۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۴۰

شفق قطبی چگونه تشکیل می‌شود؟

شفق قطبی چگونه تشکیل می‌شود؟

مشاور رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: علت تشکیل شفق قطبی بمباران جو زمین به وسیله ذرات باردار پر انرژی است که از سوی خورشید پرتاب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عابدینی مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور در خصوص شفق نوری، گفت: این ذرات باردار از ناحیه لکه‌های خورشیدی به صورت باریکه به فضا پرتاب می‌شوند و توسط میدان مغناطیسی زمین که به سمت قطب‌ها است به دام می‌افتند. این ذرات به دور خطوط میدان مغناطیسی تحت تأثیر میدان با حرکت مارپیچی به سمت قطب‌ها حرکت می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه تاکید: ذرات باردار با برخورد به مولکول‌های هوا موجب برانگیختگی و تولید نور از آنها می‌شود. این فرایند مشابه اتفاقی است که در یک لامپ فلورسنت روی می‌دهد.تعداد ذرات پرتاب شده بستگی به فعالیت‌های خورشیدی دارد و زمانی که سطح خورشید فعال است، شفق قطبی بیشتری مشاهده می‌شود.

وی افزود: اتم‌های هیدروژن نور مایل به قرمز و اتم‌های اکسیژن نور سبز از خود منتشر می‌کنند. شفق قطبی زمانی که جو تقریباً بدون غبار و شفاف و بدون ابر باشد در عرض‌های میانی و در افق شمال قابل مشاهده است و گاهی در ایران نیز مشاهده می‌شود؛ این پدیده در مناطق خارج از نورهای مزاحم شهری قابل دیدن است.

کد خبر 6104093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha