۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۳۳

توسط انتشارات به نشر انجام شد؛

عرضه روایت داستانی از زندگی امام موسی کاظم(ع) در نمایشگاه کتاب

عرضه روایت داستانی از زندگی امام موسی کاظم(ع) در نمایشگاه کتاب

کتاب «به دنبال ماه » شامل روایتی داستانی از زندگی امام موسی کاظم(ع) توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد.

مهدیه ارطایفه نویسنده کتاب «به دنبال ماه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره این کتاب گفت: وقتی در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری، به دستور منصور عباسی، امام صادق (ع) به شهادت رسید، شیعیان درسرگردانی یافتن امام هفتم خود، برای بیعت به سراغ عبدالله، فرزند بزرگتر امام صادق رفتند، اما فقط اقلیتی از شیعیان با او بیعت کردند. عبدالله شخصی گمراه بود و بسیاری از شیعیان حاضر به بیعت با او نشدند. ابتدای امامت، امام موسی بن جعفر اینگونه بود. از طرفی امتش بی اطلاع از امامت او، مأیوس و سرگردان در پی شناخت حجت خدا بودند و از سوی دیگر، مأموران حکومت عباسی، درصدد یافتن آنکه امام شیعیان می‌شد. بدان جهت که منصور دستور داده بود، تا جانشین امام ششم را نیز زنده نگذارند.

این نویسنده ادامه داد: داستان در فضای شام شروع می‌شود و در بغداد و مدینه ادامه می‌یابد و در مدینه به پایان میرسد. وقایع گاهی تلخ و گاهی شیرین هستند. زمانی شیعیان در سوگ امام صادق، (ع) غمگین و زمانی دیگر با ولادت امام رضا (ع) دل‌هایشان شاد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه نوشتن رمان در مورد زندگی ائمه معصومین (ع) دشواری‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان هر فعلی را به ائمه نسبت داد، افزود: برای به تصویر کشیدن آنچه مربوط به معصوم است، باید به خط قرمزها وفادار ماند و محدودیت‌های نوشتن در باره او را پذیرفت که البته حق و رواست. به همین دلیل، برای نشان دادن آنچه بر امام و شیعیان رفت، و اینکه چگونه در آن جو خفقان، اهل تشیع امام خود را شناختند، شخصیت‌های خیالی ردیف شدند و فراز و نشیبها را پشت سر گذاشتند تا گاه به خانه امام بروند و از او بگویند، و گاه در میان شیعیان و دیگر مسلمانان بگردند و روایتگر آنها باشند، زمانی از خون‌های ریخته شده مظلومان بگویند و زمانی ستمگری عباسیان را به تصویر بکشند که اگرچه تظاهر به دینداری می‌کردند؛ اما همچون امویان، بلکه بدتر از آنها بودند.

نویسنده کتاب «به دنبال ماه» افزود: برای بیان داستان و به منظور کسالت‌آور نشدن کار، از دو نوع نثر استفاده شده است. آنجا که روایت داستان و توصیفات نویسنده است، نثر امروزیست؛ اما نثر گفتار شخصیت‌ها متفاوت می‌شود و تا حدی از نثر امروزی دورشده تا قدری شکل تاریخی به خود بگیرد و فضای گذشته را زنده کند. وجود گاه به گاهِ رگه‌هایی از طنز نیز به همان منظور دوری از کسالت آور شدن داستان است.

این کتاب با ۳۳ بخش و ۴۴۸ صفحه و قیمت ۲۲۰ هزار تومان توسط انتشارات به نشر در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.

کد خبر 6104222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha