۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۵

بررسی تاریخ انقضا ورق روغنی

بررسی تاریخ انقضا ورق روغنی

طول عمر ورق روغنی بین ۳ تا ۱۰ سال است. اما بهتر است بدانید تاریخ انقضا جدا از طول عمر محاسبه می شود و این موضوع بسته به گرید این محصول متغیر است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، به طور کلی ورق‌های روغنی یکی از مهم‌ترین محصولاتی هستند که پس از ورق سیاه از طریق کلاف‌های سرد و فول هارد و فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند، اما مهم‌ترین سؤالی که در زمان خرید این فلزات مطرح می‌شود، تاریخ انقضا استد. همان طور که می‌دانید و ذکر می‌شود، طول عمر ورق روغنی بین ۳ تا ۱۰ سال است. اما بهتر است بدانید تاریخ انقضا جدا از طول عمر محاسبه می‌شود و این موضوع بسته به گرید این محصول متغیر است؛ زیرا منظور از واژه تاریخ انقضا حداکثر زمانی می‌باشد که شما می‌توانید ورق‌های روغنی را در صنعت و مورد مصرف خود به کار ببرید.

در آخرین مراحل تولید این فلزات یک لایه پوششی روغنی را بر سطح آنها اعمال می‌کنند تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت داشته باشند. حال این لایه تاریخ انقضا داشته و پس از مدتی خواص خود را از دست می‌دهد؛ از این رو شیت روغنی خریداری شده دیگر کیفیت اولیه را نخواهد داشت. اما اگر نکات لازم برای استفاده از این محصولات رعایت شود و تا پیش از اتمام تاریخ انقضا مورد استفاده قرار بگیرند، حدود ۱۰ سال یا بیشتر نیز طول عمر دارند؛ زیرا در برابر خوردگی مقاوم سازی شده اند. راه‌های مقاوم سازی این فلزات نیز از طریق پوشش‌های روغنی، آنیلینگ و پوشش‌های اپوکسی است.

حال برای بررسی تاریخ انقضا ورق روغنی همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، این موضوع بسته به آلیاژ یا گرید محصول دارد. هر چه درصد کربن در گرید مورد نظر ورق روغنی کمتر باشد، تاریخ انقضا محصول نیز دیرتر فرا می‌رسد. محصولات روغنی از فولادهای کم کربن نیز ساخته می‌شوند؛ زیرا خاصیت کشسانی بالایی دارند و نسبت به سایر ورق‌های فولادی تاریخ انقضا زود هنگام تری را به خود اختصاص می‌دهند.

از این رو تاریخ انقضا محصولات روغنی برای گرید st۱۲ حدود ۱۸ ماه، گرید st۱۳ یا نیمه کشش حدود ۸ ماه و گرید st۱۴ یا فوق کشش نیز حدود ۸ ماه برای انقضا در نظر گرفته اند. لازم به ذکر است در صورت استفاده از این فلزات پس از تاریخ‌های ذکر شده ممکن است مشکلات پارگی در زمان پرس کاری و ماشین کاری، کشش غیر عادی، شکل پذیری کم، کاهش کیفیت جوش و مواردی از این قبیل پیش آید.

کاربرد ورق روغنی در صنعت لوازم خانگی

بررسی تاریخ انقضا ورق روغنی

ورق‌های روغنی نیز مانند سایر ورق‌های فولادی بسته به هر آلیاژ و ویژگی‌هایی که دارد، کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص می‌دهد. این محصول به صورت ورق‌هایی نازک در بازه ضخامتی ۱۸/۰ تا ۳ میلی متر تولید شده و دارای سطحی صاف، صیقلی و درخشان می‌باشد. در این بخش قصد بررسی کاربرد ورق روغنی در صنعت لوازم خانگی را داریم. همان طور که می‌دانید لوازم خانگی امروزه کاربردهای بسیاری را در زندگی روزمره ما دارند و هر روزه از هر کدام استفاده زیادی می‌کنیم؛ از این رو باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

ورق‌های روغنی با داشتن سطحی بسیار درخشان، رنگی روشن و همچنین قابلیت رنگ پذیری، فرم دهی، جوش پذیری و مواردی از این قبیل به عنوان شیت در ساخت بدنه لوازم خانگی اعم از یخچال، فریزر، ماکروفر، فر، لباسشویی و … به کار برده می‌شوند؛ زیرا این موارد، لوازم خانگی در معرض دید هستند و باید از ظاهر زیبا و درخشانی با جلوه بالا برخوردار باشند.

از این رو برای ساخت آنها باید از متریالی استفاده شود که علاوه بر داشتن ویژگی‌های مقاومتی و فرم دهی، سطح زیبایی داشته باشد. با این وجود جالب است بدانید خرید ورق سرد روغنی به صورت اشکال دیگری همچون لوله، تسمه، پروفیل و فرم‌های مختلف نیز در ساخت قطعات داخلی لوازم خانگی، تولید مبلمان، لوازم خانگی کوچک و مصرفی و مواردی از این قبیل صورت می‌گیرد.همواره خرید ورق روغنی با کیفیت جزو اولویت‌های فعالان بازار آهن بوده که شرکت آهن اینفو به عنوان یکی از شرکت‌های عرضه کننده ورق روغنی توانسته تا حد زیادی اعتماد مخاطبین خود را جلب کند.

ویژگی ورق روغنی با کیفیت برای خرید

بررسی تاریخ انقضا ورق روغنی

همان طور که اشاره شد، میزان استحکام کششی ورق‌های روغنی قابل کنترل بوده و بسته به گرید یا آلیاژ این محصولات متغیر می‌باشد. در زمان خرید این محصول نیز، لازم است راهنمای خرید ورق روغنی با کیفیت را مطالعه فرمایید یا آن را از طریق کارشناسان فروش آن در مراکز مختلف تأمین کننده ورق‌های فولادی دریافت نمایید. با این وجود بهتر است بدانید یک ورق روغنی با کیفیت دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی بدون هیچ گونه موج و اعوجاج است. رنگ آن نیز نقره‌ای روشن بوده و درخشندگی فوق العاده ای ساطع می‌نماید.

قابلیت فرم پذیری و تبدیل به اشکال مختلف بسته به کاربرد مد نظر، جوش پذیری، خاصیت رنگ آمیزی، استحکام کششی مناسب و طول عمر مفید نیز از سایر ویژگی‌های این فلزات هستند. با این حال نکته‌ای که در این قسمت باید در نظر بگیرید، مربوط به انعطاف پذیری و استحکام محصولات روغنی است. این دو ویژگی بسته به گرید محصول متغیر می‌باشند؛ در نتیجه طبیعی است که با افزایش انعطاف پذیری در یک آلیاژ، استحکام آن در برابر کشش و نیروهای مختلف نیز کاهش یابد. به طور مثال ورق روغنی st۱۲ دارای استحکام کششی بالا و آلیاژ st۱۴ دارای انعطاف پذیری فوق العاده ای هستند.

فرآیند تولید ورق سرد روغنی

تولید محصولات روغنی در ابتدا با اسیدشویی شیت های سیاه در مخازن حاوی اسید هیدروکلریک آغاز می‌گردد؛ زیرا این فلزات بر سطح خود دارای لایه‌های اکسیداسیون و چربی‌های مختلف هستند. پس از اسیدشویی این محصولات و پاکسازی آنها را به خوبی با آب خالص شستشو می‌دهند که به صورت آبشاری انجام می‌شود. پس از تمیز کردن شیت ها، آنها را خشک کرده و تحت فرآیند نورد سرد قرار می‌دهند. این عملیات طی حرکت رفت و برگشتی غلطک‌های مخصوص صورت گرفته تا سبب کاهش ضخامت شیت ها گردد. محصول نهایی این عملیات ورق فول هارد یا نورد سرد شده نامیده می‌شود.

پس از رسیدن شیت ها به ضخامت مد نظر برای از بین بردن آلودگی‌هایی که ممکن است از طریق غلطک ها به شیت ها منتقل شده باشند، آنها را با استفاده از محلول‌های یونیزاسیون و الکترولیتی شستشو داده و خشک می‌کنند. در بخش بعدی نیز ابتدا شیت ها را به صورت کلاف در آورده و در کوره‌های آنیل اشباع شده از گاز هیدروژنی حرارت می‌دهند. این مرحله سبب افزایش خواص مکانیکی و بهبود ساختار کریستالی مولکول‌های کلاف‌ها می‌شود. پس از مدت زمان مشخصی کلاف‌ها بیرون آورده شده و به تدریج سرد می‌گردند.

در بخش بعدی کلاف‌ها مجدداً به صورت شیت در آمده و تحت فرآیند نورد پوسته‌ای با استفاده از تمپر رولینگ قرار داده می‌شوند تا علاوه بر بهبود خواص، سطح آنها صاف و صیقلی گردد. پس از انجام تست‌های مختلف از نظر خواص، آلیاژ ورق روغنی، نوع سطح، صیقلی بودن آن و … آنها را با استفاده از دستگاه مخصوص پرداخت کرده و یک پوشش محافظ روغنی یا غیر روغنی بر سطح ورق‌ها اعمال می‌کنند تا در برابر عوامل مختلف محیطی مقاومت داشته باشد. در نهایت شیت ها به صورت کلاف در آمده و پس از بسته بندی به انبار منتقل می‌شوند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6103988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha