‌های کارتخوان مستقر در غرفه‌ها بوده و ۳۱ میلیارد تومان مربوط به کارت به کارت و سایر روش‌های پرداخت. همچنین در بخش مجازی نیز مجموع فروش ۳۸ میلیارد تومان بوده است که ۲۵ میلیارد تومان مربوط به خرید از ناشران و ۱۳ میلیارد مربوط به خرید از کتابفروشان است. به این ترتیب تا پایان روز سوم نمایشگاه ۱۴۲ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده است. همچنین در بخش مجازی ۲۵۰ هزار نسخه در قالب ۱۵۰ هزار بسته فروخته و ساماندهی شده است.

نمایشگاه کتاب تهران همچنان میزبان اردوهای دانش‌آموزی است و در ادامه روز چهارم نیز حضور گسترده دانش‌آموزان در قالب اردوی دانش‌آموزی در نمایشگاه قابل توجه بود که با شیطنت و بازی با بادکنک‌هایشان حال و هوای شادی به نمایشگاه دادند.

منوچهر متکی منتخب مجلس شورای اسلامی، علی مطهری، غلامعلی حدادعادل از چهره‌های سیاسی بودند که روز چهارم از نمایشگاه بازدید کردند.

در غرفه غزه که در شبستان مستقر شده، گروه‌های سرود دانش‌آموزی، سرودهایی درباره غزه و مقاومت می‌خوانند. همچنین متصدیان این غرفه به بازدیدکنندگان چفیه هدیه می‌دادند. این غرفه در چهارمین روز نمایشگاه روز شلوغی داشت و مورد استقبال مخاطبان نمایشگاه بود. غرفه غزه همچنان محل بحث و تبادل نظر میان دانشجویان فلسطینی و مخاطبان نمایشگاه کتاب درباره مسائل غزه و منطقه است.

روز چهارم نمایشگاه، در مصلی و به‌ویژه در شبستان، اینترنت با اختلال و کندی همراه بود و این وضعیت در روزهای پنجشنبه و جمعه با وجود بازدیدکنندگان بدتر بود، البته به گفته رمضانی بنا شده اپراتورها از دستگاه تقویتی استفاده کنند.

بازیگران پرفورمنس‌های شخصیت‌های ادبی از جمله مولانا، سعدی، حافظ و … نیز این روزها در نمایشگاه کتاب مشغول گشت‌زنی هستند که با استقبال مخاطبان روبه رو شده اند.

یکی از نقاط ضعفی که مخاطبان نمایشگاه در روز سوم از آن یاد کرده بودند کمبود آب معدنی بود که به این منظور در روز چهارم، چند یخچال در حیاط اصلی شبستان با نوشیدنی‌های خنک تعبیه شد.

روز چهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان با حضور دستفروشان در محوطه بیرونی شبستان سپری شد و شاهد حضور بیشتر و تنوع‌شان در محصولات بودیم.

کد خبر 6103763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha