۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۳۱

یک مقام مسؤول عنوان کرد:

تشریح ارکان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

تشریح ارکان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

رییس مرکز پژوهش، نوآوری و هوشمندسازی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تشریح ارکان سازمان ملی سنجش تاکید کرد: تبدیل کنکور از آزمون رقابتی به آزمون تسلط دستاورد این سازمان است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رضا محمدی در اولین نشست خبری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، ارکان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور را به همراه ترکیب هیأت امنای این سازمان تشریح کرد.

وی افزود: عدم امکان ارزیابی جامع و یکپارچه از جهت گیری و عملکرد نظام آموزش و نسبت آن با برنامه‌های کلان کشور و پاسخگویی در قبال منابع مورد استفاده موجب شد که موضوع ایجاد یک سازمان ملی مورد توجه قرار گیرد. راهکار اصلی برای این موضوع ایجاد نهاد ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به منظور افزایش یکپارچگی در نظام آموزشی و تعالی کیفیت آن بود.

محمدی اظهار داشت: تسلط نگاه بخشی و جزیرهای در نظام آموزشی کشور، بی ثباتی و ناهماهنگی در سیاستها و برنامه‌های آموزشی، یکی بودن دستگاه مجری (عمل کننده) و ارزیابی کننده و بروز زمینه‌های تعارض منافع، گسست میان آموزش همگانی (عمومی) و آموزش عالی و عدم پاسخگویی این نظام‌ها در قبال یکدیگر، عدم توسعه متوازن کیفیت در مقابل کمیت نظام آموزش کشور و تفاوت در تعریف استانداردها و الزامات و رویه‌های چندگانه از جمله آسیب‌های این حوزه بود.

رییس مرکز پژوهش، نوآوری و هوشمندسازی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های موجود برای تشکیل سازمان ملی شامل ظرفیت‌های قانونی، ساختاری و فرایندی، پژوهشی بود. در این مسیر راهبرد کلان، راهبردهای ملی و اقدامات ملی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در اسناد بالادستی نیز اقدامات ملی از جمله استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی کشور به منظور هماهنگی و انسجام بخشی در سطوح سیاستگذاری، نظارت و اجرا، ایجاد نهاد ملی مدیریت ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد نظام سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور و ایجاد سازوکارهای سنجش توانمندی‌های دانش آموزان و معلمان و عملکرد مدارس، مستقل از مؤسسات مجری آموزش مورد توجه قرار گرفت.

محمدی با اشاره به محورهای اساسی مستخرج از مستندات قانونی حوزه سنجش علمی و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: «زمینه سازی و حمایت از توسعه نهاد نظام تضمین کیفیت و اعتبارسنجی»، «استقرار، اصلاح و ارتقای نظام‌های سنجش، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت»، «هماهنگی و انسجام بخشی در سطوح سیاستگذاری، نظارت و اجرا»، «ملی و فرادستگاهی»، «انطباق کیفی آموزش با اولویت‌های برنامه ریزی کشور»، «جامعیت در نظارت و ارزیابی و رتبه بندی آموزش کشور» و «کاربردپذیری نتایج ارزیابی برای اصلاح و بهبود نظام آموزشی» از جمله این محورها است.

وی افزود: از نظر ساختاری و فرایندی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور بیش از یک دهه تجربه در حوزه ارزشیابی و اعتبارسنجی کیفیت و بیش از نیم قرن تجربه در حوزه سنجش آموزش را در سازمان سنجش آموزش کشور داشته است و می‌تواند از آن استفاده کند.

رییس مرکز پژوهش، نوآوری و هوشمندسازی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور افزود: برگزاری آزمون‌ها از جمله آزمون‌های ورودی آموزش عالی مانند آزمون سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری، کاردانی به کارشناسی، فنی-حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی- کاربردی، فراگیر پیام نور و آزمون استخدامی دستگاه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و سایر نهادهای متقاضی، آزمون‌های ارزیابی صلاحیتی (از قبیل کانون وکلا، حسابداران رسمی، کارشناسان رسمی دادگستری و …)، آزمون‌های اختصاصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، آزمون‌های مهندسی حرفه‌ای (PE) و مبانی مهندسی (FE)، آزمون‌های TOEFL و GRE و TOLIMO و IELTS و آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفا)، المپیادهای دانشجویی، آزمون‌های ملی و بین المللی خاص، آزمون‌های استخدامی و ارزیابی صلاحیت‌ها جزء فعالیت‌های ساختاری این سازمان است.

وی با اشاره به تجربه‌های جهانی در حوزه سنجش علمی گفت: در حوزه سنجش و ارزیابی آموزشی با تأکید بر آزمون‌های سرنوشت ساز کشورهای آمریکا با نهاد ETS، هلند با نهاد CITO، کره جنوبی با نهاد KICE، انگلستان با نهاد UCAS، عربستان با نهاد NCA و نیجریه با نهاد AMB به ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجوی خود پرداخته اند.

محمدی افزود: همچنین کشورهای سوئد، فرانسه، آلمان، فنلاند، مجارستان، دانمارک، سوئیس، نروژ، کانادا، کنیا، کامرون، غنا و آفریقای جنوبی، ژاپن، اردن، هند، امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی، عمان، کویت و استرالیا دارای تجربه در ایجاد نهاد دولتی، نیمه دولتی یا غیردولتی در حوزه ارزشیابی، اعتبار سنجی و تضمین کیفیت آموزش هستند.

وی چشم انداز سازمان ملی را استقرار سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، به عنوان مرجع ملی نظارت بر جریان عمومی آموزش کشور از جنبه کیفیت، اعتبار و انطباق با برنامه‌ها و اهداف کلان ملی و توسعه دیپلماسی علمی در سطح بین المللی در این حوزه برشمرد.

رییس مرکز پژوهش، نوآوری و هوشمندسازی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به ماموریت و اهداف سازمان ملی گفت: «استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور با تاکید بر استانداردسازی و نظارت بر سنجش کیفیت آموزشی و تربیتی دانش آموزان در آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه دوم، سنجش توانمندی‌های آموزشی متقاضیان ورود به سطوح مختلف آموزش عالی و سنجش شایستگی و توانمندی‌های شغلی دانش آموختگان آموزش عالی» از جمله این ماموریت‌ها است.

وی گفت: «استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی، اعتبارسنجی و رتبهبندی و تضمین کیفیت بیرونی نظام آموزش کشور»، «ارتقاء روش‌های سنجش و شیوه‌های اجرای آزمون‌ها با بهره گیری از یافته‌های جدید علمی در حوزه اندازه گیری و سنجش (روانسنجی) با تاکید بر صلاحیت حرفه ای»، «کسب مرجعیت تخصصی در حوزه‌های ماموریتی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی» از دیگر اهداف سازمان ملی است.

محمدی با اشاره به ارکان سازمان ملی گفت: ترکیب هیات امنا شامل رییس جمهور به عنوان رئیس هیات امناء و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان به عنوان دبیر هیات امناء، دو نفر از رؤسای دانشگاه‌ها (یک نفر از روسای دانشگاه‌های وزارت علوم و یک نفر از روسای دانشگاه‌های وزارت بهداشت، چهار نفر متخصص و صاحبنظر درحوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی است.

وی افزود: همچنین ترکیب شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور شامل رئیس سازمان (رییس شورا)، معاون ذیربط سازمان (دبیر شورا)، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، معاون ذیربط رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، معاون ذیربط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سه نفر متخصص و صاحب نظر حوزه ارزشیابی آموزشی از سه حوزه آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزش است.

رییس مرکز پژوهش، نوآوری و هوشمندسازی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به دستاوردهای سازمان ملی خاطرنشان کرد: «اطمینان بخشی به جامعه و نهادهای ذی نفع مبنی بر تحقق ماموریت و اهداف نظام آموزشی و انتظارات آنها از نظام آموزش کشور= تحقق کیفیت»، «امکان ترسیم تصویری منسجم و یکپارچه از کیفیت نظام آموزش کشور و
ارزیابی و هدایت آن به سمت نیازهای توسعه‌ای کشور» و «ایجاد سازوکاری برای ارزیابی از کیفیت و جهتگیری های کلان آموزش کشور با امکان تصحیح و ارتقاء جریان آموزشی» از جمله این دستاوردها است.

وی افزود: «کمک به استانداردسازی و کیفیت بخشی به فعالیت راهبردی سنجش در وزارت آموزش و پرورش»، «تغییر کنکور سراسری از آزمون رقابتی به آزمون تسلط و تشخیص صلاحیت
آموزشی»، «زمینه سازی برای استقلال نظام دانشگاهی در پذیرش دانشجو بر مبنای سوابق تحصیلی و آزمون‌های صلاحیت آموزشی»، «کمک به نوآوری و بالندگی آموزش کشور از راه بهره گیری از ظرفیت‌های مناطق مختلف منطبق با طرح آمایش کشور» از دیگر دستاوردهای سازمان ملی است.

محمدی گفت: «تقویت و پشتیبانی از مراکز آموزشی موفق در جهت ارتقاء کیفیت و سلب امتیاز از فعالیت موسسات آموزشی بی کیفیت در کشور»، «توانمندسازی سطوح مختلف نظام آموزشی در جهت استقلال علمی و پذیرش وظایف و مسؤولیت های خود در حوزه سنجش و ارزشیابی و تعالی کیفیت»، «بهره گیری از خدمات بخش غیر دولتی و پرهیز از بزرگ سازی دولت» از دیگر دستاوردهای سازمان ملی است.

کد خبر 6104265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha