دبیر علمی همایش بین المللی اندیشه های قرآنی رهبرانقلاب:

سیره حوزوی آیت‌الله خامنه‌ای آمیخته ای از مکتب مشهد،نجف و قم است

سیره حوزوی آیت‌الله خامنه‌ای آمیخته ای از مکتب مشهد،نجف و قم است

حجت الاسلام رضایی اصفهانی گفت:آیت الله خامنه‌ای را می‌توان محصول سه مکتب حوزه مشهد، نجف و قم دانست و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی استاد جامعة المصطفی العالمیه در مراسم ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبرانقلاب در تبریز گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تأثیر سید هاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر می‌گفتند و بحث انس با قرآن را تحت تأثیر مادر فرا گرفتند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنه‌ای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تأثیر استاد خود بودند.

وی گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای را می‌توان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.

وی به سابقه تفسیر آیت الله خامنه‌ای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفته‌ای یکبار به قم آمده و تفسیر می‌گفتند. ایشان سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سوره‌های حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را می‌گفتند. سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان می‌گفتند.

استاد جامعة المصطفی العالمیه بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر انقلاب تصریح دارند: «مساله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و مانند اینها خیلی چیز مهمی است. ما واقعاً در این زمینه‌ها کم کاریم».

وی به موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید نمود و با بیان اینکه علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانسته، از طرفی هدایت قرآن را عام و شامل تمام علوم می‌دانند که در مبانی و اهداف تأثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قرآن به تولید علوم انسانی قرآن بنیاد تاکید دارند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی سپس به تأثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تأثیر این کنگره گرفته شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تأکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاه‌ها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه می‌شود.

کد خبر 6104233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha